Čtverec je název jedinečného snímku švédského režiséra Rubena Östlunda, který si za něj letos odvezl hlavní cenu z Cannes. Do kin vstupuje tento čtvrtek, ale už teď je promítán na festivalu Be2Can. Film je koprodukční prací Švédska, Německa, Francie a Dánska. Jeho vzniku předcházela v roce 2015 umělecká instalace v designovém muzeu Vandalorum ve švédském Värnamo. Jejími autory byl právě Ruben Östlund a filmový producent Karl Axel „Kalle“ Boman. Svou instalací upozorňovali na zvětšující se odstup mezi privilegovanou sociální skupinou a zbytkem společnosti a současně chtěli demonstrovat všeobecně funkční hodnoty, které mají být přirozeným a nezpochybnitelným základem pro všechny.
Režisér Östlund patří v současné době k těm, kteří udávají směr evropské kinematografie, a to hlavně díky originálnímu a chytře provokativnímu způsobu své práce. Už jeho dva předchozí celovečerní snímky Vyšší moc (2014) a Hra (2011) toho byly jasným příkladem. Ve Čtverci je lidské chování opět středobodem snímku, ale tentokrát v daleko větším měřítku, protože ve hře je i politická korektnost a umělecká svoboda. Östlund cíleně rozhazuje sítě po celé společnosti a za svého filmového „otloukánka“ si vybírá Christiana, který je ambiciózním kurátorem muzea moderního umění (Claes Bang). Ten je na ulici okraden o peněženku a telefon, když je právě uprotřed příprav nové konceptuální výstavy, která vychází z instalace světelného čtverce 4×4 metru, jakožto prostoru naprosté důvěry, rovnosti, zodpovědnosti a tolerance. Mnohdy arogantní a rozvedený otec dvou dcer se pokusí s pomocí svého kolegy získat ukradené věci zpět. Mezitím ale zanedbá přípravu mediální kampaně výstavy a extrémně nekorektní politická událost je na světě.
[pullquote align=“right“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Östlund cílí na daný moment[/pullquote]Snímek má klipovou strukturu, která prvoplánově netouží po zápletce. Östlunda spíš zajímá daný moment a jeho hybná síla, která vyplývá z trapnosti a narušení osobního prostoru postavy. Baví a provokuje mentální slabostí jednotlivce stejně jako silou skupiny. Ironickým pohledem bystrého pozorovatele dovede výtečně vystihnout situace, které jsou pro Christiana i ostatní postavy denním chlebem stejně jako momenty, které jsou ze statistického hlediska málem raritou.
[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Snímek je kus moderního umění[/pullquote]Režisér si kromě dánského herce Claese Banga přizval ke spolupráci také Elisabeth Moss, kterou český divák zná hlavně z role sekretářky v Šílencích z Manhattanu. Jejich společné scény ve Čtverci jsou nezapomenutelnými situacemi. Stejně jako večeře společenské smetánky s účastí opičího muže, kterého si zahrál Američan Terry Notary, jenž se dlouhodobě chováním lidoopů zabývá.
Snímek je sám o sobě kus moderního umění. Je natočen bez touhy po klasické technické skladbě a má schopnost překvapovat po celou svou dlouhou stopáž, čemuž pomáhá nemalým dílem i výtečný zvuk, hudba a kamera.
-
85%
-
85%
-
80%
-
90%
-
80%
Čtverec (2017)
Čtverec je napěchovaný tématy. Baví a zároveň popichuje právě proto, že vidíme tak věrný odraz sebe sama. Östlund své postavy nechává přicházet o domnělou důstojnost a pracuje s možným a přirozeným selháním stejně jako se silou skupiny. Östlund sám říká, že točit film, je pro něj energizující očista a připomíná si tak vlastní nedokonalost, která člověka občas až nesnesitelně
definuje.
foto/video: Film Europe © 2017