10 filmů, které byste letos měli vidět ve Varech

Celkem je na letošním karlovarském festivalu k vidění na 170 titulů. To je číslo, které nezvládnou zdolat ani ti nejpilnější a nejzarputilejší filmoví fandové. Pokusíme se vám ale doporučit, které filmy byste si na festivalu určitě neměli nechat ujít.

Zahajovací snímek Pěkně blbě režiséra Micahela Scholwaltera je stoprocentně jedním z nich. Vypráví o stand-up komiku Kumailovi, který se potýká s tradicemi své pákistánské rodiny, jež by ho nejraději viděla jako právníka po boku některé rodiči vybrané nevěsty. On to ale vidí jinak a situace se zamotává ještě víc. Bezprostřední a upřímná komedie je ještě o to silnější, že vychází z reálné zkušenosti obou scenáristů a zároveň manželů.

Dalším snímkem, který stojí za vaši pozornost je Arytmie velmi osobitého ruského režiséra Borise Khlebnikova. Vypráví o Olegovi, který pracuje jako lékař u záchranky a po náročné službě si rád přihne. Jeho žena Káťa už to nehodlá dále snášet a chce se s ním rozvést. Nicméně zatím ale musí sdílet prostor nevelkého bytu spolu a přizpůsobit se novým poměrům na pracovišti. Khlebnikovov ve svém snímku mistrně vykresluje dilemata i vztahovou psychologii svých postav, které jsou navíc výtečně obsazeny oblíbenými ruskými herci.

Neméně zajímavým snímkem bude i Korporace režiséra Nicolase Silhola, která vypráví o chladném korporátním prostředí nadnárodní společnosti. Hlavní hrdinka Emilie pracuje na oddělení řízení lidských zdrojů a v kolektivu není právě oblíbená díky své tvrdé a cílevědomé povaze. Situace se jí zkomplikuje ve chvíli, kdy se s ostatními stane svědkem sebevraždy jednoho ze zaměstnanců. Přichází tak čas její morální odpovědnosti, který logicky vyplývá z postupů, které při práci používala. Úsporné vyprávění v tomhle snímku dává vyniknout precizním hereckým výkonům a modernímu duchu tohoto filmu.

České zastoupení v sekci Na východ od Západu má letos snímek Absence blízkosti režiséra Josefa Tuky v hlavní roli s Janou Plodkovou. Její postava Hedvika se potýká s ne příliš sťastným výběrem partnerů. Se svým miminkem a psem se právě stěhuje ke svým rodičům do luxusní vily, aby se potýkala s citovou odtažitostí své matky. Nalézá ale deník svého zesnulého otce a to jí odkrývá důvody některých dávných rozhodnutí. Komorní psychologické drama staví na realistických postavách, civilním herectví a krásné kameře.

V Hlavní festivalové soutěži se představí další český snímek. Je jím Křižáček režiséra Václava Kadrnky. Vznikl adaptací básně Jaroslava Vrchlického a vypráví příběh malého Jeníka, který je jediným potomkem rytíře Bořka. Jeník uteče z domova a youfalý otec se vydává po jeho stopách. Dějová úspornost a mlčenlivost filmu pobízí k představivosti a k vykonání poetické filmové pouti. V hlavní roli se představí Karel Roden.

Casey Affleck přijel včera do Varů, aby mimo jiné uvedl svůj nový film Přízrak. Režíroval ho David Lowery, který byl ve Varech už před čtyřmi lety. Film vzbudil velké nadšení v Sundance. Hlavním hrdinou je překvapivě duch v prostěradle, což potvrdí i následující ukázka.

Svět podle Daliborka je kontroverzní dokument Víta Klusáka. Dokument o něžném nacistovi, který dosud bydlí s maminkou, je mu 36 let a podle svých slov má “úplné hovno” patří k českým želízkům v letošní dokumentární soutěži.

Život za život vypráví příběh rodiny, která přijde o dospívajícího syna. Ale ne zcela. Musí se rozhodnout, zda daruje jeho orgány, chlapec je totiž v beznadějném vegetativním stavu. Jedna žena čeká na jeho srdce. Pro jednu stranu není lehké srdce darovat, pro druhou přijmout. Intimní francouzské drama nabízí skvělé herecké výkony.

Dvojitý milenec je novinka etablovaného francouzského tvůrce Francoise Ozona. Pacientka se v něm zamiluje do svého psychoterapeuta. Začne s ním žít, ale po čase se ukáže, že jí milenec zatajil, že má bratra-dvojče, který se rovněž zabývá psychoterapií. Od mírného Paula se však Louis liší násilnickou povahou, pod jejímž vlivem objevuje Chloé slasti i hrůzy morbidní erotiky.

A nakonec je tu Cukrář, film debutujícího izraelského režiséra Ofira Raula Graizera. Služební cesty mohou přinést mnohá překvapení a není výjimkou, pokud mezi ně patří setkání, jež přeroste v milenecký vztah. Poměr Thomase, cukráře žijícího v Berlíně, a Orana, ženatého muže původem z Izraele, však po několika měsících utne tragická událost. Oran umírá při dopravní nehodě a Thomas nevidí jiné východisko, než vyhledat vdovu, jež teď sama vychovává Oranova syna. Přes počáteční nedůvěru, pramenící z Thomasovy německé národnosti, dává truchlící Anat mlčenlivému mladému muži práci ve své kavárně, netuší však, že nevyslovený smutek, který je spojuje, se váže k jednomu a tomu samému muži.

-red-

%d blogerům se to líbí: