Recenze | Wind River je jako novodobý western pod sněhem víc než skvělý

Texaský rodák a herec Taylor Sheridan už svou scénáristickou šikovnost prokázal ve snímku Sicario: Nájemný vrah. Následoval scénář k filmu Za každou cenu a letos kromě svého scénáristického umu diváky přesvědčil i o režisérských schopnostech se snímkem Wind River. Z Cannes si za něj Sheridan odvezl Cenu za nejlepší režii. Film se promítal i v sekci Zvláštní uvedení v Karlových Varech a získal tam Cenu diváků.

Wind River (foto: Falcon)

Wind River je nehostinnou oblastí amerického Wyomingu, která se stala nedobrovolným místem života původních amerických obyvatel, tedy Indiánů. Snímek vychází ze skutečných událostí a předkládá v závěrečných titulcích i smutné konstatování o neexistujícím soupisu pohřešovaných indiánských žen.

Cory Lambert (Jeremy Renner) pracuje v rezervaci jako stopař a lovec škodné, která likviduje dobytek místních obyvatel. Při jedné ze svých výprav sněhem pokrytou krajinou narazí na tělo mladé znásilněné Indiánky. Pozná v ní dceru svého nejlepšího přítele (Gil Birmingham) a zároveň se v něm ozvou jeho staré jizvy způsobené ztrátou vlastní dcery. Případ přijíždí přímo z Las Vegas vyšetřit mladá a nezkušená agentka FBI Jane Banner (Elizabeth Olsen). Šéf kmenové policie Ben (Graham Green) ji s Corym seznámí a ona ho vzápětí poprosí o pomoc s vyšetřováním vzhledem k jeho znalosti terénu a uzkým vazbám s místními.

Wind River (foto: Falcon)

Režisér ve svém příběhu velmi hezky zachází s postavami Coryho i Jane. Té je jako ženské hrdince dán prostor k osvědčení se v neznámém prostředí, kterému začne rozumět díky své přirozené citlivosti a také několika přehmatům, které ji rychle vrátí do reality. Zůstává sympaticky neovlivnitelná a tvrdá, přičemž dokáže těžit intuici. Cory to celé z uctivé vzdálenosti pozoruje a vyčkává až se dostane ke slovu.

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Skvělá volba herců[/pullquote]Jeremy Renner byl tím, kdo byl do role Coryho přizván až měsíc před natáčením. Režisér nemohl mít v případě jeho výběru šťastnější ruku. Přátelský, přemýšlivý a citlivý člověk, kterým Renner je, jak se po letošních Varech zdá, i v reálném životě, své přednosti v roli jen zúročil. Renner nemusí dělat velká gesta proto, aby z něj divák cítil jeho herecký um a schopnost zabydlet se dokonale ve své roli, neboť jeho emoční inteligence je vysoká.

[pullquote align=“right“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Skvělé umělecké i technické složky[/pullquote]Sheridan ve scénářích neplýtvá slovy. Také si umí ke spolupráci přizvat šikovné kolegy, jakými byl za kamerou Ben Richardson, jehož kameramanské oko jde po čistém a jednoduchém obrazu, který akcentuje drsnou krajinu snímku. O soundtrack, který přípomíná neutěšené kvílení větru nebo temné hlasy starých křivd se postaral Nick Cave s Warrenem Ellisem zcela bravurně.

• 80%
    Režie - 80%
  • 90%
    Scénář - 90%
  • 90%
    Herci - 90%
  • 90%
    Kamera - 90%
  • 90%
    Hudba - 90%
90%

Wind River (2017)

Sheridan ve Wind River přichází s temným a koncentrovaným svědectvím o neutěšeném kusu země, kde je uplatňováno právo silnějšího. S upřímným respektem se snaží vyprávět příběh, který spadá do jeho pomyslné filmové trilogie, v níž se zabývá místy Spojených států, kde víc než jinde lidský život ztrácí hodnotu. Jeho novodobý western je ukrytý pod vrstvou těžkého sněhu. I když v něm o drsné přestřelky není nouze, nabízí toho mnohem víc právě díky komornějšímu způsobu zpracování. Vyžaduje od diváka mentální zralost. Jeho ambice nezačíná ani nekončí u siláckých řečí hlavních hrdinů. K dosažení výsledku dovede dojít úsporným způsobem a završit ho tichým a hloubavým dialogem. Za to se mu pomyslně klaním.

foto/video: Falcon, Totalfilm © 2017

Wind River
Krimi / Mysteriózní / Thriller / Akční
USA / Velká Británie / Kanada, 2017, 107 min
Premiéra: 28. 9. 2017 Falcon

Režie: Taylor Sheridan
Scénář: Taylor Sheridan
Kamera: Ben Richardson
Hudba: Nick Cave, Warren Ellis
Hrají: Jeremy Renner, Elizabeth Olsen, Graham Greene, Jon Bernthal, Julia Jones, Gil Birmingham, Kelsey Chow, Martin Sensmeier, Eric Lange, Mason D. Davis, Blake Robbins, Tara Karsian, James Jordan, Devin Hansen