Menu

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo
Infobox ikona

MEZIPATRA 2025: PŘEČTĚTE SI NAŠE RECENZE LETOŠNÍCH FILMŮ LOVE ME TENDER, NA ÚTĚKU NEBO ZÁHADNÝ POHLED PLAMEŇÁKA A VYRAZTE DO KINA.

Recenze: Je Bláznivá střela skutečně návratem do zlaté éry parodií?

Pokud si cinefilní svět byl něčím jistý, tak že nás v srpnu čeká kandidát na nejhorší a nejzbytečnější film roku. Všichni máme rádi scénky s Liamem Niesenem z Komparzu, pětiminutový gag však opravdu nebylo třeba natáhnout na celovečerní stopáž! A populární Bláznivá střela Davida Zuckera je jednou z posledních komedií, která by potřebovala legacy sequel! Trailery obavy jedině potvrdily. Jenže po premiéře nastalo něco neuvěřitelného – ohlasy začaly nadšeně vykřikovat zvěsti o nejlepší komedii za dlouhou dobu. Mluvíme tu o nějakých 90 % kladných recenzí na Rotten Tomatoes. Proč se svět zbláznil do Bláznivé střely?

Návrat vypuzeného syna

Čas je nejlepší lékař. Veřejnost už zapomněla, že trend zuckerovských parodií neskončil pomalým odsunem diváků a vyšuměním. Nesouvisí ani se zmizením amerických komedií z nabídky kin. Dávno před tím, než se žánr rozmělnil a/nebo vymizel na stream, se už tento typ snímků, který zažil svůj vrchol v 80. letech, považoval za přežitý a mrtvý.

Především série Scary Movie, jejíž 3. a 4. díl dokonce režíroval Zucker osobně, a různé její oficiální i neoficiální spin-offy pravidelně vévodily anketám o nejhorší filmy roku. Pokud ne všech dob. Nějakých 15 let zpátky bylo prakticky cinefilním iniciačním rituálem těmito filmy v co největší míře a co nejhlasitěji pohrdat. Zuckerovské parodie tedy neodešly potichu a s hlavou vztyčenou, byly doslova vypískané ze scény.

Krátkoformátová éra TikToku však tuhle Pandořinu skříňku vytáhla ze skládky, rozervala dokořán a vysypala do našich chřtánů. Ukázalo se, že i v těch nejhorších parodiích začátku století se většinou najde pár kusých scének, které jde vystřihnout a udělat z nich povedenou kompilaci. A co teprve, když se klipaři vrací ke skutečně povedených klasikám, jako jsou právě rané Nielsenovy zářezy?! Není divu, že po několika letech klidu se Hollywood snaží tento formát oživit a vlastně by bylo divné, kdyby k pokusu o resuscitaci nedošlo.

Spasitel žánru?

Přijetí Bláznivé střely nyní značí úpěnlivou touhu po tom, aby byl takový film co nejúspěšnější jak kvalitativně, tak komerčně. Pořádná část lidí má na tenhle comeback nefalšovanou chuť. Studio začalo v tomto ohledu na poslední chvíli věřit vlastnímu hajpu a nalilo do relativně levného filmu obrovskou sumu na reklamu. V médiích pomohlo, že hvězdy filmu Liam Neeson a Pamela Anderson začaly randit i mimo kamery. Nemluvě o renesanci, kterou prožívá sama Anderson, jež spolu s uvedením festivalovky The Last Showgirl (v Česku již k vidění na platformě Dafilms za rozumný jednorázový poplatek pod názvem Poslední tanec) výrazně zapracovala na posunu své veřejné image.

Přes všechno haló nakonec Bláznivá střela komerčním zázrakem není. Snad bude pro nástupce varováním ohledně rozumných očekávání a nikoli stopkou. Divácké nadšení těch, co dorazili, ale zůstává. V domácí Americe se mluví o filmu tak vtipném, že vás ze smíchu na konci bolí břicho. A návratu do zlaté éry, kdy byly parodie tohoto ražení v plné síle. To je nakonec jistě směrodatnější než tržby, i když pohled na české databáze naznačuje, že u nás to tak jednoznačné nebude.

I my tu budeme nadšení maličko chladit. Ne proto, že by Bláznívá střela byla takovou katastrofou, jak hlásala prvotní intuice, nicméně nikdy není dobré podlehnout tak moc předběžnému nadšení. Zážitek z filmu bude mnohem silnější, když na něj půjdete s dávkou nedůvěry a necháte se mile překvapit, než když vyrazíte div ne na komedii století a zjistíte, že se jedná prostě o oprášení osvědčeného receptu způsobem, který ho tak akorát v rozumné míře naplňuje. Nic víc, nic míň.

Žádné novinky

Liam Neeson se tedy představuje jako Frank Drebin Jr. a svému taťkovi nedělá ostudu. Na jednu stranu je bizarně hyperkompetentní především ve všech směrech, které mají co do činění s policejní brutalitou. Na stranu druhou nepobral moc rozumu a navíc mentálně zamrzl někde v roce 2005, jak naznačují jeho záměrně zaprášené popkulturní odkazy. Jistě ne náhodou jde o poslední chvíli, kdy byly zuckerovské parodie jakž takž úspěšné.

Není ani tak důležité, proti jakému padouchovi stojí, ale že se po cestě potká se sestrou jedné z jeho obětí s tváří Pamely Anderson, takže může mezi touhle dvojkou ihned přeskočit jiskra. No a pak společně zachrání svět před partou zazobaných miliardářů, však proč by ne.

Pokud znáte jakoukoliv podobnou parodii, víte, co očekávat od nové Bláznivé střely, režisér Akiva Schaffer nijak neexperimentuje. Máme tu soubor postav, které se chovají naprosto šíleně v naprosto šíleném světě. Obvyklá rada komediálním autorům je buď vsadit jednu normální postavu do bláznivého světa, nebo jednu bláznivou postavu do světa normálního – Bláznivé střely a jejich typ parodií však v tomto ohledu nikdy nebyly moc důsledné, takže se někdy trochu zadiví protagonista, někdy jeho okolí a někdy se všichni během svých taškařic chovají, jako by se nechumelilo. Opravdu tu nejde o přísnou koncepčnost, stejně jako zastřešující příběh je jen záminkou, na kterou navěšovat gagy.

Chceme chvíli pohody

Komediální talent Liama Neesona má zhruba takový vztah k jedinečnému stylu Leslieho Nielsena, jako se podobají jejich jména: Je to zatraceně blízko, i když něco málo chybí. Není ale zase takové ostuda nedorovnat jednoho z nejlepších komediálních herců všech dob. Pokud se někdo bál, že na to Oskar Schindler nebude mít buňky, může být uklidněn. Stejně jako Leslie hraje Franka na 90 % navážno s jen občasným pomrknutím směrem k publiku. Pamela je maličko nevyužitá především v poměru s tím, kolik prostoru jí je věnováno v mediální kampani. Skutečně hraje jen vedlejší roli a film jí v žádném okamžiku nepatří. Když už ale na plátně je, svou přítomnost si užívá a my jí přejeme, aby se jí konečně podařilo vzít kariéru do vlastních rukou a přijímat role, které ji osobně zajímají.

To by ale nakonec mohla být výtka k celému filmu – to, co v něm je, je v pořádku, ale možná by se toho do něj vešlo maličko víc. A nemyslíme tu ani tak, že by snad měl být příběh hlubší, nebo že by se měl víc využít satirický osten, který vystrkává růžky jen v minimu případů. V tomto ohledu chápeme, že máme před sebou bezstarostný film, který si nechce s ničím lámat hlavu. Možná by se ale dalo zapracovat na samotných scénkách. Nejlepší jsou ty, při nichž mají herci příležitost ždímat nějaký vtip ad absurdum, většina humoru je ale odbyta překvapivě rychle a bez nějakého překvapení. Abychom naskočili na vlnu extatického nadšení, potřebovali bychom větší domakanost vtipů.

I tak tu ale máme příjemnou komedii, která při svých 85 minutách i s titulkami prosviští kolem. Pokud se pak nestanete oběťmi nečekaně dobré pověsti, můžete se u něj v klidu odreagovat. Není to složitý film, není to komplexní film a není to film, který by s vámi zůstal. Podle reakcí je ale víc než jasné, že lidé v tuhle chvíli touží po právě takové lehké podívané bez následků, která se jeví skoro jako dar z nebes. Budiž nám všem přáno.

  • Režie
  • Scénář
  • Kamera
  • Herci
  • Hudba
3.3

Bláznivá střela (2025)

Budeme nudní a řekneme, že pravda je skoro uprostřed. Není to ani tak strašné, jak kázal první dojem, ale nejedná se ani o spasitele žánru. Přesto se jazýček vah převažuje k pozitivům, hlavně díky talentovanému ansámblu a pohodové náladě, která film provází.

Bláznivá střela
The Naked Gun

Komedie / Krimi / Akční
USA, 2025, 85 min
Česká premiéra: 14. 8. 2025, CinemArt
Režie: Akiva Schaffer
Scénář: Akiva Schaffer, Dan Gregor, Mark Hentemann, Doug Mand, Alec Sulkin
Kamera: Brandon Trost
Hudba: Lorne Balfe
Hrají: Liam Neeson, Pamela Anderson, Paul Walter Hauser, Danny Huston, Kevin Durand, CCH Pounder, David Lengel, Liza Koshy, Cody Runnels, Busta Rhymes
Produkce: Seth MacFarlane, Erica Huggins

Martin Svoboda, Totalfilm.cz
foto/video: CinemArt © 2025

TotalFilm YouTube logoTotalfilm kanál TotalFilm Spotify logoTotalfilm podcast