Recenze | Besson se v Lucy nechal příliš strhnout, ale budete se bavit

Ve svém novém filmu zůstává Luc Besson věrný své oblibě pro ženské hrdinky. Tentokrát je jí Scarlett Johanson. Příběh je vcelku prostý. Naivní blondýna Lucy se dílem náhody dostává k čínskému mafiánskému bossovi, který si ji vybere jako pašeračku extrémně silné syntetické drogy. Sáček s drogou jí zašijí do břicha. Úkol zní – převézt kontraband přes hranice.

Lucy (foto: Cinemart)

Lucy (foto: Cinemart)

Vinou brutálních stráží, kteří ji před letem hlídají, se ale pytlík s drogou roztrhne a začne se jí vstřebávat do těla. Tato skutečnost způsobí, že dokáže dělat věci, které předtím nemohla a její mozek začíná ke své práci využívat čím dál větší kapacitu (běžný člověk využívá jen 10%, Lucy se postupně dostává na magických 100%). Má sílu, dokáže se bránit mafiánům, kteří jsou jí v patách, nebojí se. Protože si uvědomuje, o jak neobyčejnou věc se jedná, vyhledá profesora Normana (Morgan Freeman), odborníka na lidský mozek, aby ji pomohl.

Lucy (foto: Cinemart)

Lucy (foto: Cinemart)

Dobrý rytmus a spád dávají první části filmu nápadité prostřihy na přírodu a zvířata. V momentě, kdy Lucy odvádějí nohsledi hlavního mafiána, děj je prokládán záběry smečky lvů lovících gazelu. Když se zpočátku Lucy rozhoduje, zda vyrazit za mafiánským bossem, mimoděk na plátně problikne obrázek myši lezoucí do pastičky. Tyto neobvyklé prostřihy filmu dodávají na údernosti, zároveň jej příjemně – a hravě – oživují.

Obecně se dá říct, že první část filmu je velmi povedená. Vizuálně zajímavé situace jsou dobře provedené, čínský boss je správně nemilostrdný a místy až tarantinovsky zakrvácený a na Scarlett Johanson je radost pohledět. Jakmile ale hlavní hrdinka získává větší a větší kapacitu mozku, stává se z dobře rozehraného akčního dramatu už jen akční střílečka, ve které je možné vše. Režisér sází na to, že samozřejmě nikdo z diváků neví, co všechno by mohl takový člověk se 100% využitím mozkové kapacity dělat.

Lucy (foto: Cinemart)

Lucy (foto: Cinemart)

Lucy nemá zábran. Fantazii se meze nekladou – změní si účes pouhou myšlenkou, zvedá lidi i předměty, jiná je i povahově. Bohužel právě neschopnost šlápnout na brzdu představivosti film v jeho průběhu kazí. A tak jak je zpočátku dobrý, tak je na konci horší. Jak Luciina kapacita mozku roste, kapacita mozku diváka se spíše snižuje. Tato nevyváženost zanechává velmi rozpačitý dojem.

Lucy (foto: Cinemart)

Lucy (foto: Cinemart)

Za pochvalu ale určitě stojí vizuál filmu a výběr hudby. Efekty i CGI naprosto v pořádku, záběry mají hezkou kompozici a cestování v čase na konci snímku je skvělé. Ač možná není natolik jasné, proč ve filmu vlastně je – stejně jako tomu bylo i u některých ostatních scén – divák si ho stejně užije. Jednotlivé scény jsou velmi dobře zvládnuté – například epická honička v pařížských ulicích – ale když se poskládají za sebe, vytvářejí příběh jen velmi chatrný.

POHLED KOLEGY (Martin Staněk)
Budu shovívavější než Alžběta. Oceňuju především, že Besson tentokrát vytvořil něco sofistikovanějšího. Samozřejmě uznávám, že ke konci filmu to trochu přehnal. Ale to filmu vůbec neubírá na atraktivitě. Pořád se tu něco děje, Besson naštěstí točí nerozmáchlé stopáže. Oproti Doupěti ke kterému napsal scénář, je tohle vysoce inteligentní podívaná… (70%) Dobře jsem se bavil.

Lucy (foto: Cinemart)

Lucy (foto: Cinemart)

Scarlett Johanson v hlavní roli je pro Bessona výhrou. On sám se k její volbě vyjádřil slovy:

“Potřebovali jsme výjimečnou herečku. Ono se to nezdá, ale když se máte v jednom filmu uvěřitelně proměnit z naivní pipky v superhrdinku bez emocí, musíte být výjimečný. Proto jsem tolik stál o Scarlett.”.

Herečka podává dobrý výkon, vyjádřit změnu povahy v průběhu příběhu se jí daří. Morgan Freeman hraje roli pro něj v zásadě typickou, je to opět milý, inteligentní chlapík, ničím nezklame, ale ani nepřekvapí.
[usr 6]

Lucy je solidní akční film, k jehož sledování sice velké mozkové kapacity netřeba, rozhodně se ale u něj nebudete nudit. Má velký spád, dobrý rytmus a i vizuálně vyčnívá nad souputníky žánru.

Alžběta Kovandová, totalfilm.czicon_csfd