8. března uplyne přesně 25 let od tragické smrti nejoblíbenějšího českého herce dětských rolí. Tomáš Holý zahynul v roce 1990 nečekaně při autonehodě nedaleho Nového Boru v severních Čechách, bylo mu 21 let. A jak vlastně herecká kariéra Tomáše Holého odstartovala?
V roce 1976 natáčel režisér Oldřich Lipský známou komedii Marečku, podejte mi pero. Potřeboval dětského herce pro jeden malý záběr: Malý školák vejde do třídy a podá učiteli chemie vzkaz od ředitele školy. Dětský herec, kterého sehnala produkce, ale onemocněl a režisér Lipský se obrátil na svůj štáb: „Pokud někdo znáte malého kluka, který dokáže říct tři věty a neroztřese se před kamerou, přiveďte ho“. Přihlásil se Tomášův strýc, který ve štábu pracoval jako rekvizitář. Režiséra zaujal natolik, že jej poté obsadil do svého dalšího filmu Ať žijí duchové. Role to byla opět malá, ale nepřehlédnutelná.
Koncem téhož roku hledala režisérka Marie Poledňáková kluka pro svůj film Jak vytrhnout velrybě stoličku (1977). Tomáš úspěšně prošel konkurzem, z dvanácti chlapců, kteří se dostali do finále si ho nakonec jednohlasně vybrali jeho filmoví rodiče František Němec a Jana Preissová. Za rok se pokračovalo v natáčení „dvojky“ Jak dostat tatínka do polepšovny (1978).
Filmoví pedagogové se často dívají na dětské herectví s úsměvem a za pravé herectví ho nepovažují. Říkají, že dítě vlastně hraje jen samo sebe. Myslím, že v případě Tomáše Holého to určitě neplatí. „Většinu záběrů zahrál na první dobrou klapku. Hrálo se mi s ním lépe než s většinou mých dospělých kolegů z divadla,“ řekla po letech filmová maminka Jana Preissová. Marie Poledňáková zase vzpomíná: „Občas se rozesmál uprostřed záběru a měl různé kouzelné přebrepty a přesmyčky, ale moc záběrů nezkazil.
Tomáš byl velmi pozorný a často se zajímal o skladbu záběru, jak bude vypadat. Někdy trval na tom nejdřív vidět záběr ve hledáčku kamery, jestli je to detail nebo celek a pak se teprve postavil před kameru.“ Však také některé jeho přebrepty ve filmu zachovala. Jindy se zase ptal: „Bude se to točit vcelku nebo střihem?“ což znamená, zda se nějaká sekvence, například rozhovor, bude točit s jedním nastavením kamery a nebo jestli se bude prostřihávat střídavě na všechny hovořící. Výraz „točit střihem“ mezi českými filmaři zdomácněl a používají ho dodnes.
Tomáš rád bavil celý štáb, během cesty na natáčení seděl v autobusu na sedadle pro průvodce, celou cestu nedal mikrofon z ruky a dělal rádio. Nikdy neodmítnul podepsat fotografii fanouškům. Přestože byl úspěšným a oblíbeným dětským hercem, rozhodl se, že se herectví nechce v budoucnu věnovat. „Představa, že jednou budu neúspěšným hercem je nesnesitelná,“ řekl, když mu bylo 13 let a ukončil filmovou kariéru.
Po absolvování gymnázia začal studovat práva, ale jeho život 9 dní před 22. narozeninami tragicky ukončila autonehoda u severočeské obce Kytlice. Tomáš jel s kamarádem na chalupu a nezvládl zatáčku. Čelně narazil do stromu. Kamarád přežil a stačil ještě doběhnout pro pomoc. Tomáš podlehl těžkým vnitřním zraněním.
K dalším notoricky známým a často reprízovaným filmům z Tomášovy filmografie patří například trilogie Pod jezevčí skálou, Na pytlácké stezce a Za trnkovým keřem, komedie Prázdniny pro psa nebo poetický film Setkání v červenci.
Úplně poslední roli ztvárnil Tomáš Holý v německém seriálu Připoutejte se, letíme nad Atlantidou (Unterwegs nach Atlantis). Celkem si mezi lety 1976 – 1982 zahrál v 18 filmových a televizních projektech.
Jak dostat tatínka do polepšovny – ČT1, sobota 7. března – 20:00
připravil: JR, totalfilm.cz
foto/video: FSB, Česká televize, archiv, TV Markíza