Recenze | Prezident Blaník nabízí pravdu a lásku, máslo i lithium

Populární seriál Kancelář Blaník získal filmovou podobu. Prezident Blaník vznikl i díky podpoře skalních fanoušků, kteří vznik filmu podpořili na sbírkovém serveru. S heslem máslo a lithium do každé rodiny bere tedy filmová plátna útokem lobbista Antonín Blaník (Marek Daniel) s jasným cílem – stát se českým prezidentem.

Prezident Blaník (foto: Falcon)

To se sice nakonec nepodaří, protože jeho pravá ruka Žížala (Michal Dalecký) nestačí získané podpisy včas odevzdat. Přesto se protřelý lobbista nevzdává a za pomoci svých dvou poskoků (ještě se sekretářkou Lenkou v podání Halky Třešňákové) spřádá plány na ovládnutí republiky jiným způsobem. A musí také získat spojence. Ideálně z kandidátů, kteří se nakonec prezidentské volby účastní.

Pro tvůrce v čele s režisérem Markem Najbrtem představovalo natočení Prezidenta Blaníka velkou výzvu. Značná část filmu je inscenovaná v reálných situacích, kulisách a s reálnými prezidentskými kandidáty. Navíc filmaři připravili dva různé konce. Finální verze tak reaguje na Zemanovo skutečné vítězství. Ale i třeba na jeho napadení ukrajinskou aktivistkou.

Prezident Blaník (foto: Falcon)

Politici nechtěli být za suchary

Nejzajímavější je pak skutečná interakce s kandidáty a domluvené scénky (s Ivanem Bartošem či Miroslavem Kalouskem). Drtivá většina těchto cameo scén ale využívá obecnou známost alter ega Marka Daniela. Politici, kteří se ve filmu objevují evidentně nechtěli být za suchary a s Danielem bez problémů spolupracují. Prezident Blaník ale není je o scénách s politiky a jejich zakomponování do konceptu, který má ve finále nějak smysluplně vyvrcholit. Narozdíl od známého seriálu zabředáváme také do soukromí a mysli všech třech populárních hrdinů.

Skvělé filmové řemeslo

Krom očekávané satirické a poměrně umně napsané komedie dostane divák i něco, co se v českých filmech poslední dobou moc nevyskytuje. Dobře zvládnuté řemeslo. Nejen že na plátně nezanikne styl kamery známý ze seriálu, ale kamera přidá filmové finesy. Tvůrci celkový zážitek násobí perfektně zvládnutým zvukem a výtečnou hudbou (Midi Lidi). Ocenit se to musí i s ohledem na to, v jakých podmínkách musel štáb občas točit.

Co Prezidenta Blaníka degraduje pro budoucí generace je samozřejmě aktuálnost. Je totiž možné, že už při další prezidentské volbě budeme jen matně vzpomínat na reálie té ve filmu zobrazené. V závěru to navíc ve scénáři trochu drhne a brzdí jinak skvěle rozjetý vlak.

75
    60
    80
  • Hudba - 75%
    75
  • Kamera - 75%
    75
  • Zvuk - 80%
    80
  • Střih - 70%
    70

Prezident Blaník (2018)

Skvěle zvládnutý filmový projekt, vycházející z populárního seriálu. Velká odvaha tvůrců byla tentokrát přetavena ve funkční filmový tvar, za který se rozhodně nemusí stydět. Svým divákům Prezident Blaník nabízí přesně to, co od něj očekávají.

70 %
foto/video: Falcon © 2017

Prezident Blaník