Recenze | Gangster Ka: Afričan – český film ještě žije!

První část filmu Gangster Ka podle knih Jaroslava Kmenty Padrino Krejčíř jsem před dvěma měsíci chválil. Chválit budu i dál. Hynek Čermák alias Radim Kraviec pokračuje ve filmu Gansgter Ka: Afričan v krasojízdě a Káčka posunuje do absurdních rovin. Zdatná režie Jana Pachla, exotické lokace a šílené eskapády Radima Kraviece potvrzují, že Český film ještě žije. A nenabízí jen laskavé komedie, ale po dlouhých letech i skvěle řemeslně natočenou i napsanou kriminálku.

Gangster Ka: Afričan (foto: Bioscop)

Gangster Ka: Afričan (foto: Bioscop)

Oba filmy obstojí i samostatně

Narozdíl od uměle natahovaných adaptací hollywoodských dystopických ság pro teenagery byl nápad producenta Adama Dvořáka rozdělit Káčkův příběh zcela na místě. První část mapuje působení Káčka v Česku, druhá na útěku v zahraničí. Filmy mají navíc jednu podstatnou výhodu. Obstojí samostatně. Pokud jste neviděli jedničku, můžete začít dvojkou. Do některých zahraničních distribucí jde film právě v tomto opačném pořadí.

Gangster KA Afričan – Film vs. realita lze pořídit v e-shopech za cenu od (Zdroj: Heureka.cz)
Porovnat ceny >>

Vynikající práce všech tvůrčích složek

Padesát milionů rozpočtu je na filmu opravdu znát. Exotické destinace a především komplikované natáčení v JAR se na plátně pozitivně odráží. Dobrou práci tvůrci odvedli na všech složkách – od výtečného castingu, po kameru, hudbu i vynikající střih. Exilové exteriéry mají zvláštní nažloutlý filtr, který scénám dodává působivou obrazovou stylizaci. Krom kamery musím ještě jednou pochválit vynikající střih, hudbu i hudební režii. Jan Pachl režíruje sebejistě, nikde nezůstává sebemenší ploché místo.

Gangster Ka: Afričan (foto: Bioscop)

Gangster Ka: Afričan (foto: Bioscop)

Gangster – extratřída

Přestože Hynek Čermák na včerejší slavnostní premiéře prohlásil, že si před natáčením pro inspiraci pustil Zuřícího býka, nedošlo k romantizaci hrdiny. Herec s režisérem dokázali “Káčka” udržet na uzdě. Chválím jednoznačný posun v charakteru postavy. Z původně odrzlého hajzlíka se postupně stává skutečně surový a bezskrupulózní gangster světové extratřídy. Kam se na něj hrabe Whitey Bulger v nedávné kreaci Johnnyho Deppa Black Mass.

Gangsterka: Afričan (foto: Bioscop)

Gangsterka: Afričan (foto: Bioscop)

Vynikající Predrag Bjelac v roli gangsterova pobočníka Dardana zajistil i několik nečekaných momentů. Skvělá je konfrontační scéna mezi Dardanem a Káčkem a také fatální hotelová scéna po přestřelce s Pákistánci.
Je tu také jeden překvapivý paradox, který mi vůbec nevadil. Afričan nabízí přirozeně mnohem víc absurdních a nervy drásajících scén než předchozí díl – naproti tomu i víc černého humoru. Díky fungující dramaturgii je můj pocit z pokračování o chlup vyváženější a příjemnější. Odcházel jsem spokojen, po absorbci zábavy, která měla punc uvěřitelné faktografie i popcornu. A tak to má být. Milí čeští filmoví tvůrci, takhle má vypadat komerční film mezinárodních parametrů.

• Režie - 85%
    85
    80
  • Herci - 85%
    85
    80
  • Kamera, vizuál - 80%
    80
  • Dramaturgie - 90%
    90

Gangster Ka: Afričan (2015)

Vznik filmů Gangster Ka posílá k divákům především jednu dobrou zprávu - Někteří tvůrci (ačkoliv jsou v menšině) jsou schopni natočit kvalitní, obsahově hutný a přesto zábavný film. Po odchodu z kina nemusíte litovat zaplaceného vstupného. A to není málo. Je to asi ta nejvyšší deviza, kterou letošní, jinak velmi tristní rok v české kinematografii, může nabídnout.

85 %
Martin Staněk, Totalfilm.czicon_csfd
foto/video: Bioscop © 2015