Recenze | Úsvit planety opic – Tohle se hodně povedlo!

Planeta opic je další z velmi výnosných titulů, který má za sebou skvělá, horší i příšerná zpracování a pokračování. Od Zrození planety opic se ale píše světlá kapitola restartu známého příběhu o ovládnutí planety Země lidoopy. Od původního filmu s Charltonem Hestonem s psychedelickou hudbou uplynulo už přes 40 let a látka za tu dobu neztratila nic ze své atraktivity. Samozřejmě v případě, že se jí chopí šikovný režisér a scénárista. To se naštěstí stalo.

Úsvit planety opic (foto: Cinemart)

Úsvit planety opic (foto: Cinemart)

S Caesarem jsme se seznámili před třemi lety ve filmu Zrození planety opic. Lidoop se stal mimořádně inteligentním, díky pokusům s neschváleným lékem na Alzheimerovu nemoc. Po deseti letech se Caesar vrací. Už jako alfa samec smečky ukryté hluboko v lesích poblíž San Francisca. Lidstvo na konci prvního dílu zasáhla pandemie viru, který část lidí vyhladil. Ti kteří přežili se snaží obnovit elektrickou energii pomocí vodní elektrárny, která se nachází v opičím teritoriu. Dochází tak k nechtěnému střetu obou stran a ke zjištění, že jak u lidí tak opic, jsou dobří i špatní jedinci.

Úsvit planety opic (foto: Cinemart)

Úsvit planety opic (foto: Cinemart)

Už předchozí Zrození planety opic znamenalo velké a příjemné překvapení. Další filmové události kolem výjimečného lidoopa zachovávají stejnou kvalitu a v mnohém ji převyšují. Film Matta Reevese přináší zajímavé novum (minimálně v žánru) – nikdo tu není padouch ani hrdina. A to je asi nejsilnější moment celého scénáře. Skvělá je hudba Michaela Giacchina i práce kamery Michaela Seresina.

předobjednat

Akční scény a masky jsou tradičně největší devizou opičích filmů. Opice jsou vytvořeny pomocí technologie Motion-capture, tedy natočením opravdového herce, na kterého je posléze implantováno opičí tělo. Pokračování opičího hitu je emočně velmi silný film, který dává možnost vyniknout jak lidským tak zvířecím charakterům. Použité technologie tuhle možnost neboří, podporují ji.

Úsvit planety opic - Andy Serkis při natáčení

Úsvit planety opic – Andy Serkis při natáčení

Herecké partě vévodí Andy Serkis jako Caesar (když tento opičí hero promluví, jde z toho mráz po zádech) a je tu také Gary Oldman (ve vedlejší a méně podstatné roli) a Keri Russsell. Příjemným překvapením je Jason Clarke (Malcolm), který nezastupuje, ale významem připomíná Jamese Franca z prvního dílu.

V Úsvitu planety opic ale nehrají technické záležitosti prim. Ocenit je třeba především fakt, že nejde o další hloupoučký letní blockbuster. Úsvit planety opic má sílu a hloubku. Ve své tragice nabízí překvapivě i naději a smíření. Sympatie se v případě Úsvitu přelijí téměř výhradně na opičí stranu. I když rozbuškou konfliktu bude “lidskost” v jedné z opic.

Úsvit planety opic (foto: Cinemart)

Úsvit planety opic (foto: Cinemart)

Kruh se tím uzavírá a vrací zpět k člověku s otázkou, kdo mu vlastně dal právo považovat se za pána tvorstva.
Věrohodný snímek se skvělými efekty a emočně nabitý až k prasknutí. Matt Reeves zaslouží poklonu.
[usr 9]

Martin Staněk, totalfilm.czicon_csfd
foto/video: Cinemart, 20th Century Fox © 2014

Úsvit planety opic
Dawn of the Planet of the Apes
Sci-Fi / Akční / Drama / Thriller
USA, 2014, 130 min

Režie: Matt Reeves
Předloha: Pierre Boulle (kniha)
Scénář: Mark Bomback, Rick Jaffa, Amanda Silver
Kamera: Michael Seresin
Hudba: Michael Giacchino
Hrají: Gary Oldman, Toby Kebbell, Judy Greer, Keri Russell, Andy Serkis, Kodi Smit-McPhee, Jason Clarke, Kirk Acevedo, Keir O’Donnell, Enrique Murciano, Larramie Doc Shaw, Karin Konoval, Steven Wiig, Michelle DeVito, Lucky Johnson, Matthew James, Nick Thurston, Jon Eyez, Kevin Rankin

Usvit_planety_opic_plakat

1. […] Recenze | Úsvit planety opic – Tohle se hodně povedlo! […]