Recenze | Obří recenze obří Godzilly

Do kin přichází jeden z nejočekávanějších blockbusterů této sezóny. Na svědomí ho má Gareth Edwards. Na hollywoodského nováčka to dopadlo velmi dobře.

Alžběta Kovandová, Martin Staněk 

Godzilla (foto: WB)

Godzilla (foto: WB)

Godzilla není jen filmový ještěr, ale ikona japonské i světové popkultury. Fiktivní monstrum se objevilo v nejméně třicítce více či méně povedených filmů a počítačových her. Nejznámější a nejpovedenější je první z nich, ve kterém se příšera objevila. Původní Godzillu natočil v roce 1954 v produkci společnosti Toho režisér Ishiro Tonda podle námětu Šigeru Kajamy. K tomuto filmu se také hlásí tvůrci nejnovějšího zpracování příběhu obřího monstra.

Godzilla 1954 (foto: © Toho Co. Ltd. ALL RIGHTS RESERVED)

Godzilla 1954 (foto: © Toho Co. Ltd. ALL RIGHTS RESERVED)

V průběhu několika dekád zacházeli tvůrci s námětem poměrně volně. Faktem je, že se zbrusu nový film původnímu námětu i jeho celkovému pojetí blíží opravdu nejvíc. Určitě se nejedná o remake v pravém slova smyslu. Po šedesáti letech od premiéry původního snímku a použití diametrálně odlišných technologií se dá mluvit maximálně o restartu.

Godzilla (foto: WB)

Godzilla (foto: WB)

Možná si říkáte, proč jsme ještě nezačali mluvit o filmu Rolanda Emmericha z roku 1998. Je to prosté. Svého času se možná jednalo o slušný blockbuster a ukázku tehdejších filmových možností. Dnes ale film působí zastarale a obsahově velmi prázdně a hloupě. To poslední platilo i v době uvedení. Ostatně ani na domácích a světových databázích film nedopadl úplně nejlépe.

Godzilla (foto: WB)

Godzilla (foto: WB)

Původní Godzilla má pro Japonce nejen filmovou a uměleckou hodnotu, ale především silný emoční náboj. Musíme si uvědomit, že se premiéra konala necelých 10 let po svržení atomových bomb na Hirošimu a Nagasaki. Godzilla si v sobě tehdy i nyní nesla poselství o nebezpečí jaderných technologií.

Godzilla (foto: WB)

Godzilla (foto: WB)

Edwards ve svém filmu několika náznaky (např. rozbité hodinky) odkazuje k původnímu snímku z roku 1954 a fenoménu kaiju jako takovému.

předobjednat

Nová Godzilla vypráví příběh Forda Brodyho (Aaron Taylor-Johnson), kterému v roce 1999 zemřela matka (Juliette Binoche) při výbuchu japonské jaderné elektrárny. Jeho otec (Bryan Cranston) však ještě ani v roce 2014 není plně smířen s její smrtí a nevěří, že za zánikem celé elektrárny opravdu stojí jen prachobyčejný výbuch.

Godzilla (foto: WB)

Godzilla (foto: WB)

Vydává se tedy znovu a znovu pátrat po důkazech do karanténní zóny. V den, kdy se k němu připojí i jeho syn Ford se však v bývalé elektrárně opět něco zvrtne – přesněji řečeno opět něco probudí – a dobrodružný boj na hranici života a smrti může začít. Z Japonska se děj později přesouvá do San Francisca a my můžeme sledovat fascinující boj nestvůr větších než ty nejvyšší domy.

Godzilla (foto: WB)

Godzilla (foto: WB)

Snímku nelze upřít dobře vystavěný charakter hlavní postavy. Hlavní hrdina nemá žádné super schopnosti, jen je voják – a to stačí. Bez problémů mu věříme jeho fyzickou odolnost. Nejedná se tak o samozvaného „kluka od vedle“, který přišel spasit svět. Náš hrdina má důvod se do událostí zaplést (kvůli smrti své matky i umanutosti svého otce) i dispozice k tomu situaci vyřešit (svaly, vojenská hrdost i nutná dávka paličatosti).  O ostatních postavách – především o vědeckých pracovnících, které to mají celé na svědomí – se toho ale moc nedozvíme. Což je asi dobře, je totiž nad slunce jasné, že bychom se opět nevyhnuli smutným dětským očím, ztrápeným pohledům a rodinným fotografiím.

Godzilla (foto: WB)

Godzilla (foto: WB)

Ano, toho všeho je film o Godzille plný. Nevíme, zda se jedná o scénáristovu lenost vymýšlet jiné způsoby, nebo už o ustálený filmový projev, ale proč je vždy nutné používat stejné prostředky? Holčička stojící u vody si jako jediná povšimne mizející vody a blížícího se tsunami, chlapeček omylem ujede nadzemkou svým zoufalým rodičům zrovna chvilku předtím, než se do města přiřítí nestvůra, a malému synkovi zemře maminka jako na potvoru v den, kdy měla celá rodina oslavit otcovy narozeniny.

