Recenze | Fantastická zvířata – poctivá podívaná, lepší než některé díly Harryho Pottera

Pět let trvalo, než hlavouni z Warner Bros. přišli na způsob, jak se vrátit zpátky do světa čar a kouzel. Přesvědčili i samotnou J. K. Rowling, která se postarala o scénář, režiséra posledních čtyř dílů HP Davida Yatese a do titulní role obsadili oscarového Eddieho Redmaynea. Děj se točí okolo Mloka Scamandera, který je autorem proslulé učebnice Fantastická zvířata, kterou později dostane do rukou i sám Harry Potter. A máchat se bude hůlkami o sto šest. Propojení s takřka nejslavnější filmovou sérií je tedy zaručeno, k tomu se nám vrací osvědčený tvůrčí tým. Jak tedy dopadl tento návrat a zároveň prudký výkop do plánované pěti dílné filmové série?

FANTASTIC BEASTS AND WHERE TO FIND THEM

Na férovku: je to doma!  Fantastická zvířata jsou velmi dobrý film. Přiznám se, že jsem měl zpočátku mírné obavy, ale se stále se zvyšující gradací reklamní kampaně jsem se začal pomalu těšit. I tak se dá ale říci, že výsledný film je od prezentovaných trailerů velmi odlišný. A to je jenom dobře. Trošku klame tělem.

Samozřejmě se jedná o návrat mezi mudly (nečary) a kouzelníky se vším všudy a nějaká obecná známost čarodějného světa je potřeba. Alespoň na úrovni znalosti zaklínadla alahomora. Bradavice jsou tu několikrát zmíněny. To je ale tak nějak všechno, a Fantastická zvířata opravdu rozjíždějí novou etapu potterovského světa. Na jednu stranu je to skvělé, potíž je v tom, že když se o Bradavicích mluví, do právě prezentovaného světa to moc nezapadá. Samotná kouzelnická Amerika je nepřekvapivě odlišná a docela teatrální. Takže ono propojení je příběhově nutné, ale ve výsledku moc nezapadá do vytyčených hranic nového světa. Což je paradoxní, ale i tak super. Jestli to byl záměr, těžko říct.

Zvířata mají velmi pozvolný rozjezd. Počítá se s vaší znalostí potterovské série, ale jen v takovém smyslu, abyste přistoupili na fakt, že existují kouzelníci, magie, hůlky a mudlové. Ostatní čas je využit k vykreslení a přilnutí k postavám a hlavně, skutečnému nahánění Fantastických zvířat. Ty jsou vlastně nosným příběhem, na jehož pozadí se odehrává zápletka, která bude gradovat v dalších dílech. Podobně jako se na pozadí turnaje Ohnivého poháru rozjíždělo vše podstatné kolem Voldemorta.

Fantastická zvířata a kde je najít (foto: Freeman Entert.)

Komediální stránku zařídila postava Kowalskiho

Ve filmu se střídá několik vypravěčských linií, které mají odlišné vyznění. Mixuje se mezi vtipem, akcí, vysvětlováním i strachem, takže opravdu nehrozí, že byste se nudili. Samozřejmostí je malé navnadění na Grindelwalda, odvěkého rivala Albuse Brumbála, který to rozjede v příštím pokračování. Zmínit ale musím komediální prvek, a tím je postava Jacoba Kowalskiho (Dan Fogler), který prostupuje celým filmem jako odlehčující ňouma, který si však většinu scén krade pro sebe a patří tak mezi nejvýraznější tváře filmu.

Několik zajímavých zápletek

Triková stránka není úplně vypiplaná, je ale blockbusterově standardní. Nápaditý je design samotných potvor nebo Scamanderova kufříku, stejně tak i dobový kouzelnický New York. Soundtrack mezi potterovskými filmy ničím výrazným nevyniká, ale zároveň nikoho neurazí. Ve filmu je i dvojice silných ženských postav, sestry Goldsteinové, které fungují jako záchranné berličky děje. Vždy se nečekaně objeví a výrazně zasáhnou do děje. Scénáristicky to sice moc nevoní, přebijí to ale jiné prvky, jako třeba celá sirotčincová podzápletka, které by vůbec neuškodilo detailnější rozpitvání. Musím zmínit i celkem šokující scénu odsouzení, která dodává filmu potřebný šmrnc a úkrok od komediálního vyznění k vážnějšímu tónu.

80
    70
    80
  • Kamera, vizuál - 75%
    75
  • 3D - 80%
    80
  • Hudba - 65%
    65

Fantastická zvířata a kde je najít (2016)

Fantastická zvířata nijak neškodí pověsti potterovské série, (troufám si tvrdit, že jsou dokonce lepší než Ohnivý pohár nebo Princ dvojí krve) a pokládají pevné základy budoucí pentalogii. Fungující hlavní postavy a několik příběhových segmentů dělají ze zvířat zábavnou a dokonce i dojemnou podívanou. Pokud máte rádi poctivé fantasy filmy, či máte rádi Harryho Pottera, jsou Fantastická zvířata dokonce povinností.

75 %
Petr Račko, Totalfilm.czicon_csfd
foto/video: Freeman Entert. / Warner Bros. © 2016

Fantastická zvířata a kde je najít
Fantastic Beasts and Where to Find Them
Dobrodružný / Rodinný / Fantasy
Velká Británie / USA, 2016, 133 min
Premiéra: 17. listopadu 2016 Freeman Entertainment

Režie: David Yates
Scénář: J. K. Rowling
Kamera: Philippe Rousselot
Hudba: James Newton Howard
Hrají: Eddie Redmayne, Dan Fogler, Colin Farrell, Ron Perlman, Katherine Waterston, Alison Sudol, Ezra Miller, Samantha Morton, Jenn Murray, Jon Voight, Gemma Chan, Carmen Ejogo, Christine Marzano, Faith Wood-Blagrove, Lasco Atkins, Paul Bergquist, Jason Redshaw, Mitchell Thornton, Peter Breitmayer, Miroslav Zaruba, Akin Gazi, Attila G. Kerekes, Kornelia Horvath, Lobna Futers, Johnny Depp

fantasticka-zvirata-cz-plakat