Absolventský film Tomáše Pavlíčka trpí mnoha nedostatky. Nelze mu upřít snahu o originalitu, ale bohužel režisérovi chybí dostatek soudnosti ve scénáři a poměrně dobrá hudba ani střih to nezachránila.
Štěpána vyhodili ze školy, nemá peníze a pracuje jako telefonní operátor. Jednou na linku zavolá jakási Marie. Dojata poskytnutou slevou začne po telefonu Štěpánovi radit co se životem…

Parádně pokecal
Vskutku netuším jak moc talentovaný je režisér Tomáš Pavlíček. Podle materiálů pro novináře velmi. A údajně v tomto filmu nahlíží do útrob mozkoven dnešní mladé generace.
Jsem o několik let starší (+8) než hlavní hrdina Štěpán. Je-li způsob komunikace dnešních pětadvacátníků takový, jak nám předvádí Pavlíček prostřednictvím svých hrdinů, bude asi něco špatně. To co Štěpán řeší, lépe řečeno neřeší, by bylo ještě v pořádku, obecně je přece každý film fikce.
Ale opravdu bylo nutné implantovat ve scénáři do každé věty oslovení? Po prvních dvaceti minutách jsem oslovení Štěpáne a Marie z duše nenáviděl. Působilo to strašně nepřirozeně. V prvních momentech jsem v tom našel náznak jakéhosi funkčního vtipu či stylizace, ale po hodině už vás to jaksi vůbec nebaví. Teď budu trochu osobní, kritika ostatně osobní bývá (ať už skrytě nebo otevřeně). Film jsem viděl v rámci projekce na karlovarském festivalu a už v průběhu promítání mi bylo velmi líto, že jsem zkrátil odpočinek v hotelovém bazénu, právě proto abych stihl Parádně pokecal.

Parádně pokecal
O to větší šok jsem zažil ve dni následujícím. Programový ředitel Karel Och o filmu nadšeně mluvil v ranním vysílání České televize. Vyzdvihoval zejména výkon Václava Vydry a mluvil o jakémsi přesahu. V tu chvíli jsem se cítil jako absolutní mimoň. Jak se mi jen mohla nelíbit takhle mimořádná látka? Na chvíli jsem znejistěl, především proto, že Karla Ocha považuju za nezpochybnitelnou autoritu, ve finále jsem se ale rozhodl řídit vlastním pocitem, zážitkem a úsudkem.

Parádně pokecal
Pod tvrzení, že jde o vynikající výkon Václava Vydry se lze podepsat (jenže, Julianne Moore v nové Carrie byla také geniální a film je přesto jedno velké obří lejno), ale pokud si režisér vytkl za cíl zamýšlet se nad současnou mladou generací, nepovedlo se (dle mého soudu). Ani náznakem. Nutně zde musím vzpomenout vynikající drama Hany Michala Samira a Matěje Chlupáčka. To narozdíl od Parádně pokecal funguje ve všech aspektech.

Parádně pokecal
Parádně pokecal obsahuje prazvláštní dialogy a velmi nešťastně zvoleného hlavního představitele. Nebudu hodnotit hercovo chybějící charisma, pouze výkon. A ten buď není nejlepší nebo doplácí na hrdinovu nesympatičnost vepsanou už do scénáře. Všem svým kolegům nestačí a ruší tak dojem z celku, který je už tak dost sporný. Pochvala vstříc Václavu Vydrovi samozřejmě platí, problematičnost vyvrcholení jeho charakterové linky je ale k nepřehlédnutí.

Parádně pokecal
Celé to do sebe vůbec nezapadá, je tu sice vidět vehementní snaha vybočit z řady, ale je zřejmě až příliš zásadní. Film dojíždí na punc amatérismu, který je z plátna bohužel dost cítit. Jako takový spíš působí jako pokus pár nadšených kámošů o celovečerák.
Neříkám že je vždy za každých okolností třeba dodržovat ustálená pravidla nebo že by filmy měly být jeden jako druhý. Ale pokud chci vyprávět příběh, měl by mít hlavu a patu. Jako absolventský film by to ještě šlo přijmout. Jako distribuční titul se zavřenýma očima.
Artový Aerofilms jako distributor a zmíněný Karel Och napovídají, že je třeba všechno úplně jinak a já to prostě jen nerozklíčoval…
Slovo zde ještě dostane kolegyně Alžběta Kovandová, kterou jsme na film také poslali, aby případně vyvážila mou převážně negativní recenzi.
Film Parádně pokecal je jiný, originální, nezařaditelný. Má v sobě několik zajímavých nápadů i pár povedených vtipů. Krom toho má ale bohužel i pofidérní výpravu, často velmi nelogické prvky v příběhu a také – proboha – naprosto tristní obsazení hlavního hrdiny. Mám pocit, že každá z postav snímku ke své roli přistupuje naprosto odlišně a zatímco jeden hraje vážně a klasicky, druzí přehrávají a třetí se blíží pantomimě v show Na stojáka. Otravné opakování jmen Štěpán a Marie ničemu nepomáhá, možná tak jen člověk po odchodu z kina nechce dlouho potkat nikoho, kdo se tak jmenuje.
[usr 4]
Martin Staněk, Alžběta Kovandová, totalfilm.cz
foto/video: Aerofilms © 2014
Soutěžte zde do dnešní úterní 22 hodiny (29. 7.):
http://bit.ly/1tVI33b

Parádně pokecal
Komedie / Drama
Česko, 2014, 75 min
Premiéra: 31. 7. 2014 (Aerofilms)
Režie: Tomáš Pavlíček
Scénář: Tomáš Pavlíček
Kamera: Ladislav Moulis ml.
Hudba: Šimon Holý
Hrají: Vít Rohr, Jenovéfa Boková, Václav Vydra nejml., Aneta Krejčíková, Vladimír Polívka, Matěj Ruppert, Marie Doležalová, Lukáš Pavlásek, Jana Pehrová-Krausová, Jakub Xavier Baro, Eliška Křenková, Tereza Nádvorníková, Tereza Konrádová, Jiří Šimek