Godzilla (foto: WB)

Godzilla (foto: WB)

Režisér Gareth Edwards vyrostl na klasických japonských kaiju filmech a z výsledku je jasné, že se k nim hrdě hlásí. Pro zajímavost: film nejen režíroval, ale na svém počítači k němu navrhl i vizuální efekty. V tomto případě se opravdu jedná o Edwardsovo filmové dítě v pravém slova smyslu.

Godzilla (foto: WB)

Godzilla (foto: WB)

Za zády měl dvě velká studia a tudíž i obří produkci. Naštěstí ale nedošlo k vizuálně technickým orgiím, kterých jsme poslední léta ve velkých blockbusterech svědky. Producent filmu Jon Jashni říká: „To, že ve filmu můžete použít spoustu digitálních efektů, neznamená, že byste to měli udělat, protože to samo o sobě neznamená, že se vám podaří diváky vtáhnout do světa, který se snažíte vytvořit.“

Godzilla (foto: WB)

Godzilla (foto: WB)

A je to tak. Edwards to nepřehání, daří se mu především vybudovat notně hustou, temnou a naléhavou atmosféru, která z plátna přímo přetéká. Ostatně to napovídaly už letošní trailery, které tentokrát naštěstí nenaplňují známé pravidlo – skvělý trailer – špatný film. Atmosféře notně pomáhá naprosto skvostný soundtrack Alexandra Desplata. Překvapivě jedním z největších vizuálních zážitků je seskok vojáků z letadla na San Francisco.

Ponechejme stranou jeho smysl, ale tenhle moment, doplněný apokalyptickým soundem jsme si opravdu extrémně užili. Neskutečně dobře natočená scéna.
Potvrzuje to i fakt to, že vyšperkovaný vizuál hraje v novém godzillím filmu jednu z hlavních rolí. Příšera se v proporcích velmi podobá původní z japonského předobrazu. Animátoři při vytváření bojové choreografie zůstali ve zvířecí říši, inspirovali se u medvědů a varanů.

Godzilla (foto: WB)

Godzilla (foto: WB)

Nejlepší na novém zpracování je především způsob, jakým Edwards pracuje s napětím. Plné vizuální odhalení titulní příšery si nechává až do poslední třetiny filmu. Důležité je slovo „plné“. Ještěr se totiž ve filmu objevuje v podstatě od poloviny, kdy dochází k několika střetům. V pravé kráse se ale zjeví až ve finále.

Godzilla (foto: WB)

Godzilla (foto: WB)

Poukázat na hlavní problematiku příběhu – tedy odvěký boj člověka s přírodou, potenciální nebezpečí plynoucí z jaderného výbuchu a lidskou nabubřelou touhu ovládat všechno – se snímku daří. Divák si uvědomí, že i když Godzilla není, jaderné elektrárny jsou a budou jistým rizikem, děj situovaný částečně do Japonska tomu ještě napomáhá. Důležité je, že se podařilo vytvořit vcelku originální zápletku, která sice z původní Godzilly vychází, ale posouvá ji trochu jiným směrem.
(8 / 10)

Alžběta Kovandová, Martin Staněk, totalfilm.czicon_csfd
foto/video: Warner Bros. CZ
Copyright: © 2013, 2014 LEGENDARY PICTURES PRODUCTIONS LLC & WARNER BROS ENTERTAINMENT INC. All rights reserved.


Godzilla
Akční / Dobrodružný / Thriller / Sci-Fi
USA, 2014, 123 min
Premiéra: 15. května 2014 (Warner Bros. CZ)

Režie: Gareth Edwards
Scénář: Max Borenstein, Dave Callaham
Kamera: Seamus McGarvey
Hudba: Alexandre Desplat
Hrají: Aaron Taylor-Johnson, Bryan Cranston, Elizabeth Olsen, Juliette Binoche, David Strathairn, Ken Watanabe, Al Sapienza, Sally Hawkins, Brian Markinson, Richard T. Jones, Victor Rasuk

Zajímavost: Jeden z fanoušků předělal trailer původní Godzilly z roku 1954 a dodal k němu hudbu z traileru současné Godzilly. Výsledek je překvapivě působivý. Podívejte se sami.

Godzilla_CZ_poster

  1. Godzillu z devadesátých let jsem hltala, rozhodně jí nevnímám jako odpad!

    Reagovat na tento komentář
  2. Trailery vypadají skvěle! Vyrazím

    Reagovat na tento komentář
  3. Nevím co je na Godzille z roku 98 špatného, ale na tuhle každopádně zajdu. Zní to dobře.

    Reagovat na tento komentář

Napište nám co si myslíte

Nebojte, Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

%d blogerům se to líbí: