Česko – slovenská tvorba mnohdy postrádá diváckost nebo komerční tahák, chcete-li. Možná by se to dalo opsat jako chybějící „tah na branku“. Režisér Jonáš Karásek má praxi v PR, reklamních agenturách a točí reklamy. Na Kandidátovi je to vidět. Téma filmu se dokonale prolnulo s jeho propagací, stylizací a vizuální prezentací. Kandidát je jeden z mála tuzemských filmů, kterému nechybí vlastní tvář.
Adam Lambert (Michal Majeský) je dravý majitel reklamní agentury, kterého před časem opustila žena. S milenkou vede reklamní agenturu a zdánlivě mu nic nechybí. Ztrátu rodiny ale nese těžce.
Z Lambertovy frustrace vzniká před prezidentskými volbami sázka s nenáviděným konkurentem. Adam je přesvědčen, že hvězdu dokáže udělat z kohokoliv. A tak se vsadí, že prezidenta šikovnou kampaní udělá z člověka, který má nejnižší preference a nikdo ho nezná. V patách mu jsou dva sledovači Blonďáček (Michal Kubovčík s Jizvou (Michal Dlouhý). Ti zaznamenávají každý Lambertův krok. Netušíme ale kdo je najal. A zřejmě to neví ani oni sami…
Nenechte se zmást trailerem. Když jsem ho viděl poprvé, zhrozil jsem se. Pravda, zaujal mne působivý vizuál i dynamika ukázek, ale celé to působilo značně úsměvně. Co mne zarazilo je český dabing Majeského, který promlouvá hlasem Dr. House a i ve filmu činí značný problém si na dabingový hlas Martina Stránského zvyknout. Ale to pochopitelně neurčuje celý film.
Způsob jakým Karásek příběh prezentuje plně koresponduje s jeho primárním cílem: satiricky zkritizovat dnešní povrchní a manipulativní společnost. Dává nahlédnout do nitra PR agentury a potvrzuje co tušíme.
Za nitky zřídka tahá ten, který se na první pohled nabízí. Schopnost manipulovat a ohýbat veřejné mínění není výjimečná schopnost. Jen málokteří „borci“ z branže mají ovšem tu sílu, jít přes mrtvoly a dotáhnout to do zdárného konce.
Zajímavé je, že tvůrci filmu, chtěli postavu nobody prezidentského kandidáta uvést ve skutečnost a experimentovat se skutečnou reklamní kampaní, kterou by pak mohli využít pro film. Nakonec se to uskutečnilo jen částečně. Na facebooku má fiktivní Peter Potoň profil a nezanedbatelný počet přátel.
Je až neuvěřitelné jaké množství lidí je ochotno považovat fiktivní postavu za živou, přestože ji nikdy neviděli. Kandidát ukazuje jakou cenu mají v dnešní době „pouhé“ informace a empirická data.
Na pozadí špionážního thrilleru a komedie se odehrává divadlo, které především nabízí otázky a prostor k zamyšlení. Ano, Karáskovi se tenhle apel skutečně daří rozvíjet a poukázat na něj.
Teď k samotnému filmu. Režisér prostě umí točit. Manýry, které nabral cestou v reklamní branži Kandidátovi jen prospívají. Dynamická kamera, extrémně svižný střih, líbivý soundtrack. Český, tím méně slovenský film se to ještě nenaučil. Tedy opravuji: doteď nenaučil. Karásek ukazuje jak na to. Vůbec se nedivím, že ho slovenští diváci víceméně adorují, doslova opilí vizuálním stylem, který ze středoevropského či národního filmu prostě neznají.
Vizuál je jedna věc. Scénář ale také není vůbec špatný. Důsledně mixuje oba žánry, působí vyváženě a rozhodně nenudí.
Majeský je jako Adam Lambert na můj vkus místy trochu moc expresivní. Ale co když právě takoví leadeři public relations jsou?
Osvěžujícím prvkem je rozhodně dvojice špionů, z nichž ten starší není ze svého kolegy zrovna dvakrát nadšený. Vtipy vycházející z česko-slovenské řevnivosti, nejsou vůbec špatné.
Kandidát občas trochu moc tlačí na pilu. Ale! Má vynikající kameru, střih, obstojné herecké výkony a příběh, který drží pohromadě. Nepřehlédnutelný je i soundtrack Matúše Širokého. Na slovensko-český film kladů mnoho. Co musím vytknout (a nevím zda distributorovi nebo producentům) je český dabing. Je zbytečný. Nechápu, proč bychom neměli slyšet Majeského v rodné slovenštině, když ve slovenské verzi Adam Lambert česky nemluví. Díky tomu srážím české verzi 10%.
[usr 7]
Martin Staněk, totalfilm.cz
foto/video: Bioscop © 2014, autor fotografií – Foto: Peter Krchnavý