Menu

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo
Infobox ikona

Tři významné filmy tohoto týdne se nám hodně líbily. Vede drama Konkláve, ale hned za ním je The Apprentice: Příběh Trumpa a dramedie Anora.

Kos v ostružiní: Zakázaná láska na gruzínské vesnici (recenze)

Vcelku klasický příběh jedné zakázané lásky, který však velice pozvedá jeho netradiční zasazení do malé gruzínské vesnice, prokreslenost charakteru hlavní hrdinky a její herecké ztvárnění či tematizace problémů spojených se stárnutím a opravdu povedená audiovizuální stylizace. Nový snímek gruzínské režisérky Elene Naveriani dokáže na prostotu 110 minut rozvinout značné množství témat a nebojí se přitom silných emocí ani explicitní nahoty.

Starý příběh, nové nápady

Etero je 48 let, žije v ospalé gruzínské vsi a v oprýskaném koloniálu prodává prací prášky a kosmetiku. Nemá manžela ani děti a místní na ní koukají na podivínku, která nikam nezapadá. Ona je však se svým životem spokojená a svoji osamělost bere jako výhru nad falešností a nesvobodou manželského soužití. To vše však změní jedno blízké setkání se smrtí, které v ní zažehne nečekanou jiskru vášně, která ji přivede do náruče ženatého muže a od základu promění její život.

Taková je v kostce základní premisa snímku Kos v ostružiní, a přesto, že působí zcela banálním dojmem, Naveriani ji dokáže využít opravdu efektivním způsobem. Tento archetypální příběh zakázané lásky totiž využívá pouze jako základní strukturu, na které rozvine nespočet závažných témat související se stárnutím a sexualitou, která i přes svou důležitost najdou v kultuře své ztvárnění jen málokdy.

Na přetřes tak přijde třeba sex v pokročilém věku, užívání viagry, ženské šediny či řídnutí vlasů, menopauza a rakovina dělohy. Při tematizaci těchto otázek se film navíc nikdy nebojí zcela explicitní nahoty, která lidská těla i jejich přirozené potřeby zobrazuje v ničím nezkrášlené, chlupaté, oplácané a věkem zvrásněné a pokřivené jedinečnosti.

kos-v-ostruzini-recenze
Kos v ostružiní (foto: Artcam)

Pěna dní

Toto autentické zobrazení každodennosti je jednou z nejsilnějších stránek filmu. Velice mu napomáhá také prostředí zanedbané vesnice uprostřed Gruzie a výkony herců. Mezi nimi pak zcela vyčnívá Eka Chavleishvili, která se zhostila hlavní role a na plátně exceluje ve všech hereckých polohách. Svou roli na civilně působícím příběhu a emocích pak jistě nese také Tamta Melashvili, která je autorkou knižní předlohy.

Jistou slabinou filmu může být jistá rozkolísanost tempa. Po svižném začátku, který divákům nabídne hned trojici nečekaných zvratů, přicházejících v pouze několika minutových intervalech, film výrazně zpomalí. Tuto plouživost si pak udrží po téměř celou stopáž, s výjimkou samého závěru, který opět přinese několik nečekaných zvratů. Loudavost děje však určitě není v tomto případě na škodu a pomáhá prokreslit charaktery postav i jejich motivace a dává vyniknout silným, uvěřitelným emocím.

kos-v-recenze
Kos v ostružiní (foto: Artcam)

Střízlivý, leč podmanivý

Udržet diváckou pozornost pomáhá i podmanivé audiovizuálno. Snímek silně těží z malebnosti gruzínské krajiny a retroestetiky gruzínského venkova. Venkovní scény využívají hry světla a stínu, ty interiérové jsou naopak spíše temné, vždy však barevně nápadité a vyvážené. Kamera Agnesh Pakozdi je pak spíše statická. Vždy ale pracuje s velice propracovanou kompozicí a dokáže záběry oživit několika zajímavými dynamickými přechody a změnami perspektiv.

Střízlivá je i hudební složka filmu. Většina záběrů je doprovázená pouze ambientními zvuky přírody, vesnice, elektroniky a dopravních prostředků. Dokonce i hudba, kterou tvoří staré šansony, moderní a vulgární interpreti či populární gruzínské písně, tu diegeticky zaznívá pouze z rádií, sluchátek či úst opilých mužů.  

  • Režie
  • Scénář
  • Kamera
  • Hudba
  • Herci
4.5

Kos v ostružiní (2024)

Kos v ostružiní je opravdu zajímavý počin, který dokáže na banálním a již milionkrát odvyprávěném příběhu zakázané lásky prezentovat řadu velice důležitých, a přesto opomíjených témat spojených se stárnutím. Jeho největší předností je autentičnost podpořená silnými hereckými výkony a prostředím gruzínské vesnice. Střízlivý a přitom velice podmanivý audiovizuální styl snímku pak zcela vykompenzuje i plouživé tempo, které by mohli někteří diváci snímku zazlívat.

Tomáš Souček, spolupracovník redakce
foto/video: © Artcam 2024

Kos v ostružiní
Gruzie Shashvi shashvi maq’vali

Drama
Švýcarsko / Gruzie, 2023, 110 min
Premiéra: 25.04.2024 Artcam Films
Režie: Elene Naveriani
Předloha: Tamta Melashvili (kniha)
Scénář: Elene Naveriani
Kamera: Agnesh Pakozdi
Hrají: Eka Chavleishvili, Temiko Chichinadze, Lia Abuladze
Produkce: Thomas Reichlin, Britta Rindelaub
Střih: Aurora Vögeli

TotalFilm YouTube logoTotalfilm kanál TotalFilm Spotify logoTotalfilm podcast