Tereza Voříšková: Honza Svěrák je racionální a přitom točí citlivé filmy

Už zítra v kinech startuje nový počin Jana a Zdeňka Svěrákových. Film Po strništi bos dějově předchází Obecné škole. V hlavních rolích se tentokrát krom malého Aloise Grece představí i Jan Tříska, Ondřej Vetchý, Oldřich Kaiser nebo Tereza Voříšková. A právě představitelka maminky malého Edy odpovídá na pár otázek k filmu.

Tereza Voříšková jako maminka ve filmu Po strništi bos

Jaké bylo natáčení snímku Po strništi bos pod režisérskou taktovkou Jana Svěráka?
Krásné. Honza pracuje zase jinak než ostatní režiséři, je inteligentní, až překvapivě racionální. Já se hodně dlouho připravuji a pak pracuji intuitivně. Chvíli nám trvalo, než jsme si na sebe zvykli, pak to ale byla nádherná kombinace. Je zvláštní, že takto racionálně založený tvůrce vytváří tak citlivé a intuitivní filmy. A vybírá si intuitivní herce.

Hrála jste maminku, bylo to pro vás těžké, nebo jste neměla problém se do takové role vžít?
Neměla. Mám velkou rodinu, milujeme se, nenávidíme se a staráme se o sebe navzájem, takže jsem na to zvyklá. Trochu problém byl přesvědčit Aloise Grece (představitel malého Edy), aby mi důvěřoval. Je to aboslutně výjimečné dítě. Je chytrý, moc se nemazlí, má svůj vnitřní svět. Trvalo to několik měsíců, stálo to výlety a zmrzky, když ale poprvé přišel a sám od sbe mě obejmul, málem jsem se rozskočila štěstím. To bylo pro mě nejdůležitější, najít si s Lojzíkem společný svět a to je i na filmu pak vidět.

Po strništi bos

Ondřej Vetchý je dvakrát starší než vy a také ve filmu byl určitý věkový rozdíl manželů znát.
Ondra je vynikající herec, můžete s ním hrát cokoliv. On se toho bál, dokonce to kvůli tomu nechtěl chvíli vzít, vždycky mi hrál tatínky. Myslím, že jsme to zvládli, nepocítila jsem jediný problém. Láska nemá bariéry, rozhodně ne, co se týče věku. Umím si představit téměř cokoliv.

Myslíte, že vás budou diváci srovnávat s Libuší Šafránkovou, která hraje stejnou roli v Obecné škole?
Nemyslím na to takhle. Snažila jsem se udělat pro ten film a pro roli co nejvíc, snažila jsem se o křehkost maminky mezi řádky, aby byla jemná, ne jen přísná, aby měla ve filmu svůj vlastní příběh. Postupovala jsem jako při každé roli. Libuška byla v Obecné škole úžasná. Nijak jsem se s ní nepokoušela srovnávat. Zahrála jsem to tak, jak jsem si myslela, že to bude nejlepší. Je to jiný film.

Děj se odehrává za války. Dýchla na vás při natáčení ta atmosféra? Dokážete si představit, jaké to tehdy muselo být? Přesto se mezi vážnými věcmi objevují i vtipy, bude to podle vás fungovat, jak je u pánů Svěráků obvyklé?
Scénář byl od začátku nádherný. Zdeněk má všechno do detailu vymyšlené, texty se nedají měnit, protože každá postava mluví svým specifickým jazykem a dohromady to tvoří nádherný celek. Jakmile do toho zaplujete, hraje se to úplně samo, text vás vede… to je úplná nádhera. Honza je zase mistr v pointování věcí. Umí ukázat život komplexně. V tom největším smutku vždycky najde něco veselého. Umí zahřát. Takže ano, doufám, že to bude fungovat.

-red-
foto/video: Bioscop © 2017

%d blogerům se to líbí: