Recenze | Kameny bolesti doplácejí na scénář

Román italské autorky Mileny Agus se stal volnou předlohou filmu francouzské herečky a režisérky s alžírskými kořeny. Nicole Garcia za sebou má už slušný zápis do historie kinematografie. Letos se v Cannes promítal její nejnovější film Kameny bolesti (Mal de pierres). Čestí diváci mohli snímek vidět ve výběru Festivalu francouzského filmu, který skončil před týdnem. Nyní je film v běžné distribuci.

Kameny bolesti (foto: Mirius FD)

Kameny bolesti (foto: Mirius FD)

Děj původní italské knižní předlohy není tolik zaměřený na hlavní postavu Gabrielle (Marion Cotillard), ale přináší živější a optimističtější příběh skrze vzpomínky. Verze režisérky Garcia je situována do Provence a přináší celkem odlišný pohled na věc. Nehledě na osudovost a hysterii hlavní hrdinky, které je dáno prostoru až až. Nutno ale poznamenat, že nebýt hereckého umění Marion Cotillard, stal by se film téměř nedokoukatelným dílem, které vás uondá k polospánku. Na festivalu v Cannes si film vysloužil po svém promítnutí dlouhatánský aplaus. Troufám si ale tvrdit, že odlišná zkušenost a mentalita českého diváka, nebude mít takový výsledek. Dějově snímek spadá do 50. a 60. let minulého století a právě jen “domorodý Jean-Pierre nebo Brigitte” mohou opravdu docenit reflexe tehdejšího francouzského venkova a jeho tradic.

Hlavní hrdinka Gabrielle je mladá žena, která celá hořící touží po vášni a opětování citů. Jenže to by nesměla být dcerou buržoazní venkovské rodiny v době, kdy životním úkolem ženy bylo vdát se a porodit dítě. Matka Gabrielle domluví sňatek se sezónním námezdním pracantem španělského původu, který toho mnoho nenamluví. Jisté ale je, že José (Àlex Brendenmühl) Gabrielle miluje s klidem a pokorou a čeká až i ona jednou pochopí, že vedle ní žije v úctě a respektu. Její hysterické výlevy se sice zásadně po jejich sňatku nezmění, ale přece jenom dojde k tomu, že Gabrielle s Josém otěhotní. Záhy ale potratí kvůli ledvinovým kamenům, které si následně jede léčit do švýcarského sanatoria.

Kameny bolesti (foto: Mirius FD)

Kameny bolesti (foto: Mirius FD)

Ony “mal de pierres” mohou za seznámení s poručíkem André Sauvagem (Louis Garrell), který si v tomtéž sanatoriu léčí svá zranění z války v Indočíně. Právě on pak pro diváka zůstane tajemstvím po zbytek příběhu. V Gabrielle se díky němu opět vzedme nová vášeň a touha milovat… Jenže nakolik sní a nakolik blouzní tahle sobecká romantička, která je k ostatním ledově chladná? Její vlastní dítě z toho nevyjímaje. Kolik sympatií nebo soucitu jí od diváka náleží?

Kameny bolesti (foto: Mirius FD)

Kameny bolesti (foto: Mirius FD)

Film se točil převážně v krásných jihofrancouzských lokacích, velmi zdařilá je i kostýmní výprava. Postrádá ale špetku nadhledu a naopak nabízí do krajnosti vedené emoce, které se ale topí ve zbytečně dlouhých scénách. Některé se i vyčerpávajícím způsobem opakují.

• Režie - 60%
    60
  • Scénář - 50%
    50
  • Herci - 85%
    85
    70
  • Výprava - 80%
    80

Kameny bolesti (Francie, 2016)

Příběh působí celkově lehce zmatečně. Závěrečný zvrat to pak divákovi pochopení vůbec neulehčí. Herecká hvězda Marion Cotillard ale nepohasíná (naopak), ač ambice tvůrců filmového příběhu byly jistě v mnoha ohledech daleko větší.

60 %
Dagmar Šimková, Totalfilm.czicon_csfd
foto/video: Mirius FD © 2016