Recenze | My 2 – hravý příběh o heterosexuálce a homosexuálovi bez karikatur

Česká novinka režisérky a scénáristky Slobodanky Radun vybočuje z běžné tématiky domácí kinematografie. Nabízí komorní příběh dvou naprosto odlišných lidí a námětově určitě zajímavý nápad. Třicetiletá Ema (Jana Plodková) přichází manželovi na nevěru. Po konfrontaci, která končí útokem nevěrníka (Jiří Vyorálek) se vykolejená Ema vydá do ulic a nakonec končí u relativně cizího člověka, se kterým ji dosud pojila jen návštěva kadeřnictví.

My 2 (foto: CinemArt)

My 2 (foto: CinemArt)

Po manželské hádce tedy zvoní u homosexuálního kadeřníka Tonyho (Ondřej Nosálek). Mezi gayem a heterosexuální ženou vzniká pouto, které přerůstá v neobvyklý milostný vztah…
Některé ženy vám potvrdí, že mít kamaráda gaye není úplně neobvyklé. Tato přátelství postavená na vzájemném porozumění kvetou spíš ve městech než na vesnici a tak se to jedněm divákům může zdát zvláštní a druhým naprosto normální. Slobodanka Radun spolu s Radkou Denemarkovou rozhodně měly ve scénáři na čem stavět. Na plátna přivedly dvě pozoruhodné postavy.

My 2 (foto: CinemArt)

My 2 (foto: CinemArt)

Jana Plodková jako Ema je jako vždy skvělá. Poslední dobou se v rolích vykolejených žen cítí jako doma. Naposledy ve filmu Rozkoš. Plodková rozehrává jemné nuance mnohdy velmi nepochopitelných duševních pochodů své postavy. Některé její kroky jsou velmi těžce pochopitelné, včetně toho prvního. Bylo by úplně normální, kdyby měla Ema s Tonym hlubší vztah už dřív a po problémech doma by u svého kamaráda našla útočiště. Tony s Emou ale začínají od nuly.

Úplně nerozumím tomu, zda to má naznačit, že je Ema úplně mimo nebo vylézá z ulity a vzhledem k dosavadní závislosti na manželovi prostě jen neví na koho se obrátit. Má totiž i velmi komplikovaný vztah s rodiči (Milena Steinmasslová, Luděk Sobota). Především se svou matkou, která z nepochopitelných důvodů brání svého zetě, místo toho, aby se postavila za svou dceru. Steinmasslová hraje nesnesitelnou, hysterickou a homofobní matku tak dobře, že z ní jde hrůza smíšená s pocitem totálního znechucení. Luděk Sobota jako otec pod pantoflem opět dokazuje, že jako zralý herec dokáže zaujmout úsporným herectvím a vůbec si nemusí pomáhat pitvořením, které pro něj bylo po léta typické. Ve všech rolích posledních let je mimořádně dobrý.

My 2 (foto: CinemArt)

My 2 (foto: CinemArt)

My 2 je teprve druhým filmem Ondřeje Nosálka. Zajímavý typ hledala režisérka dlouho, ale jakmile přišel Nosálek na casting, bylo jasno. Vybrala dobře. Nosálkův Tony totiž není další karikaturou homosexuála. Přes svou mírnou zženštilost spíš budí pobavený úsměv. Vzhledem k tomu, že herec homosexuál není, musím maximálně ocenit autentičnost jeho výkonu.
Obsazení je tedy špičkové. Co ale bohužel neprošlo maximální péčí je scénář. Námět a rozehraná hra není špatná, ale postavy Tonyho a Emy občas nekonají úplně pochopitelně. Místy jsou jejich debaty rozvleklé, místy jsou v ději poněkud rychlé skoky a vývoj, který nemá úplně přijatelné opodstatnění. I konečné Emino prozření a smíření sama se sebou nepůsobí úplně důvěryhodně.

My 2 (foto: CinemArt)

My 2 (foto: CinemArt)

Co ale maximální péčí oplývá je vizuál (kamera – Jiří Málek). Působivá hra s kamerou, záběrováním i světly je velmi malebná. Zastavit se musím i u mimořádně dobré hudby (Jan P. Muchow). Jednu ze skladeb napsal dokonce známý hudební skladatel Mike Figgis. Ústřední píseň nazpívala Lenny (soundtrack na Spotify/Itunes/Gplay).

V každém případě není My 2 rozhodně zbytečný film. Zobrazuje důvěrný vztah dvou odlišných lidí, kteří si evidentně mají co nabídnout. Klouže na hraně melodramatu a komedie. Přes svou komornost nabízí i dostatek energie, která z plátna přesto sálá. Debut Slobodanky Radun není bez chyb, přesto se na její další projekt budu těšit.

• Režie - 65%
    65
  • Scénář - 50%
    50
  • Herci - 85%
    85
    80
    80

Pár slov nakonec

Skvělé herecké výkony pomáhají nedotaženému scénáři. Na druhou stranu Slobodanka Radun nabízí vizuálně i hudebně vymazlený film, který stojí za pozornost. Škoda jen, že vztah obou hlavních postav není před kamerou víc rozpitván.

70 %
Martin Staněk, totalfilm.czicon_csfd
foto/video: Cinemart

MY 2
Drama / Romantický
Česko, 2014, 99 min
Premiéra: 20. 11. 2014 (CinemArt)

Režie: Slobodanka Radun
Scénář: Slobodanka Radun, Radka Denemarková
Kamera: Jiří Málek
Hudba: Jan P. Muchow, Mike Figgis
Hrají: Jana Plodková, Ondrej Nosálek, Adam Mišík, Luděk Sobota, Ondřej Malý, Jiří Vyorálek, Milena Steinmasslová, Ivan Lupták, Václav Havelka

MY2_poster_web

1. […] Minulý týden byl dotočen nový český hudební film MUZIKÁL aneb Cesty ke štěstí, který vznikl jako poklona legendárnímu muzikálu Starci na chmelu. I když budou použity původní písně Starců na chmelu, nejedná se o jeho remake. V hlavních rolích uvidíme Vicu Kerekes, Romana Vojtka, Martina Písaříka, Jiřího Korna, Adama Mišíka, Vladimír Polívku a další. Režíruje Svobodanka Radun (MY2). […]