Recenze | Ready Player One – tohle budete chtít vidět mockrát

Režisérovu duši a rukopis to má, přesto je to ulítle geekovské, aniž by to diskvalifikovalo diváka, který nevyrůstal v osmdesátkách a netrávil měsíce hraním arkádových her. Řeč je o nejnovějším přírůstku do filmografie Stevena Spielberga. Do českých kin právě vstupuje pod názvem Ready Player One: Hra začíná.

Ready Player One: Hra začíná (foto: Vertical Entert.)

Sci-fi příběh plný akčních a fantastických scén se odehrává v blízké budoucnosti. Píše se rok 2045 a většina lidstva živoří ve slumech kvůli energetické krizi a hroucení energetických i síťových systémů. Jediným únikem z všedního marastu je únik do virtuální reality světa OASIS, kde můžete naprosto všechno. A nejen to.
Zakladatel OASIS James Halliday (Mark Rylance) totiž dovnitř virtuálního světa ukryl velikonoční vejce. Když ho získáte, zdědíte OASIS a spolu s ním i pohádkové bohatství jeho stvořitele. K cíli vedou tři úkoly, ve kterých je nutné získat tři klíče. Ty se ale zoufale snaží získat i IOI, konkurenční korporace v čele s padouchem Sorrentem (Ben Mendelsohn), která jde po krku Parzivalovi (Tye Sheridan) a Artemis (Olivia Cook). Parzival se s Artemis nejdřív potkají ve virtuálním světě a v hledání klíčů se stanou průkopníky. Poté společně s dalšími přáteli z OASIS bojují o holé přežití i ve tvrdé realitě.

Steven Spielberg zvládl natočit adaptaci světového bestselleru Ernesta Clinea s přehledem. Rozhodně se mu podařilo na plátna přenést zásadní věci z knihy, aniž by se mu to celé rozpadlo pod rukama. Pomohla mu v tom samozřejmě i důvěra studia Warner Bros. a spolu s ní to nejdůležitější: obří rozpočet. Na vizuálním výsledku je to sakra znát. A pokud jste předlohu stejně jako já četli, budete hodně spokojeni.

Osmdesátky jsou sexy

Jak jsem předestřel na začátku, film si může užít i současný teenager, aniž by vyrůstal v osmdesátých letech jako já. Nicméně jednoznačně ho to ochudí o množství popkulturních odkazů té doby. Na druhou stranu v současné době tohle není nepřekonatelný problém. V posledních letech totiž osmdesátky hodně frčí, ať už se jedná o příklon k analogu v oblasti hudby, návrat digitálek, oblečení nebo dalších artfaktů té doby. Osmdesátky jsou zkrátka momentálně sexy a Spielberg toho umí výtečně využít.

Záplava odkazů

V Ready Player One je opravdu záplava odkazů, nečekaného zjevení postav ze známých filmových i televizních hitů 70. a 80. let (Batman, Panenka Chucky, Gandam). Pochopitelně že si užijete i jízdu plnou zmrtvýchvstání legendárních her. Pokud nejste zarytý nerd, což tedy u mě nehrozí, asi těžko dokážete rozklíčovat obecné pravdy, které o důležitosti některých herních platforem či her samotných na plátně padají. Ale pro mě to nebylo zase tak zásadní. Nejdůležitější je, že se Spielbergovi podařilo natočit velmi vyrovnaný film, který napsali lidé, kteří evidentně danou popkulturu hltají a umí v ní dokonale plavat. Také z ní umí cokoliv vylovit a bez násilných nelogičností to implementovat do scénáře.

Úchvatný vizuál

Vizuál jako takový je více než uchvacující. A krom toho, že se jedná i kameramansky a VFX supervizí o dokonalou práci, podařilo se sem propašovat i jakýsi osmdesátkový feel, jež prostupuje celým filmem. Od začátku až do konce. Mám na mysli atmosféru, která mi místy připomínala pocity z mého nesčetného sledování série Návrat do budoucnosti. Pomohla tomu zcela jistě i hudba Alana Silvestriho, který musel i na přání režiséra místy tak trochu kopírovat Johnna Williamse (ten skládal v tu dobu hudbu do Spielbergova dramatu Akta Pentagon).

V každém případě je tenhle neuvěřitelně originální příběh přímo stvořen na to, abyste ho viděli několikrát. Pokaždé si v něm najdete něco, čeho jste si předtím nevšimli. Množstvím všemožných odkazů a poct je totiž tenhle perfektní snímek prošpikován skrz naskrz.

Fakta a zajímavosti o filmu + soutěž v pátek

• Režie - 90%
    90
    80
    80
  • Kamera, vizuál, VFX - 95%
    95
    80
  • Střih - 90%
    90

Ready Player One: Hra začíná (2018)

Ready Player One: Hra začíná je v záplavě blockbusterů posledních let naprosto výjimečným snímkem, který se může zapsat zlatým písmem do filmografie Stevena Spielberga.

90 %
foto/video: Warner Bros © 2018

Ready Player One: Hra začíná
Ready Player One
Akční / Sci-Fi / Thriller
USA, 2018, 140 min
Premiéra: 29. 3. 2018 Vertical Entertainment
Režie: Steven Spielberg
Předloha: Ernest Cline (kniha)
Scénář: Eric Eason, Zak Penn, Ernest Cline
Kamera: Janusz Kamiński
Hudba: Alan Silvestri
Hrají: Tye Sheridan, Olivia Cooke, Simon Pegg, Ben Mendelsohn, Mark Rylance, T.J. Miller, Win Morisaki, Hannah John-Kamen, Simone Kirby, Kae Alexander, Letitia Wright, Lynne Wilmot, Blake Ridder, Laurence Spellman, Lena Waithe, Kit Connor, Ralph Ineson, Philip Zhao, Susan Lynch