Pražské trikové studio UPP má lví podíl na výsledném vizuálu novinky režiséra Roberta Zemeckise Muž na laně. V Praze vzniklo více 300 trikových záběrů. Ve filmu je možné práci více než devadesáti grafiků vidět třeba ve scénách přecházení lana mezi zvonicemi Notre Dame a samotných Dvojčat, které ve filmu hrají stěžejní roli. Hlavní postavu (Philippe Petit) vytvořil Joseph Gordon-Levitt.
Neuvěřitelný, ale přesto skutečný příběh, je charakteristikou nového filmu Roberta Zemeckise. Jakožto vyznání lásky Světovému obchodnímu centru je tento snímek pozoruhodným vizuálním 3D a IMAX zážitkem. 7. srpna 1974 – den předtím, než Richard Nixon oznámil své odstoupení z úřadu prezidenta Spojených států – překvapil Philippe Petit, francouzský eskamotér, město New York svým provazochodeckým výkonem, při kterém přešel po laně mezi věžemi již téměř dokončeného a částečně funkčního Světového obchodního centra. Kolemjdoucí, jindy bezvýhradně zaneprázdněni, se zastavili a pozvedli oči k obloze. Spatřili nepředstavitelné: muže, tančícího vysoko v oblacích, zdánlivě bez jakékoliv opory.
[pullquote align=“right“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Ben Kingsley prohodí pár českých frází[/pullquote]
Práce studia UPP, které stálo i za celkovou rekonstrukcí dobových Dvojčat (ty po útoku teroristů z 11. září 2001 už neexistují) není ale jediným českým odrazem v novince Roberta Zemeckise. Jedna ze zásadních postav celého filmu (Papá Rudy), jehož ztvárnil Ben Kingsley má ve filmu český původ. Z Kingsleyho úst zazní několik českých frází, což určitě našince potěší.
Kromě potřeby vytvořit Světové obchodní centrum a celý New York měl ale vedoucí týmu vizuálních efektů Kevin Baillie řadu dalších povinností, jejichž splnění mělo zajistit, aby snímek Muž na laně působil co nejvěrohodněji.
[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Lano bylo napjato na šest metrů dlouhou zelenou traverzu[/pullquote]
V případě sekvence samotné chůze po laně Baillie říká, že ačkoliv skutečnost, že se Gordon-Levitt doopravdy naučil po provaze chodit, byla velice obdivuhodná, mohly mu s tím vizuální efekty pomoci dvěma různými způsoby. „V případě těch jednodušších záběrů byl Joseph schopen vše zahrát sám, což bylo úžasné,“ říká. „Co se týče komplexnějších záběrů, například když si na lano lehá, nebo kdy má vyvažovací tyč na zádech, bylo lano napjato na šest metrů dlouhou zelenou traverzu. Když se podíváte na záběry tak, jak byly natočeny, uvidíte, že kráčí po patnáct centimetrů široké traverze, uprostřed které je napnuto lano – ale my jsme všechno to, co bylo zelené, digitálně odstranili, takže se zdá, že kráčí pouze po laně samotném.“
Celý film byl zamýšlen jako 3D, a Baillie podotýká, že si jeho tvůrčí tým za všech okolností, od přípravných fází až po postprodukci, dával velký pozor na to, aby vše, co vytvoří, fungovalo správným způsobem i ve 3D. „Například jsme používali velkou hloubku ostrosti – snažili jsme se, aby vše v záběru bylo tak ostré, jak to jen bylo technicky možné,“ vysvětluje Baillie. „Bob (Robert Zemeckis) také s radostí využíval dlouhých, švenkujících záběrů, namísto krátkých a rychlých střihů. Průměrný film má obvykle 2000 i více jednotlivých záběrů, ve snímku Muž na laně jich ale je jenom 826. A Bob ho tak natočil naprosto cíleně, aby měli diváci možnost 3D prostředí, na které se dívají, plně vnímat a prozkoumat ho.“
V kinech se Muž na laně bude po laně procházet od 8. října ve 2D, 3D a IMAX.
–red-
foto/video: Falcon, Tristar, Sony © 2015
Totalfilm.cz je mediálním partnerem filmu.