Paolo Sorrentino: Na televizi jsem byl zvědavý, v Mladém papeži experimentuju

Už několik týdnů je možné sledovat prostřednicvím HBO GO a HBO minisérii italského režiséra Paola Sorrentina Mladý papež (The Young Pope). Neapolský rodák Paolo Sorrentino si tentokrát pro svůj příběh vybral Vatikán a dál se v něm zabývá tématem osamělosti, která se je jako červená stuha vine už jeho posledními dvěma celovečerními a mnohokráte oceněnými filmy – Velká nádhera (2013) a Mládí (2015).  Tato desetidílná série vás svým příběhem nenechá chvilku v klidu ať už se k víře stavíte jakkoliv! Přečtěte si genezi vzniku seriálu v rozhovoru s režisérem.

Jude Law s Paolem Sorrentinem při natáčení seriálu Mladý papež

Jude Law s Paolem Sorrentinem při natáčení seriálu Mladý papež

Paolo, váš Mladý papež je první televizní minisérií, kterou jste režíroval. Co vás přivedlo k rozhodnutí pustit se do formátu, kterým jste se ještě nikdy nezabýval?
Byl jsem zvědavý. V posledních letech se mnoho skvělých režisérů pustilo do boření mýtu ohledně tradičního vzorce telenovely a seriálů, které se až do této doby dělily o prvenství v televizním programu. Možnost svobodně experimentovat v rámci takového složitého a mnohostranně nahlíženého příběhu jsem považoval za ohromnou příležitost. Byla to šance, jak nechat svou představivost volně potulovat, aniž bych se musel vzdát všech vypravěčských prvků, které jsou tak oslavovány v klasickém kinoformátu vzhledem k času a prostoru.

Proč ale právě seriál o Papežovi?
Už kolem natáčení Velké nádhery jsme se tehdy s producenty Mladého papeže ujišťovali o možnosti budoucí spolupráce. Vzešla z toho myšlenka natočit film o Otci Piovi podle jisté knihy jednoho italského autora. Mysleli jsme si, že to bude zajímavý příběh. Ale pak jsme si řekli, že to bude jen objevování už objeveného – něco, co už natočilo mnoho režisérů. Nápad s televizní minisérií o papežovi – o takovém jako není žádný jiný, se objevila o pár měsíců později.

Mladý papež (foto: HBO)

Mladý papež (foto: HBO)

Jak jste dospěl k tomu, jaký bude váš papež?
Stalo se to během přemýšlení o filmu, jenž se měl stavět zcela nevyhnutelně proti náboženskému pozadí. Přišel jsem s myšlenkou, která se zdála být na první pohled absolutně šílená. Proč by můj papež nemohl být v každém ohledu absolutním protikladem k Papeži Františkovi? Poté, co je hlavou církve někdo, kdo je tak hluboce angažován do dobrých vztahů s lidmi a širokou veřejností, jsem si představil alter ego absolutně jemu odlišné. Muže, který je úzce svázán s tradicemi a zděděnými rituály Římsko-katolické církve. Papež, který zavírá dveře místo toho, aby je nechal dokořán a stal se tak smířlivým pastýřem duší, schopným přesvědčovat lidi, kterým je velice vzdálený a který místo vyhostění hříšníků z církve, jim spílá jako nehodným. Plísní své věrné a dožaduje se absolutního obětování. Naléhá na ně, aby slepě následovali mylné teologické domněnky.

Ukázal se tedy Jude Law jako ten pravý pro tuto roli?
Postavu Mladého papeže a Juda Lawa spojuje mnohé. Věk, fyzický vzhled, charisma a schopnost ztělesnit dvojakost, kterou jsem vtiskl do jeho postavy. Chtěl jsem režírovat herce, který dovede svou postavou vyjádřit obě polohy života a Jude prokázal, že je přesně ten typ. Předvedl vyjímečnou schopnost koncentrace a výdrže. Tohle byl dlouhý projekt a on se mu oddal s profesionalitou a soustředěností, které se často nevidí. Zcela mi důvěřoval: pro režiséra je hercova důvěra dar, který mu umožňuje vyvarovat se nepříjemnostem v průběhu natáčení. S ním jsem nikdy žádný problém nezažil. Pracovat s ním je rozkoš a klidně bych s ním zítra ráno točil znova, protože prokázal dvě zásadní kvality pro tuto roli: absolutní oddanost a sebeuvědomění. Dva naprosté protiklady. Ale to je to, co k velkým talentům patří, jsou schopni rozporů. K tomu, aby tahle postava byla uvěřitelná, bylo třeba odvahy, která hraničila s bezohledností a stejně tak si žádala stavět na realném světě, který je založený na pohybech těla, gestech, zabarvení, způsobu řeči a pohledů.

Jaký příběh tedy prostřednictvím Mladého papeže vyprávíte?
Je to film o osamělosti, která je klíčovým bodem lidského bytí. Lenny samotu zakusil, když byl opuštěn. A to je vlastně něco, co v životě zažije každý. Ti, kteří propadnou touze po moci, se obávají osamělosti.

V Mladém papežovi není jedíná postav, která by netrpěla osobní morální osobní krizí.
To je pravda. Protože já jsem nechtěl vyprávět o obyvatelích Vatikánu jako svatých a hrdinech, ale jako o lidských bytostech, kterými jsou. Jsou to lidé, kteří se vzdali nejrůznějších lidských potřeb. Byl jsem velice zaujatý rozporem mezi těmito dvěma světy a rozličnou psychologií těch, kteří se rozhodli opustit civilizaci a odevzdat své životy vyšším cílům.

Mladý papež (foto: Totalfilm.cz)

Mladý papež (foto: Totalfilm.cz)

Bylo náročné natáčet tenhle miniseriál?
Bylo to velice drahé a komplikované, jak jsme předpokládali, Vatikán odmítl jakýmkoliv způsobem spolupracovat, ale skutečně ve všech ohledech. Byli jsme nuceni postavit celé scény za použití určitých pohledů a lokací, které se různě proměňovaly a neustále jsme se obávali, zda to, co jsme natočili, při své různorodosti, bude stejnorodé jako originál. A vlastně aktuální Vatikán je už směsí různých období a stylů.

V jakém módu se nese celý seriál?
Naštěstí není jednoduché rozpoznat nějaký jednotný tón v Mladém papežovi: to by bylo vyčerpávající. Dělali jsme všechno proto, abychom neustále udržovali ironický nádech, něco jako spojovací linku celého seriálu, něco, co jak věřím, je přesně to, jak to ve Vatikánu funguje ve chvílích volného času – něco, co je dostupné v hojné míře u Svaté Stolice – a to je nevyčerpatelný zdroj ironie.

Jude Law a Paolo Sorrentino na letošním festivalu v Benátkách, kde byl seriál představen (foto: Totalfilm.cz)

Jude Law a Paolo Sorrentino na letošním festivalu v Benátkách, kde byl seriál představen (foto: Totalfilm.cz)

V určitých momentech se děj přesouvá z Vatikánu, Benátek, Afriky a Ameriky.
Únik se štábem do Benátek, Afriky nebo Ameriky bylo malé osvobození. Byl to příjemný výlet pro naši mysl. Po všech těch měsících natáčení v imaginárním Vatikánu jsme se už začínali cítit jako vězni. A s tímto pocitem útlaku se potýkají i určité postavy příběhu. Což z něho dělá film o osamělosti, a jak už bylo řečeno, také o omezování svobody, o těžkých úkolech vyššího volání, o pochybování, zlosti, ambicích, moci, těžkostech dospělosti a celé škále pocitů, které nás na tomto světě provázejí a jsou lidské. Je to ucelená a uzavřená epická sága.

Pro roli Sestry Mary – jeptišky, jste si vybral Diane Keaton…
Pro mě to bylo něco jako výzva, sázka, a nepochybuju, že stejně tak to měla i ona. Zdálo se mi, že tahle mimořádná herečka věnoval už příliš mnoho času komedií a že mnoho let zpátky prokazovala vyjímečný talent také v dramatických rolích. Připadalo mi mnohem zajímavější nabídnout jí nekomickou postavu než jí obsadit do role, kterou může jednoduše zahrát i se zavřenýma očima. Její osobní strach, obavy z přijetí role takového charakteru po tolika letech se promítly do postavy Sestry Mary, jež předvádí výkon, který jsem dokonce ani neočekával.

Mladý papež (foto: HBO)

Mladý papež (foto: HBO)

Ulehčit papežovi prvních několik dnů má na starosti Kardinál Voiello, politická duše Vatikánu, kterého hraje Silvio Orlando. To je poprvé, co vy dva spolupracujete…
A to je tak zvláštní, protože Silvio je výborný herec a kromě jiného pochází z Neapole jako já. Měl jsem radost, že jsem mu mohl nabídnout tuhle roli a taky mi bylo trochu líto, že jsem ho donutil hrát zrádnou postavu, se kterou nemá vůbec nic společného a podrobil ho šílenému zápasu s angličtinou, protože to skutečně není jeho rodný jazyk.

Skutečně křehkou duší v Mladém papežovi je Cardinál Gutierrez, kterého hraje Javier Cámara.
Je to vlastně papežův jediný přítel, jediná osoba, které Papež Belardo skutečně věří – kromě Dussoliera, se kterým vyrůstal. Kardinál v Lennym vzbuzuje pocity přátelství a důvěry. … Má velký dar, umí si ke každému najít cestu, ale stejně jako všechny ostatní postavy, i on má své temné stránky. Gutierrez je dobrý příklad toho, jak snadno se může Vatikán nepřístupným klášterem. Vyrůstal tam jako řadový člen a nikdy se neodvážil vyjít ven z vatikánských zdí. Má příšerný strach z venkovního světa.

Mladý papež (foto: HBO)

Mladý papež (foto: HBO)

Bude se film líbit stoupencům katolické víry?
Bude se jim líbit, pokud na něj budou nahlížet s nadšením a potěšením, které si zaslouží obraz. Když se kocháte obrazem, tak se také nepídíte po tom, zda odpovídá katechismu a nezjišťujete, zda byl malíř považován za dobrého katolíka. Oblíbí si ho ti, kteří mu věnují shovívavý pohled a budou následovat hru lidských emocí, a když porozumí tomu, že Mladý papež promlouvá k jejich lidskosti a sami vynaloží úsilí, aby se zbavili pokrytecké optiky. Pokud ale očekávají filozofickou oddanost dogmatu, pak se jim líbit nebude.

Co si odnášíte z těch dvou let, které jste strávil natáčením tohoto seriálu ?
Doufám, že jsem udělal dobrý film. Ale teď mi to celé nesporně přináší řadu dalších pochybností. Můj papež je veden pochybnostmi a stejně tak je to i se mnou. V jistém smyslu slova jsme skoro dva roky kráčeli spolu, bok po boku, ruku v ruce.

připravila: Dagmar Šimková s použitím materiálů HBO
foto/video: HBO © 2016

Článek jsme oštítkovali takto:

Napište nám co si myslíte

Nebojte, Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

%d blogerům se to líbí: