Recenze | Píseň moře – kouzelná animace i příběh

V záplavě disneyovek a pixarovek se zjevuje keltská báje. Píseň moře míří hluboko do lidské duše a přesto osloví dospělé i děti.

Píseň moře (foto: Aerofilms)

Píseň moře (foto: Aerofilms)

Někdy se stává, že se neamerické, a tím mám na mysli nehollywoodské filmy, snaží přizpůsobit zámořské produkci. Jak jsem se v poslední době ale několikrát přesvědčil, konkrétně Irové si jedou to své nehledě na žánr i trendy. Píseň moře má nejen okouzlující animaci, ale v první řadě je jednoduše severská. Plná neústupnosti, tvrdohlavosti i zadržování emocí. Svým přesahem ale upoutává dokonale.

Tom Moore

Tom Moore

Tomm Moore je Ir, tedy konkrétně Severo-Ir. Zatím natočil celkem dva celovečerní animáky, tím prvním je Brendan a tajemství Kellsu (2009). Za dva filmy obdržel dvě nominace na Oscara. To je velký a v konkurenci pixarovek a disneyovek nebývalý úspěch. Má to ale své opodstatnění. I když se zmíněná studia vrací ke klasickým pohádkám, vizuálně (i scénáristicky), chrlí stejně stále totéž.

Píseň moře (foto: Aerofilms)

Píseň moře (foto: Aerofilms)

A tak zatímco nejslavnější americká studia se předhání v tom, kdo své postavičky ještě víc přiblíží realitě, Moore sází na „obyčejné“ 2D. Animace je to kouzelná, protože uvádí do pohybu ty nejúžasnější malby a rytiny severských umělců. Všechno je vrstevnaté, točí se a krásně světélkuje, že byste nic tak složitého a přitom nádherného nevymysleli ani v nejbarvitějším snu. Poměrně smutným příběhem o odvaze a rodině navíc provází dvě děti, sourozenci Saoirse a Ben.

Píseň moře (foto: Aerofilms)

Píseň moře (foto: Aerofilms)

Píseň moře znázorňuje překonávání strachů a chorobné ostražitosti. Poukazuje na důležitost emocí, které by se neměly potlačovat, i když působí bolest. Pro děti poučná a celkem nevídaná záležitost. Štěstí, že klasickou přeplácanou hovadinu s infantilními hrdiny to nepřipomíná ani náhodou. Při všeobecně stále rozšířenějším zájmu o nejrůznější mytologie, orientální náboženství nebo prostě japonské anime zaujme Píseň moře i ostatní věkové kategorie.

• Režie - 100%
    100
  • Scénář - 100%
    100
  • Animace - 100%
    100
  • Hudba - 100%
    100

Píseň moře

Nádherná, tradiční animace, která se hodně liší od realistických a tak často zbytečně trojrozměrných vizuálů. Smutný příběh. V hlavní roli je tu odvaha, neústupnost a láska k rodině. Také podmanivá irská hudba. Příjemná změna.

100 %
Vaše hodnocení filmu: 4.1 (16 hlasů)
Sending
Jaroslav Kejzlar, totalfilm.czicon_csfd
foto/video: Aerofilms © 2015

Píseň moře
Song of the Sea
Animovaný / Rodinný / Fantasy
Irsko / Dánsko / Belgie / Lucembursko / Francie, 2014, 93 min
Premiéra: 19. 3. 2015 Aerofilms

Režie: Tomm Moore
Scénář: Will Collins, Tomm Moore
Hudba: Bruno Coulais
Hrají: Brendan Gleeson, Fionnula Flanagan, Pat Shortt, David Rawle, Jon Kenny, Lisa Hannigan, Lucy O’Connell

pisen-more-plakat

1. Visitor Rating: 5 Stars

2. Visitor Rating: 5 Stars

3. Visitor Rating: 5 Stars

4. Nádherný film, obzvláště animace byly ve druhé polovině filmu někdy až úchvatné a dech beroucí. Mnohé bych chtěla mít doma po stěnách. Ale tak silné obrazy působí asi jen v kině, doma nejspíš na malé obrazovce nevyzní. Pouze jsem musela dlouze pětileté dceři vysvětlovat ten konec a chlácholit a najít pozitiva, aby neplakala. No nicméně, právě tato místa o ztrátě maminky ji fasinovala nejvíc – ona miluje silné těžké smutné i hádavé emoce a fascinuje ji drama. Takže pak chtěla tuto pohádku na počítači (což zatím nemáme), aby se právě mohla podívat na ty scény, kdy se brečí. Morana je její Bohyně.
    Ze samotného poselství mne samotnou pohltil krásně podaný fakt, že když sebereme ze života smutné až žalostné emoce, abychom se ochránili, tak “zkameníme” a v podstatě zemřeme zaživa. A pak také, že když své negativní emoce zavřeme do “nádoby” tak z nás stejně nevědomě a nekontrolovatelně vybuchují, ačkoli se snažíme, aby ne a snažíme se být na ostatní milí. A teprve po jejich integraci zmoudříme a přijde naplnění a štěstí. Což je sice známé, ale takto v pohádce jsem to ještě neviděla. Klobouk dolů.

5. […] O cenu se bude ucházet také irské studio Cartoon Saloon a jejich nejnovější snímek Píseň moře vyprávějící příběh o dívce, která je poslední z tuleních […]

6. Visitor Rating: 5 Stars

7. Visitor Rating: 5 Stars