Francouzský scenárista a režisér Martin Provost, dříve především herec, zaznamenal svůj největší úspěch se snímkem Seraphine (2008), který mu mimo jiné vynesl sedm Césarů. U nás byl tento film k vidění pouze před dvěma lety na ČT Art. Provostovy snímky téměř výhradně vypráví o ženských hrdinkách a je považován za režiséra, který rozumí ženským duším. Zda tomu tak skutečně je, si mohou diváci v těchto dnech ověřit návštěvou Francouzského filmového festivalu v Praze a po jeho skončení od 7.prosince, kdy Polibek pro Beatrice vstoupí do české kinodistribuce.
Provost snímek přijel osobně uvést na zmiňovaný festival společně s jednou z hlavních představitelek snímku a hvězdou francouzského filmového světa Catherine Frot. Ta se představila v jedné z hlavních rolí po boku další „madame“ francouzské kinematografie – Catherine Deneuve.
[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Moudrá žena[/pullquote]V originálu se film jmenuje Sage femme, což ve francouzštině znamená „porodní asistentka“. V doslovném překladu je to ale vlastně „moudrá žena“. A proto je pak k věci zmínit, že režisér Provost tímhle filmem chtěl také vzdát hold porodní asistentce, která jeho matce pomáhala při porodu a dokonce mu jako miminku darovala krev. Český název snímku Polibek pro Beatrice ale daleko více zdůrazňuje důležitost Beatrice, kterou hraje již zmiňovaná Catherine Deneuve.
Claire (Catherine Frot) svou práci miluje. Její klidnou povahu, profesionalitu, skromnost a laskavost cítí i ženy, jejichž dětem pomáhá na svět v porodnici, kterou mají brzy zavřít. Má jediného syna, který studuje medicínu. Jinak Claire vede osamělý a klidný soukromý život, ve kterém jí je dobře. Všechno ale změní chvíle, kdy na ni z telefonního záznamníku promluví Beatrice (Catherine Deneuve), která bývala milenkou jejího zesnulého otce. Nechá jí na sebe spojení a Claire chvíli trvá než se ozve zpět, aby se potkaly osobně, „otevřely starou ránu“ a pomalu si jako dvě naprosto protikladné povahy k sobě našly cestu, která je osudově ovlivněna i současným zdravotním stavem Beatrice.
Komorní příběh vypráví o trochu bizarním setkání dvou zralých žen, které se po letech a za nových okolností a snad i s moudřejším náhledem na život znovu potkávají. Beatrice je se svou divokou, sobeckou náturou pro Claire trochu jako přízrak. Snímek Polibek pro Beatrice je tak i oslava velkorysosti ženy, která přes křivdy dokáže odpustit a stát se spolehlivou náručí, ve které si Beatrice může chvíli odpočinout.
„Nejdřív jsem ty porody nechtěla točit, ale režisér mě přesvědčil. Je to úžasný zázrak, narození dítěte. Musela jsem potlačovat emoce, abych vypadala jako profesionálka, ale bylo to těžké,“ říká Catherine Frot o roli.
Po technické stránce není snímek ničím speciální. Kamery se ujal Yves Cape, který už s Provostem spolupracoval na jeho předchozím snímku Violette, a hudbu ke snímku složil Grégoir Hetzel, jehož hudbu můžete slyšet ještě ve filmu Ismaelovy přízraky.
Režisér se ve snímku nebál použít i záběry přímo z porodního sálu, kde Catherine Frot skutečně byla tou jedinou a první, kdo právě porozené miminko podával jeho matce. Pro slabší povahy ale mohou být tyhle záběry možná trochu moc silné a pro diváka může být nepochopitelné, proč bylo pro autora snímku tak důležité, aby se ve snímku skutečně objevily.
[pullquote align=“full“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Rozhovor s režisérem Martinem Provostem přineseme 5. prosince.[/pullquote]
-
75%
-
70%
-
75%
-
65%
-
65%
Polibek pro Beatrice (2017)
Pokud se nepletu, potkaly se Catherine Frot a Catherine Deneuve na plátně společně poprvé ve své kariéře. I když Polibek pro Beatrice není žádný „velký snímek“, je pro diváka naplňující sledovat jejich zralé a noblesní herecké umění, při kterém nepotřebují dělat žádná rozmáchlá gesta, aby diváka o svých kvalitách přesvědčily.

foto/video: Totalfilm / Artcam © 2017
Režie: Martin Provost
Sage femme
Drama
Francie, 2017, 117 min
Premiéra: 7. 12. 2017 Artcam
Scénář: Martin Provost
Kamera: Yves Cape
Hudba: Grégoire Hetzel
Hrají: Catherine Deneuve, Catherine Frot, Olivier Gourmet, Quentin Dolmaire, Mylène Demongeot, Pauline Etienne, Pauline Parigot, Jeanne Rosa, Karidja Touré, Jisca Kalvanda, Fayçal Safi, Nicolas Grandhomme, Sébastien Chassagne