Recenze | moderní a radikální Lady Macbeth

Lady Macbeth – debutový celovečerní film anglického režiséra Williama Oldroyda, je mou osobní radostí posledních týdnů. Jako předloha ke snímku posloužilo drama Lady Macbeth Mcenského újezdu ruského autora Nikolaje Leskova. Poprvé byl film u nás k vidění na letošním Febiofestu a minulý týden byl nasazen do kin. Původně se děj předlohy odehrává v Rusku, ale scénáristka Alice Birch ho společně s režisérem Oldroydem přesunula na sever Anglie. Minimalistické drama vypráví o proměně dívky v ženu, jež ochutná sílu moci, osciluje mezi manipulátorstvím a spalující vášní a stane se někým, kým pravděpodobně nikdy být nechtěla.

Lady Macbeth (foto: CinemArt)

Zdánlivě chladný příběh je situován na anglický venkov viktoriánské éry. Mladičká Katherine (Florence Pugh) je provdána a zárověň prodána i s pozemkem velkostatkářově synu Alexandrovi (Paul Hilton), který se o jejich svatební noci o nic nepokusí, což nezkušenou Katherine znejistí. Její následující dny na usedlosti se podobají jako vejce vejci. Denní rutina je navíc podpořena zákazem vycházet z domu. Tam se zanedlouho ocitne s otcem svého muže Borisem (Christopher Fairbank), který ji vytýká neplnění manželských povinností. Alexandr brzy nato odjíždí řešit potíže v jednom z otcových dolů. S odjezdem ho následuje i Boris, který se vydává na pracovní pobyt do Londýna. Katherine se tak ocitá ve velkém domě sama jen se služebnictvem.

[pullquote align=“right“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Žádný patos a melancholie[/pullquote]Nově nabitá, avšak zdánlivá svoboda osamělé Katherine dává pocit, že se opět může nadýchnout a na chvilku vymanit z šedivých nudných dnů plných přísných mravů. Osmělí se a i přes zákaz pána domu se rozhodne chodit na procházky a užívat si tamějšího přímořského klimatu. Jednoho dne při svém odpočinku zaslechne křik z maštalí. Plná strachu a zvědavosti zároveň se tam vydá a najde služku Annu (Naomi Ackie) nahou a ponižovanou uprostřed bandy nádeníků. Mezi nimi je i Sebastian (Cosmo Jarvis), který svým divokým pohledem, hezkou tváří, svalnatým tělem a drsným chováním vzbudí v Katherine nebývalý zájem. Další noc Sebastian zcela drze vnikne do ložnice Katherine a přestože se zprvu mu brání, nakonec se s ním pomiluje. Následující dny i noci tráví spolu a Katherine vůbec nepočítá s tím, že by informace o jejím chování mohly dolehnout až k pánům domu. Nejprve se ze své cesty do Londýna vrátí Boris. Později i Alexandr. Avšak osudy obou dvou v rukou pevně drží Katherine. Ta se mezitím posilněna láskou a vášní osmělila a stala se z ní nesmlouvavá paní domu, která se neštítí jakýchkoliv praktik. Její hranice osobních zábran a sebekontroly se posouvají a lstivost, chladné kalkulování či provokativnost se stanou synonymem její osoby. Objevená sexualita se v Katherine plíživě proměňuje v pocit moci a ona začne pohrdat vším, co jí je nepohodlné. Její chování divák pochopí, ale její konání mu nedovolí s ní soucítit. To považuju za skvělý výsledek filmu. Žádný patos a melancholie, studený kalkul znuděné novomanželky, která je svázaná etiketou.

Lady Macbeth (foto: CinemArt)

Výtvarnost jednotlivých záběrů snímku mě fascinovaly. Režisér v jednom z rozhovorů prozradil, že se inspiroval obrazy dánského malíře Vilhelma Hammersh?ie, který své klidné interiéry v tlumených a matných barvách nechával dýchat nostalgií. Kamera filmu je prostě krásná. Je prací Ari Wegner, kameramanky a fotografky původem z Austrálie.

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Skvostné herectví[/pullquote]O Florence Pugh, představitelce ústřední postavy, se píše jako o nově se formující herecké hvězdě. Nemůžu než souhlasit. Její herectví je skvostné, cit pro atmosféru scény je u ní nezpochybnitelný. Vzpomeňte si na moje nadšení z ní až budete sledovat třeba její bezesné převalování se v posteli za hluboké noci nebo scény u stolu. Stejně tak i ostatní postavy snímku odvádí skvělou práci. Vůbec vysoká úroveň provedení jednotlivých postav z toho dělá komplexně zvládnutý příběh.
Celý snímek doprovází minimum hudby. Zato je příběhu ale nesmírně důležitý zvuk, který perfektně dokresluje atmosféru. Všechen ten vítr a zvuky přímořské krajiny, tiché zvuky v interiéru, které člověk slyší jen, když je sám doma a je skutečně ticho, jsou mistrnými detaily filmu.

A ještě jedna věc na mě zapůsobila. Pro mnohé asi drobnost, kterou ti méně trpěliví diváci snadno přehlídnou. Já si ji ale náramně vychutnala už jen proto, že mám ráda nezvyklé věci. Závěrečné titulky totiž běží bez hudby, podtrhuje to atmosféru konce snímku a na mě to působilo až skoro hypnoticky.

• 70%
    Režie - 70%
  • 75%
    Scénář - 75%
  • 70%
    Kamera - 70%
  • 90%
    Herci - 90%
  • 70%
    Zvuk - 70%
75%

Lady Macbeth (2016)

Příběh Lady Macbeth se dá považovat za moderní a radikální příběh. Nikdo neočekává, že by se ve své době chovala tak, jak snímek vypráví. V tom tkví kouzlo snímku. Komorní příběh má v sobě trochu temnoty, ale přitom i vtip. Dokáže přitáhnout pozornost a udržet ji.

foto/video: CinemArt © 2017

Lady Macbeth
Velká Británie, 2016, 89 min