Menu

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo
Infobox ikona

MEZIPATRA 2025: PŘEČTĚTE SI NAŠE RECENZE LETOŠNÍCH FILMŮ LOVE ME TENDER, NA ÚTĚKU NEBO ZÁHADNÝ POHLED PLAMEŇÁKA A VYRAZTE DO KINA.

První dojmy: South Park versus Trump. Odvážná rebelie, nebo „příliš málo a příliš pozdě“?

„South Park je tak moc zpátky!“ zaznívá ze sociálních sítí. Stačily k tomu zatím jen tři epizody nové, již 27. série kultovního seriálu. Vlastně stačilo jen několik klipů, o zbytek se postarala šeptanda. Oproti takovému Ricku a Mortymu, který za zhruba třetinu času ztratil většinu své relevance, se Stone a Parker zdánlivě vrátili v plné síle. Jako by se teď snažili dokázat, že nové miliardové kontrakty neotupí jejich kritický osten. Dokonce ani ve chvíli, kdy americké konglomeráty pod tlakem Bílého domu ruší „nepohodlné“ pořady. Kdepak South Park, ten hlavu neskloní! Jenže je všechno tak přímočaře jednoznačné?

Je tohle normální?

Nová řada má za sebou tři díly, během nichž vší silou tepe do Donalda Trumpa, manosféry a obecně fašizace americké společnosti. Prezident před novináři plácá cosi o bibli, ale sdílí lože se Satanem, před nímž vystavuje svůj mikropenis, zatímco pán pekel je v depresi a šoku z toho, jak daleko situace vyeskalovala – je toho moc i na něj. V Oválné pracovně zatím stojí frontu lídři světových vlád a nadnárodních korporací, aby Trumpovi řekli, jak moc velký penis ve skutečnosti má a jak je úžasný.

Vláda zatím ruší důležité sociální instituce a láká nezaměstnané Američany, aby se přidali k ICE jednotkám šikanizujícím a tyranizujícím imigranty, což potká i nebohého školního poradce, pana Mackeyho, který se zbraní v ruce nahání Mexičany. Kristi Noem s roztékající se botoxovou tváří točí propagandistická videa. PC Principal, doposud definovaný politickou korektností, najednou začíná základní školu vést jako konzervativní křesťan, zatímco po chodbách chodí Ježíš a okukuje děti.

Malému nácku Cartmanovi se rozpadá svět, protože už není drsným týpkem, co vykřikuje věci, jež se nesmí říkat – najednou je obklopen rasistickými šovinisty jako Charlie Kirk, kteří tu samou taktiku využívají ještě o kus účinněji a s větší samozřejmostí. Eric se sice snaží naskočit na vlnu natáčení argumentačních faulů vykřikovaných na nepřipravené středoškolačky, ale má moc konkurence na to, aby si mohl nadále připadat výjimečný – ztělesnění všeho špatného je v novém světě zcela „normální“ úkaz, který nikoho nevyvádí z míry.

Víme proti komu. Ale za koho?

Není těžké uhádnout, proti komu Stone a Parker vystupují, i když jako vždy není snadné určit, z jaké pozice tak činí. Tvůrčí duo a jejich nejslavnější dílo si během let pokoušeli přivlastnit pravičáci i levičáci, obě skupiny neúspěšně. Je nepochybné, že South Park je a vždy byl silně moralizující pořad (dokonce si ohledně toho ze sebe dělá často legraci), což nevyhnutelně implikuje i hodnotový systém. Víc se však tvůrcům vždy dařilo vysmívat se druhým za jejich hloupý názor než formulovat svůj vlastní.

Za příklad si stačí vzít poslední výrazný South Park speciál s podtitulem Joining the Panderverse, v němž dali tvůrci najevo, že „woke casting“ jim přijde vágně absurdní, ale stejně tak se vymezili vůči rasismu a všem možným fóbiím, které ho odmítají. Show, známá svou kontroverzí, tedy de facto skončila u poučení „všeho s mírou, včetně černých Sněhurek“, což… dobře… děkujeme za hodnotnou připomínku. Jsme teď díky vám o tolik dál! Jenže jaká je podle vás příčina tohohle fenoménu? Proč se k němu korporace uchýlily? Jaká jsou pozitiva a negativa? To už jsme se nedozvěděli.

Stone a Parker přišli během let s několika brilantními a několika ukrutně vtipnými pozorováními. Jejich silnou stránkou je na jejich základě vybudovat absurdní analogii, kterou pak už nikdy nedostanete z hlavy. A to je i silná stránka nových epizod. Slabinou je neschopnost pozorované nějak hlouběji analyzovat, poukázat na příčiny a vysvětlit, proč se děje, co se děje, kam to může směřovat a tak dále. Právě proto, že nepojmenovávají příčiny, je tak snadné, aby se o ně přetahovali lidé s úplně odlišnými názory, kteří si doplní vlastní ideologii. Což je z pohledu satiry jednoznačné selhání. Satira v klasickém pojetí nemá být neutrální prázdná nádoba.

Největší kritici vždy South Parku vyčítali, že udržuje „edgy centristickou“ pozici, kdy se vysmívá každému, kdo o něco vyjevuje příliš silný zájem v jakémkoliv směru. Jako největší selhání se vždy jmenuje výsměch americkému politikovi Alu Goreovi a jeho environmentální agendě. Čas ukázal, že Gore nepronásledoval smyšlenou obludu, jak Stone a Parker původně zpodobnili. A tvůrčí duo v nezvyklém aktu pokory udělali z „manbearpig“ skutečného tvora, který nyní ve světě South Parku objektivně existuje.

Duch 90s kontrakultury

Opravdu se ale poučili? Teď se sice posmívají manosféře a Trumpovi, ale opět přicházejí s křížkem po funuse. Kde byli před rokem nebo dvěma, když vrcholila prezidentská kampaň a vše, čemu se nyní vysmívají, jelo dávno naplno? Tehdy se posmívali woke PC ředitelovi za jeho hyperkorektní vedení školy. Opravdu bylo potřeba právě to nejvíc brát na paškál, nebo šlo prostě o něco, čemu se dalo snadno posmívat?

Tvůrci South Parku dospěli během devadesátek, kdy frčela bezzubá MTV kontrakultura a děckám se prodávala bezpečná rebelie bez hran. A jakkoliv se vůči tomu v nějakém ohledu vzepřeli, necílená posměvačnost téhle éry v nich zčásti zůstala. Tím spíš, když se z nich stali miliardáři, kteří nečelí žádným z problémů „normálních lidí“, takže je pro ně všechno jen hra, nic nemá opravdové následky a důležité je pouze, jaký mají z věcí pocit.

Teď, když už se Trump naplno dostal k moci a jeho vláda vypadá strašně, jsou nastoupení na značce, aby na to poukázali. Upřímně řečeno je to ale příliš málo a příliš pozdě na to, aby bylo snadné souhlasit s tím, že jsou to odvážní hrdinové, kteří se staví mocným tam, kde jiný sklání hlavu. Kdyby se stalo nejhorší a South Park v důsledku jeho drzosti zrušili (ne že by byla jakákoliv šance, že se to stane), okamžitě by tenhle enormně lukrativní brand někdo sebral. A kdyby ne, nezbylo by tvůrcům nic, než si stodolarovými bankovkami usušit oči a utopit žal někde ve vaně kaviáru. South Park jako platforma má nepřekvapivě přednosti a limity svých tvůrců. Je trefný, ale krátkozraký. Je drzý, ale nesoustředěný. Je moralizující, ale bez koherentního pohledu na svět. Vymezuje se proti špatným věcem, ale není jasné, za čím stojí. Uvidíme, jestli aktuální dění s étosem pořadu trochu pohne. Tvůrci už párkrát chybu uznali.

3.5

South Park, 27. série, první tři epizody (2025)

27. série South Parku zatím nešetří vulgárními urážkami Trumpova režimu a kultury, kterou vystrčil ze stínu. Něco z toho je vtipné, něco z toho je trefné, ale nedá se zbavit dojmu, že tu tvůrci najednou přicházejí z pozorováními, s nimiž by bylo lepší přijít o pár sezón dřív, kdy by mohly k něčemu vést.

Martin Svoboda, Totalfilm.cz
foto/video: Comedy Central © 2025

South Park – Série 27
Animovaný / Komedie
USA, 2025, 3 h 40 min (Minutáž: 22 min)
Na VOD od: 23. 7. 2025
Tvůrci: Trey Parker, Matt Stone
Režie: Trey Parker
Scénář: Trey Parker
Hudba: Jamie Dunlap
Hrají: Trey Parker, Matt Stone, April Stewart, Mona Marshall, Kimberly Brooks, Jennifer Howell, Vernon Chatman
Produkce: Eric Stough, Bruce Howell, Adrien Beard, Vernon Chatman, David List

TotalFilm YouTube logoTotalfilm kanál TotalFilm Spotify logoTotalfilm podcast