Recenze | Každý milion dobrý – pocta Jiřině Bohdalové se moc nevyvedla

Jiřina Bohdalová slaví velké životní jubileum. Je tu s námi už 85 let a Česká televize jí už několik týdnů skládá poctu opakováním těch nejlepších pořadů, ve kterých tato vynikající herečka exceluje. Jeden z hereččiných dvorních režisérů a autorů Zdeněk Zelenka připravil pro Bohdalovou k narozeninám scénář, který jí napsal na tělo. A nápad měl docela dobrý. Ve filmu Každý milion dobrý na obrazovky posílá Jiřinu Bodalovou coby paní Irenu, majitelku velké firmy a multimilionářku. Po zázračném zmrtvýchvstání po autonehodě se ale hrdinka mění a začíná konat dobro.

Každý milion dobrý (foto: Česká televize)

V praxi to znamená, že začíná rozdávat miliony na charitativní účely. To se pochopitelně nelíbí jejímu synovi (Ondřej Vetchý) a především snaše (Tatiana Vilhelmová). Za pomoci rodinného advokáta (Jaromír Dulava) rodina rozjíždí proces o zbavení svéprávnosti dobročinné maminky a babičky. Věrni Ireně zůstávají jen její vnuk (Zdeněk Piškula) a právník (Viktor Preiss).

Nesmysly pro efekt

Zelenkův nápad vůbec není špatný a kdyby byl autor zdatnější scénárista a režisér, vzniklo by určitě zajímavější dílo. Nutno uznat, že Bohdalová sama není vůbec špatná. Silně ji ale omezuje Zelenkův scénář, který je místy opravdu velmi naivní a hloupý. Jediné co vlastně funguje jsou styčné plochy se synem, který se zdráhá svou matku podrazit a je spíš ve vleku své manželky a advokáta. Režisér ale implementoval do filmu několik nesmyslů, které možná zařadil pro větší efektnost (chce se mi tomu alespoň věřit). Ale i slabomyslnému by bylo jasné, že pokud sousedi udají starou paní, že na své zahradě vystřelila z poplašňáku, rozhodně nepřijede zásahová jednotka čítající deset policistů, nenaloží ji do auta a neodvezou ji na stanici.

Stejně tak její umístění na psychiatrii pokulhává. Na policejní stanici nepředvádí nic, co by k takovému kroku policii vedlo. Film navíc obsahuje i několik chyb ve skriptu. Všimne si jich i méně pozorný divák.
Hereččino významné životní jubileum si ze strany režiséra Zelenky rozhodně zasloužilo větší péči. Výsledek totiž vypadá jako by byl spíchnut na poslední chvíli a velmi horkou jehlou. Pokud jsou některé dramatické pořady poslední roky v České televizi zajímavé a místy i progresivní a moderní, neměly by se premiérově na obrazovce objevovat solitéry, které zavání televizní tvorbou devadesátých let. A Zdeněk Zelenka by se měl držet spíš pohádek než dramatických tvarů. Škoda.

• Režie - 35%
    35
  • Scénář - 30%
    30
    70
  • Kamera - 50%
    50
  • Hudba - 50%
    50

Každý milion dobrý (ČT, 2016)

Jiřina Bohdalová si ke svým pětaosmedsátinám zasloužila lepší scénář i režiséra. Ze zajímavého tématu nedokázal Zelenka vytěžit téměř nic. Nebýt profesionality celého hereckého ansámblu, dopadlo by to ještě hůř.

45 %
Martina Frejová, Totalfilm.cz

Premiéra: neděle 1. května 2016 na ČT1 | k dispozici také na ivysilani.cz

1. Film každý milión sa mi veľmi páči dokonca sa stal mojou srdcovou záležitosťou hlavnú úlohu v ňom hrá moja najobľúbenejšia herečka pani Jirinka Bohdalova je to šarmantná vynikajúca populárna osobnosť veľmi sa mi páčia jej herecké výkony je nenahraditeľná milujem jej filmy a zbožňujem jej hlas a vie sa krásne usmiať je jednička a mam ju veľmi rada. S úctou jej verná fanúška.

2. Naprostý souhlas, celé drželo pohromadě jenom díky solidním výkonům herců. Jinak pěkná slátanina.