Recenze | Padesátka vyhání mráz z duše

Padesátka v názvu odkazuje na známý běžkařský závod i zralé ženy, kterým postava mladého Pavky vyhání mráz z duše… Podle divadelní hry, kterou Vojta Kotek realizoval ve studiu Rubín napsal Petr Kolečko i filmový scénář. Narozdíl od divadla přidává mnohé další motivy a brousí mezi několika žánry. Navíc staví na nadsázce a absurditě, která skvěle funguje.

Padesátka (foto: Bontonfilm)

Padesátka (foto: Bontonfilm)

Výborný casting

Výbornému castingu vévodí především Ondřej Pavelka s Jakubem Prachařem a Markem Taclíkem. Postava pravého horala v podání Ondřeje Pavelky je mimořádně dobře napsaná a herec si ji evidentně velmi užíval. Další postavy propojují společné zážitky a filmové látce rozhodně prospívá její divadelní původ. Černý a drsnější humor nevadí, naopak. Otázkou je, jak vyznívá měkčí verze, kterou Kotek pro jistotu natočil pro televizní uvedení.

Zakázané uvolnění v mužském podání

V každém případě mustr rubínovské látky a prostoru je z Padesátky dost znát. Ostatně obě hry, jak Padesátka, tak její ženská verze Zakázané uvolnění kromě stejného autora spojuje i prostředí baru (horské chaty), kde se konverzačně odehrává to zasádní.
Kotek dokázal, že se jako moudrý režisér umí obklopit profesionály. Po řemeslné stránce nelze filmu vůbec nic vytknout. Scény odehrávající se v sedmdesátkách mají ten správný retro nádech. Využití Mádla a Tomicové nepřímo odkazuje na Snowboarďáky a Kotek jim vlastně nepřímo (nebo přímo) skládá poctu.

Jiří Schmitzer nezapomenutelný

Málokdy se podaří v záplavě nových českých komedií najít hláskující postavu. Myslivec Kuna Jiřího Schmitzera k nim ale jednoznačně patřit bude. Věta „Hilský, vypadáš jako buzna“ nebo „Vytáhla uhlí, tak to se na to můžeme vy**at“, to jsou momenty, které se mimořádně povedly stejně jako další kameňáky, které naštěstí s kameňákem s velkým „K“ nemají nic společného.
Nechci zapomenout na pochvalu chytlavého soundtracku – ať už současného nebo vytaženého z fláků let sedmdesátých.

Padesátka (foto: Bontonfilm)

Padesátka (foto: Bontonfilm)

Pravda, je tu i pár slabších momentů. Těm vévodí především překotná katarze, ke které dojde u postavy Jury (Jakub Prachař). Ta celkový dojem u mne, po prvotním nadšení, o pár procent srazila. Přitom stačilo zásadní hádce a Pavkovu selhání dát trochu víc prostoru.

70
    70
  • Kamera, vizuál - 80%
    80
    80
    80

Padesátka (2015)

Vojta Kotek na režisérské sesli. Komedie, retro návrat do sedmdesátek, drama a dokonce i horor zosobněný pouhým bytím Jiřího Schmitzera na plátně. To je Padesátka, která se letos přidává k minimu českých snímků, za které nevyhodíte své peníze na pokladně kina zbytečně. Vojtěch Kotek svou roli zvládl bravurně. Na filmu nejsou znát žádné kompromisy. Padesátka je nadstandardní debut, který budí slibná očekávání z dalších Kotkových projektů. A stejně jako postava Jury i samotný film vyhání mráz z duše. I když jen smíchem.

75 %
Martin Staněk, totalfilm.czicon_csfd
foto/video: Bontonfilm © 2015

Padesátka
Česko, 2015, 97 min
Premiéra: 24. 12. 2015 Bontonfilm

Režie: Vojtěch Kotek
Scénář: Petr Kolečko
Kamera: Tomáš Sysel
Hudba: Viliam Béreš, Patrik Karpentski
Hrají: Ondřej Pavelka, Marek Taclík, Jakub Prachař, Jiří Mádl, Vojtěch Kotek, Vilma Cibulková, Tereza Voříšková, Oldřich Kaiser, Jiří Schmitzer, Hana Vagnerová, Jaromír Dulava, Kryštof Hádek, Matěj Ruppert, Pavla Tomicová, Jakub Štáfek, Lukáš Pavlásek, Jakub Žáček, Alena Štréblová, Tomáš Jeřábek, Michal Zelenka, Jan Hájek, Otmar Brancuzský, Matyáš Svoboda, Anna Linhartová, Eliška Křenková, Anna Fialová

Padesátka