Recenze | Pračlověk aneb skvělý humor bez trapnosti

Pračlověk z britského studia Aardman Animations je konečně v kinech. Stojí za ním známý oscarový režisér Nick Park, jehož animáky Slepičí úlet, Wallace a Gromit nebo Ovečka Shaun jsou už naprostou klasikou, kterou milují všechny generace. Tentokrát se tvůrci rozhodli pro další originální námět i zápletku. Děj se odehrává v pravěku, kdy se láme věk doby kamenné a bronzové.

Pračlověk (foto: CinemArt)

Hlavní hrdina Dug je klasický „jeskyňák“, který v údolí společně se svým čtyřnohým přítelem Čenichem a dalšími členy kmenu poklidně loví králíky. Náhle je tu ale doba bronzová v čele s padoušským lordem Bafoněm. A jediný způsob, jak před jeho rozpínáním Dug může zachránit svůj kmen je, že se mu s ostatními „jeskyňáky“ povede zvítězit v podivné hře, kde dvě skupiny proti sobě kopou do kožené koule. Aby se to povedlo, je třeba nejenom odvaha, ale také trénink a dovednosti. Proto se Dug společně s nově získanou kamarádkou a velkou fotbalovou fanynkou Tynou pustí do tréninku. Ostatní je už v rukou, respektive nohou týmu, který se má utkat s reprezentačním klubem Real Bronzio.

Skvělý humor bez trapnosti

Jsem věrná fanynka Parkových filmů, jeho fantazie a humor mě vždycky bavily. I po zhlédnutí Pračlověka jsem spokojená. Děj plyne, je na co koukat a humor není ani trochu trapný, naopak. A navíc oceňuji jednu zásadní věc z pozice rodiče. Onen humor se obejde bez vulgarit, je srozumitelný a tak nějak příjemně čistý a stoprocentně vás rozesměje.

Pračlověk (foto: CinemArt)

Osobně preferuji původní znění s titulky, protože v originále postavičky namluvili Eddie Redmayne, Tom Hiddleston a další. Ale myslím, že ani český dabing v Pračlověkovi nepokulhává a užijete si tak i českou verzi. V příběhu se objeví i komentátorská dvojice Míla a Míra, něco jako naši Bosák a Vichnar. Škoda, že se nepovedlo ony zmíněné Čechy pro komentáře fotbalového utkání skutečně do českého dabingu obsadit. Byla by to jistě parádní nadstavba příběhu.

Pračlověk (foto: CinemArt)

Některé ze statistik filmu Pračlověk jsou pozoruhodné. Do produkce se zapojilo kolem 150 lidí a na filmu pracovalo až 33 animátorů najednou.
Na film Pračlověk bylo potřeba 273 loutek, které vytvořilo 23 různých modelářů během 30 měsíců. Výroba každá jednotlivé loutky trvala zhruba 10 týdnů a tým modelářů vytvořil dohromady 18 loutek Duga a 8 loutek každého člena kmene doby kamenné. Dechberoucí počet 3000 zaměnitelných úst byl filmovým postavám vytvořen ručně. Co se týče scén, umělecký tým společnosti Aardman vytvořil 60 různých stromů pro les kmene doby kamenné – výroba každého z nich trvala zhruba týden. Toto mimořádné tempo se odehrávalo v gigantických pracovních prostorách. Prostory v Aztec West mají celkově přes 4700 m² – což je zhruba čtyřnásobek olympijského plaveckého bazénu.

foto/video: CinemArt © 2018

Pračlověk
Early Man