SONY KOMIKSOVKA LOVEC KRAVEN BYLA Z LÉTA PŘESUNUTA AŽ NA 12. PROSINCE. KARATE KID BUDE DÍKY TOMU AŽ V KVĚTNU 2025.

Recenze | Nejnovější Transformers jsou překombinovaní a přeepičtění

Je tomu už deset let, kdy spatřili světlo světa první Transformers. Reklama na hračky gigantu Hasbro, ve které obří mimozemští roboti v podobě luxusních bouráků udělají na planetě Zemi krapet bordel, si vzali na paškál Michael Bay s produkčním dohledem Stevena Spielberga. A byl to dobrý tah. Z autobotů se totiž vyklubala miliardová série, která nejenže zachraňuje účetní listiny studia Paramount, ale také finančně zaštiťuje Spielbergovy srandy, jako jsou Válečný kůň nebo Tintinova dobrodružství. Transformers jsou chtě nechtě docela důležitým zdrojem financí. A bohužel také krásnou ukázkou konce akční režisérské legendy.

Transformers: Poslední rytíř (foto: CinemArt)

Michael Bay stojí za kultovní Skálou, Armageddonem, Pearl Harborem nebo Mizery, takže se skutečně dá považovat za legendu. Pak do jeho života vstoupili mimozemští roboti. A všechno šlo do kytek. První tři filmy ještě jakž takž ušly, i tady se ale postupem času začalo ukazovat, že Bay ztrácí soudnost a cit pro vyprávění. Poslední rytíř je totiž neuvěřitelný bordel. Rozehrává se tu několik hlavních linek, od kterých se skáče do naprostých zbytečností, takže se párkrát stane, že postava, kterou jste brali jako jednu z hlavních, na půl filmu zmizí neznámo kam. Místo toho, aby Bay sledoval osudy tří postav, cestuje po světě, dokonce střídá žánry a ubije vás tak neskutečným tempem, že se i v banální zápletce začnete ztrácet.

Zbytečné postavy říkají zbytečné věci. Film má v podstatě tři záporáky, kteří buď motivaci nemají žádnou, nebo se jejich dialogy ztratí pod náporem zbytečných prostřihů, které děj nikam neposouvají, jen rozmělňují do slepých uliček. Těch je tolik, že je až s podivem, že se Bay dokáže držet alespoň postavy Marka Wahlberga. Který si mezitím projde maglajzem Star Wars, Vetřelce, VALL-Iho, Prci prci prcičky, Hellboye a aby toho nebylo málo, Bay stačí předělat artušovskou legendu a zabití Hitlera k obrazu svému. Plus si připočtěte sexistické narážky, reklamu na hračky, urážení menšin a zobecňování stereotypů… hlavu z toho budete mít jako pátrací balón. A to ještě pořád nepřišlo finále.

To je tak překombinované a přeepičtěné, že jste něco takového na stříbrném plátně ještě neviděli. Uzavírají se tu rozvyprávěné linky, některé zůstanou bez odpovědi, a k tomu všemu se otevírají zákruty nové. Bayovy prskavky jsou sice na pohled hezké, ale při bližším pohledu skrz na skrz prolezlé Bayovým narcismem a zároveň shazováním sebe a celého příběhu.

• 25%
    Režie - 25%
  • 10%
    Scenář - 10%
  • 50%
    Herci - 50%
  • 75%
    Vizuální efekty - 75%
  • 60%
    Kamera - 60%
  • 40%
    Střih - 40%
40%

Transformers: Poslední rytíř (2017)

Transformers slouží jako reklama na hračky, na které přijdou opět davy. Je ale zároveň Bayovým nejhorším filmem, který by se měl na pár let někam uklidit, a přestat hltat dolary z Hasbra. Prospěje to jak jemu, tak světové kinematografii. Další Transformery už prosím ne! Nový režisér by snad mohl přijít s jinou vizí. Při dnešním trendu si totiž nedokážu představit, co se na plátně bude odehrávat v šestce.

Petr Račko, Totalfilm.cz
foto/video: CinemArt © 2017

Transformers: Poslední rytíř
Transformers: The Last Knight
Akční / Dobrodružný / Sci-Fi / Thriller
USA, 2017, 151 min
Premiéra: 22. 6. 2017 CinemArt

Režie: Michael Bay
Scénář: Art Marcum, Matt Holloway, Ken Nolan
Kamera: Jonathan Sela
Hudba: Steve Jablonsky
Hrají: Mark Wahlberg, Anthony Hopkins, Peter Cullen, Isabela Moner, Stanley Tucci, John Turturro, Josh Duhamel, Tyrese Gibson, Jean Dujardin, Jerrod Carmichael, John Goodman, Ken Watanabe, Laura Haddock, John DiMaggio, Graham Curry, Steve Buscemi