Menu

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo
TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo
Infobox ikona

KVIFF 2024: PŘIJEDE VIGGO MORTENSEN, CLIVE OWEN, STEVEN SODERBERGH NEBO DANIEL BRÜHL. PODROBNOSTI ZDE.

První dojmy | Marie Terezie není nudný dějepis, ale poměrně sexy film

300 let od narození jedné z největších evropských panovnic se spojily televize bývalého Rakouska-Uherska a natočili výpravný dvoudílný film o Marii Terezii. V popředí scénáře stojí především její vztah s manželem, Františkem Štěpánem Lotrinským. Mimořádná koprodukce, k jejímuž vzniku dala prvotní impuls Česká televize bude mít premiéru na Nový rok. O den později se příběh panovnice na ČT1 uzavře.

Zpracování krátkého úseku života slavné panovnice (16 – 24 let) rozhodně není nudná historická freska. Alespoň mi to tak připadá po zhlédnutí první části. Scénář, který napsala (a to je pozitivní) česká autorka Mirka Zlatníková, obsahuje mix všeho, co ve svých historických seriálech používají i jiné světové televize. Všechny série typu Viktorie, Bílá princezna, Tudorovci nebo Wolf Hall nejsou založeny na otrockém zobrazování historických skutečností. Historie se v nich poměrně libovolně ohýbá podle potřeb scénáře a především diváckého zážitku.
Nejinak je tomu v případě této velké evropské koprodukce.

Marie-Terezie (foto: Česká televize)

První díl nabízí pohled do zákulisí námluv Marie Terezie. Krom zákulisních intrik sledujeme především vztah Marie-Terezie (Marie-Luise Stockinger) a Františka Lotrinského (Vojtěch Kotek). Nechybí nezbytný humor, který bychom jindy v podobných historických projektech ČT marně hledali. Tady ho obstarává především právě sama postava Františka Lotrinského. Obsazení Vojtěcha Kotka tento úkol jen podporuje, svého úkolu se zhostil se ctí. Monarchu hraje velmi přirozeně.

Marie-Terezie (foto: Česká televize)

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Scénář a režie[/pullquote]Scénář Mirky Zlatníkové budou možná někteří škarohlídi hodnotit jako lehce bulvární text. Nicméně v dnešní době je tohle směrování historické dramatiky pro pozornost diváka nutností. U tohoto projektu se Zlatníkové podařilo stanovit míru a neměl jsem pocit, že by zašla až za nějakou snesitelnou hranu. Vše v rukou drží opravdu pevně hollywoodský režisér Robert Dornhelm. Film je kompaktní, moderně natočený, až by se mi chtělo hodnotit ho výrazem „sexy“. Divák nepotřebuje znát sebemenší historické souvislosti. Film si můžete případně užít i jako naprostý historický analfabet. To je ostatně velmi dobrá zpráva. Příběh totiž nedrží pohromadě otrocky zobrazované historické události, ale dobře napsané situace, které pouze využívají reálný základ a známé dějepisné skutečnosti.

  • Natáčelo se celkem 46 dní
  • Natáčelo se v lokacích v Kroměříži, Praze, Dobříši, Milovicích, Lysé nad Labem, Valticích, Bratislavě, Vídni a Světci u Tachova
  • Nejdéle času strávili filmaři v Kroměříži – tři týdny na zámku a další týden v zámeckých zahradách
  • Bylo využito 2 500 kostýmů a 500 paruk
  • Celkový počet komparzistů se vyšplhal na 2 200 lidí.

Marie-Terezie (foto: Česká televize)

[pullquote align=“right“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Vizuál snese srovnání se světovou produkcí[/pullquote]Výprava, hudba, kamera – to všechno snese srovnání s jakoukoliv výše zmíněnou světovou produkcí. Velká mezinárodní koprodukce je rozhodně cestou, jak jí úspěšně konkurovat. V tomto nelze jinak než nápadu České televize gratulovat.
Projekt to musel být každopádně náročný. Herci dostali 4 jazykové verze scénáře. Každá národnost na place mluvila svou řečí. Každá televize si pak Marii Terezii nadabovala. Dabing zahraničních herců je velmi povedený. Nepůsobí nepřirozeně. I technicky je vše zvládnuto na jedničku. V některých scénách je dokonce použit kontaktní zvuk a výsledný mix s dabingem působí velmi přirozeně.

Marie-Terezie (foto Česká televize)

Krom dvou ústředních postav zaujme především výkon Zuzany Stivínové v roli velmi neformální alkoholičky a zároveň matky Marie-Terezie a Zuzany Mauréry jako pragmatické a ironické matky Františka Lotrinského. Výraznou postavou je i dvorní „Machiavelli“ Karl Markovics jako princ Evžen Savojský.

Naprogramování velkolepé minisérie na první dva dny v novém roce je velmi důstojným startem nového televizního roku.

80%

Martin Staněk, Totalfilm.cz
foto/video: Česká televize © 2017

  1. díl – 1. ledna 2018 ČT1
  2. díl – 2. ledna 2018 ČT1

Marie Terezie – minisérie ČT

hrají: Marie-Luise Stockinger, Vojtěch Kotek, Zuzana Stivínová, Karl Markovics a další
scénář: Mirka Zlatníková
dramaturgie: Radek Bajgar
koprodukce: Česká televize, RTVS (Vladimír Buriánek), ORF (Klaus Lintschinger), MTVA (Daniel Papp), MR Film (Oliver Auspitz) // producenti: Marcela Mojtová, Jan Novotný
výkonný producent ČT: Jiří Vlach
kreativní producent ČT: Jan Maxa

TotalFilm YouTube logoTotalfilm kanál TotalFilm Spotify logoTotalfilm podcast