Recenze | Hledá se Dory – bezchybný a stále bezkonkurenční vizuál

Po více jak třináctileté pauze přichází pokračování Oscarem oceněného snímku Hledá se Nemo. Pod stejnou režijní i scénáristickou taktovkou, ovšem s modrou rybkou v hlavní roli. Vykouzlil Pixar s Hledá se Dory opět nezapomenutelnou událost?

Hledá se Dory (foto: Falcon)

Hledá se Dory (foto: Falcon)

Dory vás rychle uvede do děje. Připomene předešlý díl, nastíní motivace pro nynější. Ani se nestačíte rozkoukat a jste na místech, kam jsme se tehdy dostávali dobrou polovinu filmu. Srovnání s minulým dílem se jednoduše nevyhneme, tvůrci nás totiž k tomu přímo vybízí. Film nejenže začíná úplně stejně, je vlastně stejný po celou dobu. Vracíme se doslova do známých vod, s novou ústřední postavou a méně zajímavými novými rybkami a jinou mořskou havětí. Samotná postava Nema a Marlina je tu do počtu, jejich vztah se nikam neposouvá. Hledá se Dory ze všeho nejvíc připomíná další epizodku z jinak výborně vystavěného světa.

Kde jsme v Nemovi žasli úžasem nad mořským světem a skvělou zápletkou, v Dory to vezmeme všechno hopem a skončíme (opět) v akváriu. Tentokrát však o něco větším. Nebude strašit zubař, ale chlácholit vás bude z rozhlasu medový hlas Marka Ebena. Jsme totiž v Perle zálivu Morro Bay, soustavě velkých akvárií, odkud Dory pochází a kde se bude snažit nalézt své rodiče. A zde naráží na chobotnici Hanka. Jednu z mála postav, která do děje přináší alespoň náznak zábavných eskapád, které jsme v Nemovi prožívali celou dobu. Žralok Bruce, Hvězda nebo Gill tu jaksi chybí.
Hledá se Dory je ale i přes všechny výtky velmi kvalitním řemeslem.

Hledá se Dory (foto: Falcon)

Hledá se Dory (foto: Falcon)

Vizuál stále bezkonkurenční

Vizuální stránka je bezchybná, nápaditá a i přes snahu ostatních studií pořád bezkonkurenční. Pixar je v tomto ohledu stále na špičce. Příběhová kvalita však poslední dobou občas pokulhává. U tohoto studia jsme zvyklí na příběhy s přesahem, zmiňme například Vzhůru do oblak nebo nedávné V hlavě a rovnou porovnejme s Auta 2 či Hledá se Dory – zatímco první dva nabízí zápletky jak pro děti, tak i jejich rodiče, u dvou posledních se spíš jedná o promo na novou sérii hraček.

Potíž je v tom, že Dory Nema kopíruje, ale na zlatou medaili to není. Postrádá jeho lehkost. Kde emoce fungovaly nenuceně, v Dory se tlačí na pilu za pomocí flashbacků. Nenabízí tak nic nového, nic neokoukaného. Je to v podstatě třináct let starý film, v novějším hávu. Akorát nefunguje s tehdejší tvůrčí upřímností a nadšením, ale připomíná chladně vykalkulovaný produkt.

• Režie - 60%
    60
  • Scénář - 50%
    50
  • Český dabing - 90%
    90
  • Vizuál - 90%
    90

Hledá se Dory (USA, 2016)

Přes všechny dílčí výtky je Dory nadprůměrný animák, který si v kině užijete. Nečekejte ale nic světoborného, jen lehkou zábavu pro děti, kterou zapomenete stejně rychle, jako Dory svoje myšlenky. Český dabing je vynikající, všichni herci se vrátili ve svých rolích.

70 %
Petr Račko, Totalfilm.czicon_csfd
foto/video: Falcon, Pixar © 2016

Hledá se Dory
Finding Dory
Animovaný / Dobrodružný / Komedie / Rodinný
USA, 2016, 90 min
Premiéra: 16. 6. 2016 Falcon

Režie: Andrew Stanton
Scénář: Andrew Stanton
Hudba: Thomas Newman
Hrají: Ellen DeGeneres, Albert Brooks, Diane Keaton, Eugene Levy, Ty Burrell, Kaitlin Olson, Ed O’Neill, Willem Dafoe, Idris Elba, Dominic West, Preston Bailey

V českém znění:
Dory – Barbora Munzarová, Marlin – Ivan Trojan, Hank – Jaromír Meduna, Naděje – Anna Brousková, Nemo – Šimon Fikar, Bailey – Otakar Brousek, Jenny – Simona Postlerová, Charlie – Petr Gelnar, Malá Dory – Linda Křišťálová, Fluke – Michal Dlouhý, Rudder – Zbyšek Pantůček, Pan Rey – Jiří Štěpnička, Manželka – Radka Stupková, Manžel Stan – Ladislav Cigánek, Marek Eben (Sigourney Weaver) – Marek Eben, Závozník – Jiří Polyhar, Bourák – Jiří Macháček, Rybí kluk – Adéla Nováková, Náctiletá Dory – Adéla Nováková, Tryskáč – Matěj Havelka, Krabík Bill – Zdeněk Štěpán, Měsíčník – Zbyšek Pantůček, Gill – Otto Rošetzký, Baloun – Karel Gult, Hvězda – Zuzana Skalická, Zurčík – Otakar Brousek, Bubla – Katel Gult, Deb – Kristýna Skružná, Jacques – Bohuslav Kalva

Hledá se Dory cz poster