VÍTEJTE NA NAŠEM NOVÉM WEBU. DOUFÁME, ŽE SE VÁM TU BUDE LÍBIT.

Recenze | Dánskou dívku povyšují herecké výkony a výprava

Příběh skutečné Lili Elbe a Gerdy Wegener je fascinující především tím, kdy se odehrává. Ve dvacátých letech dvacátého století bylo sice v Dánsku poměrně uvolněné prostředí, ale rozhodně nebyla společnost tam, ani nikde jinde, připravena na změnu pohlaví. Eddie Redmayne a Alicia Vikander ztvárňují pod vedením držitele Oscara Toma Hoopera (Králova řeč) skutečný příběh plný vypjatých emocí a šokujícího rozhodnutí. Dánská dívka sbírá filmová ocenění a nominace na další. Proč?

Dánská dívka (foto: CinemArt)

Dánská dívka (foto: CinemArt)

Einar Wegener, známý krajinář si vzal Gerdu Wegener. Jejich manželství je ukázkové, plné porozumění a velké lásky. Gerda je také malířka, pracující na portétech prominentů. Když jednou nedorazí Gerdina modelka, požádá malířka Einara, aby se převlékl do dámských šatů a stál chvíli modelem. Einar se zprvu brání, ale pak sám sebe překvapí. V šatech se mu začíná líbit.
Postupem času zjišťuje, že je mu ženský svět mnohem bližší než mužský a manželka, která zpočátku nové manželově zálibě nepřikládá velký význam, přistupuje na hru o smyšlené sestřenici Lili.
Hra se ale vytrácí a Einar začíná „Lili žít“. Gerda svého muže začíná pomalu ztrácet…

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Výjimečné jsou hlavně herecké výkony[/pullquote]Dánská dívka není dokonalý film. Nedá se dokonce ani říct, že by byl výjimečný. Co na něm výjimečné je, jsou výkony Eddieho Redmayna a Alicie Vikander. Právem mají oscarovou nominaci, stejně jako výtvarná stránka snímku, která sama navozuje pocity vytříbené krásy a souznění.

Dánská dívka (foto: CinemArt)

Dánská dívka (foto: CinemArt)

Poznámka produkce: Jak ukazuje film Dánská dívka, Lili Elbe se narodila jako muž, ale ve skutečnosti se cítila ženou. Pokud použijeme současnou terminologii, můžeme jí popsat jako transgenderovou ženu, a tudíž k popisu Lili nejsou použita mužská zájmena. Jakékoliv zmínky o Lili ještě před její přeměnou jsou proto omezené na věty „Ještě před svou přeměnou žila Lili jako Einar Wegener“. Bylo by nepřesné zmiňovat se o Lili jako o muži a nesprávné považovat ji za transgenderového muže, protože Lili sama sebe vnímala jako ženu.

Dánská dívka (foto: CinemArt)

Dánská dívka (foto: CinemArt)

[pullquote align=“right“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Problémem je scénář[/pullquote]Se scénářem už je to horší. Tom Hooper sice otěže drží poměrně pevně, ale stále jen v intencích velmi přímočaré látky. Spousta věcí z Liliina života scénáristka velmi zhušťuje a zjednodušuje. Vzhledem k tomu, že předlohou nebyla faktografie, ale beletrie, dochází k romantizaci, která je především ve vztahu Einara a Gerdy těžko uvěřitelná. Samozřejmě, nepochybuji o tom, že síla takové lásky existovala a existovat může, ale scénář by měl být napsán tak, aby Gerdin cit nepůsobil jako danost nebo pohádka.

Dánská dívka (foto: CinemArt)

Dánská dívka (foto: CinemArt)

• 70%
    Režie - 70%
  • 60%
    Scénář - 60%
  • 90%
    Herci - 90%
  • 85%
    Vizuál a kamera - 85%
75%

Dánská dívka (VB, 2015)

Dánská dívka by měla být naléhavým příběhem ženy, která se narodila v těle muže. Místo toho je romantickým melodramatem, který trochu vydírá. Skvělé výkony hlavních představitelů film poslaly do oscarového klání. Zaslouženě. Ale nejlepší film roku to tedy rozhodně není.

Martin Staněk, Totalfilm.czicon_csfd
foto/video: CinemArt © 2016

Dánská dívka
The Danish Girl
Drama / Romantický / Životopisný
Jazyk originálu: angličtina
Velká Británie / Belgie / USA, 2015, 119 min
Premiéra: 4. 2. 2016 CinemArt

Režie: Tom Hooper
Předloha: David Ebershoff (kniha)
Scénář: Lucinda Coxon
Kamera: Danny Cohen
Hudba: Alexandre Desplat
Hrají: Alicia Vikander, Eddie Redmayne, Adrian Schiller, Amber Heard, Emerald Fennell, Claus Bue, Richard Dixon, Ben Whishaw, Matthias Schoenaerts, Nicholas Woodeson, Philip Arditti, Miltos Yerolemou, Sebastian Koch, Sophie Kennedy Clark, Aisha Fabienne Ross, Jeanne Abraham, Ole Dupont

Danska_divka_poster_web