Menu

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo
TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo
Infobox ikona

JEŠTĚ NEŽ BUDE RECENZE NA FURIOSU NA WEBU, MŮŽETE SI JI POSLECHNOUT V RÁMCI NAŠEHO PODCASTU ZDE.

Hlavní ceny si z třeboňského Anifilmu odvážejí Anomalisa a Phantom Boy

Třeboňský Mezinárodní festival animovaného filmu Anifilm vyhlásil na slavnostním zakončení Ceny odborných porot i Divácké ocenění. Cenu za celovečerní film pro dospělého diváka získali Charlie Kaufman a Duke Johnson za snímek Anomalisa, za celovečerní film pro děti Alain Gagnol a Jean-Loup Felicioli za film Phantom Boy. Nejlepším krátkým filmem je francouzská Periferie. Nejlepším studentským filmem pak je Happy End.

[pullquote align=“full“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Vyjádření poroty: Anomalisa je jedinečný film, s jehož vyzněním se u animovaných filmů setkáváme zřídkakdy. Příběh vypráví pomocí techniky, která je stylizovaná, avšak znepokojivě realistická.[/pullquote]

[pullquote align=“full“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Vyjádření poroty: Phantom Boy je krásný a silný příběh, který se věnuje vážným tématům, bere diváky na kouzelnou cestu plnou akce a představivosti a zároveň je protkán dětským smyslem pro zázraky. Tento překrásně ztvárněný film vyniká jak po technické, tak i estetické stránce.[/pullquote]

Zvláštní uznání v dospělé kategorii si odnáší Jan Bultheel za film Cafard. Nejlepším snímkem . Francouzskou dominanci pak potvrdil film Adama režiséra Simona Roubyho, který získal od poroty čestné uznání v kategorii dětských celovečerních filmů. Zvláštní uznání v kategorii krátkých filmů si z Anifilmu odnáší irský režisér Jack O’Shea za film Temný kabát (A Coat Made Dark).

Další studentský film Vlčí hrátky (Vučje igre / Wolf Games) chorvatské režisérky Jeleny Oroz z Academy of Fine Arts Zagreb si z festivalu odváží čestné uznání.
V Mezinárodní soutěži abstraktních a nenarativních animací si festivalový vavřín odváží snímek Nepřítomný (Absent) rakouské režisérky Nikky Schuster. Další soutěžní kategorií byla Mezinárodní soutěž videoklipů, kterou ovládl režisér Masanobu Hiraoka s klipem k písni The Eye of the Storm skupiny EZ3kiel.

Soutěžní novinkou letošního Anifilmu pak je soutěž o diváckou cenu pro nejlepší český film festivalu, kterou si letos odnáší film Až po uši v mechu režisérů Filipa Pošivače a Barbory Valecké.
Cenu za celoživotní přínos animovanému filmu, získal už na samém začátku Anifilmu režisér, scenárista a výtvarník Václav Mergl, jehož filmové i výtvarné tvorbě se festival věnoval jak v projekcích, tak i v podobě výstavy jeho autorských výtvarných prací a návrhů pro jeho animované filmy.

Václav Mergl

Václav Mergl

Na jednotlivé filmové, odborné i doprovodné programy přišlo více než 27 000 diváků. Festivalu se zúčastnilo přes 1 000 filmových profesionálů, v sedmi soutěžních sekcích se utkalo 142 snímků a z toho jich 10 bylo celovečerních, 34 krátkých, 41 studentských, 25 v kategorii abstraktní a nenarativní animace, 19 videoklipů a 13 dalších se zapojilo do divácké soutěže českých filmů. V doprovodných programech pak bylo odpromítáno dalších téměř čtyři sta filmů. Proběhlo přes 25 workshopů, přednášek a prezentací, 3 výstavy, 3 divadelní představení a během festivalových večerů vystoupilo 11 hudebních formací.

A jaké další zážitky si diváci a hosté z Anifilmu 2016 odvážejí? Spolu s festivalem měli možnost zamyslet se nad tématem domova a jeho opouštění díky programu „Kde domov můj?“, i díky němuž se mohli v Třeboni setkat s mnoha tvůrci, kteří svůj život a profesní kariéru spojili se změnou domova – například v USA působícími animátory českého původu Jakubem Písteckým a Janem Pinkavou, mohli vidět starší i nejnovější filmy známého českého emigranta Paula Fierlingera, poznat v USA působícího íránského režiséra Nourredina Zarrinkelka a mnohé další tvůrčí migranty.

Anifilm - diváci na doprovodném programu

Anifilm – diváci na doprovodném programu

A také prožít osudy mnoha migrantů díky výběru filmů věnovaných tomuto tématu. Díky Anifilmu také mohli letošní diváci procestovat celou historií španělského animovaného filmu díky programu Od čmáranic k pixelům, věnovanému nejlepším animačním počinům vytvořeným v tomto regionu – a to od prvních animačních pokusů až po jeho nejnovější a kritiky i diváky oceňované celovečerní filmy. V programu tradičně nechyběly filmy nominované do finále soutěže o evropskou cenu Cartoon d´Or. Divácky oblíbená Bilance pak představila několik celovečerních snímků, mezi nimiž nemohli chybět Mimoni, V hlavě nebo Pat a Mat ve filmu.

V programu Works in Progress věnovaném budoucnosti, tedy připravovaným filmům, prezentovali tvůrci své projekty. Diváci tak jako první měli například viděli ukázky z filmu Lichožrouti režisérky a výtvarnice Galiny Miklínové a dozvěděli se, v jaké fázi příprav a natáčení je další český celovečerní film Tonda, Slávka a génius.
Na ANIFILMU se nejen promítalo, ale i rovnou animovalo – na náměstí, v centru Roháč a nově i v Domě animace, kde probíhaly workshopy 3D animace, tvorby animace k počítačovým hrám, a nově také workshop odlévání filmové loutky a celé jedno patro bylo určeno programu Game Day, kde se hrály počítačové hry kandidující na cenu Česká hra roku. Děti i rodiče pak animovali s podporou lektorů v tradičních Dílnách animace.

-red-

TotalFilm YouTube logoTotalfilm kanál TotalFilm Spotify logoTotalfilm podcast