Recenze | Na dně skleničky – zatím nejlepší díl z cyklu Nevinné lži

Další příběh z cyklu Nevinné lži, nazvaný Na dně skleničky (premiéra neděle 21. 9. – 20.00 ČT1) plyne pozvolna, někdy možná až příliš. Hlavní hrdina Filip se potácí v kruhu a neví jak z něho ven.

Na dně skleničky (foto: Česká televize)

Na dně skleničky (foto: Česká televize)

NL_logoRGBJe rozvedený, má syna, má – byť mizernou – práci. Žije na okraji s dalšími outsidery, které láhev alkoholu táhne ke dnu. Zpočátku poznáme cca čtyřicetiletého sebevědomého muže, který ukazuje svému synovi, jak si namluvit holku. Snaží se ho povzbudit a ukázat mu svět. Syn ale na jeho hru nepřistupuje. Vnímá otce jako trosku, která se dívkám z jemu nepochopitelných důvodů, líbí.
Filip žije na hraně. Je hazardér a s ničím si zdánlivě neláme hlavu. Jakoby neměl co ztratit. Přijde mu do cesty holka, sbalí ji. Vidí láhev, vypije ji. Vsadí se, že doplave v řece do druhé vsi, skočí do ní. S ním ale i mladá dívka, která se utopí. To je v příběhu první dramatický zvrat a pro další vývoj děje klíčová zápletka. Proběhne vyšetřování. Vinu Filipovi nikdo neprokáže, ale on sám ji cítí. Klesá dál na samé dno své existence.

Na dně skleničky (foto: Česká televize)

Na dně skleničky (foto: Česká televize)

Zde příběh navozuje téma bezvýchodnosti a naléhavě je součástí děje až do samého konce. Filip se snaží obtížné situace, které mnohdy neočekávaně přicházejí, řešit. Alkoholem a neschopností se ho vzdát sám sobě ale podráží nohy. Přichází o syna i o poslední záchytné body.
Z pohledu diváka je důležitou předností příběhu to, že vzbuzuje napětí a očekávání. Do samého konce netušíme, jak to celé dopadne. Nepředvídatelnost lineárně navazujících událostí je oceněníhodným vkladem autora scénáře Jana Prušinovského.

Na dně skleničky (foto: Česká televize)

Na dně skleničky (foto: Česká televize)

Jeho rukopis a potažmo rukopis režiséra snímku Bohdana Slámy můžeme identifikovat právě na pozadí postav, které se potácí na okraji společnosti bez schopnosti a vůle na tom něco změnit. Hlavní hrdina Filip jakoby mezi ně ale nepatřil, přesto se ocitl mezi nimi. Zneuznaný statik, který má sklon se litovat, protože mu svět nerozumí. Ve chvíli kdy je nejvíc na dně, mu navíc bývalá žena nastaví zrcadlo. Za jeho neúspěch nemůže svět, ale on sám. Filip lže nejen sám sobě, ale aby se ospravedlnil, nalhává něco i druhým.

Velmi zajímavě vyznívá postava Filipova syna. Zádumčivého, uzavřeného do sebe, který povahově s otcem nemá prakticky nic společného. Jejich vzájemná bezprostřední konfrontace je dramaticky nosná, ale v rámci celého příběhu bohužel ne plně využitá. Zejména s ohledem na skutečnost, že dějová linie vztahu Filipa a jeho syna je latentně pro příběh klíčová. Ti dva k sobě marně hledají cestu, a čím více se o to snaží, tím více se sobě vzdalují. Často dílem hloupých náhod, které mají ale fatální následky. Zde je škoda, že v rámci děje nebyl dán přímé konfrontaci otce a syna větší prostor.

Na dně skleničky (foto: Česká televize)

Na dně skleničky (foto: Česká televize)

Z perspektivy diváka je třeba ocenit herecké výkony hlavních i vedlejších postav. Stanislav Majer v roli charismatického ztroskotance Filipa exceluje. Ostatní mu více než dobře „sekundují“ a mají také značný podíl na hodnověrném vyznění celé epizody, která navozenými motivy a žánrovým vymezením zapadá zcela do cyklu Nevinných lží. Máme co dočinění s psychologickým TV dramatem, v němž se na adekvátním prostoru odehrává boj člověka se sebou samým. Se svými slabostmi a nedostatky, kterým nedokáže vzdorovat a jemuž ve chvíli, kdy žádá o další šanci, nikdo nepodá pomocnou ruku.

Na dně skleničky (foto: Česká televize)

Na dně skleničky (foto: Česká televize)

čt1V samém závěru je tedy téma bezvýchodnosti ještě více koncentrováno. Pro někoho ovšem může být té beznaděje příliš. Nabízí se proto otázka, zda by vyznění příběhu neprospěla trocha naděje a „světla,“ které zde na konci tunelu v podání tvůrců nespatříme.
Závěrem zmiňme, že je snímek v rámci TV produkce nadmíru dobře zpracovaný po vizuální i hudební stránce. Těmito aspekty je umocněn celkově melancholický ráz snímku, který v rámci dramatického cyklu Nevinných lží patří k těm nejlepším.
[usr 8]
Jan Jurekct_link_web
(autor je externím spolupracovníkem redakce)
foto/video: © Česká televize, 2014

Na dně skleničky (Nevinné lži 2.)
drama, psychologický, ČR
výroba: Česká televize, Salon Vrábel
premiéra: 21. 9. 2014 – 20:00 ČT1

režie: Bohdan Sláma
scénář: Jan Prušinovský
hrají: Stanislav Majer, T. Vilhemová, L. Vlasáková, L. Noha, J. Novotný, M. Daniel a další

Nevinné lži_Plakát

Napište nám co si myslíte

Nebojte, Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.