Dva velice odlišní lidé s rozdílnou povahou na cestě za tajemstvím, které leželo u ledu celých padesát let. Novinář Martin Sixmith (Steve Coogan) je bývalý zahraniční zpravodaj BBC. Zahořklý padesátník, který přišel o práci. Shodou okolností se mu do rukou dostává případ sedmdesátileté svérázné důchodkyně Philomeny Lee (Judi Dench).
Před půlstoletím otěhotněla a žila v klášteře pro “padlé ženy”. Když byly jejímu synovi tři roky, byl jí násilně odebrán, dán jeptiškami k adopci a se svými adoptivními rodiči odcestoval do Ameriky. Philomena o něm od té doby neslyšela. Teď by ale ráda na sklonku života věděla, jak se jejímu synovi celou dobu vedlo a vede a tak se vydává s novinářem Martinem na neobyčejný výlet za synem do Ameriky.
Režisér Královny Stephen Frears do hlavní role obsadil další klenot britského hereckého stříbra. Judi Dench je v roli “svérázné babčy” skvělá (nominace na Oscara). Přestože si její postava prožila své, starší dáma v podaní Denchové nezahořkla, je velmi upřímná a bezprostřední.
Má slabost pro příběhy z červené knihovny a aniž by to věděla, jeden jímavý příběh se právě chystá prožít. Coogan naproti tomu hraje člověka, který má sil ještě dost, ale je neobyčejně cynický a místy i zlý. Frearsův film tak není primárně o hledání ztraceného syna, ale o konfrontaci těchto dvou neobyčejně rozdílných postav, které už víc nekompatibilní ani nemohly být.
Chemie mezi oběma herci funguje příkladně a ve vážných chvilkách je jejich propojení ještě uvěřitelnější. Celý herecký ansámbl posiluje Frears svou úspornou režií a celý sladkobolný příběh prosvětlují a odlehčují humorné chvilky.
V neposlední řadě film nahlíží na velmi těžká příkoří, která se v padesátých letech děla i v takových na venek demokratických a moderních zemích jako byla (je) Velká Británie. I když v tomto případě zdvižený prst míří spíše (opět) na katolickou církev.
[usr 8]
Vznikl komorní snímek, který jakoby vypadl z obrazovky HBO, ale neurazí ani na plátnech. Bezpochyby patří díky výkonům obou hlavních představitelů mezi to nejlepší, co v daném žánru letos uvidíme.
Martin Staněk, totalfilm.cz
foto/video: Bioscop © 2013, 2014