Nepřehlédněte

Recenze | Švéd v žigulíku nahlíží Rusům pod kapotu

Velmi povedený český dokument Petra Horkého Švéd v žigulíku bere své diváky na zajímavé místo. V ruském Toljatti se nachází jedna z největších automobilek na světě – Avtovaz. Její produkty znají dnešní čtyřicátníci velmi dobře. Automobily Lada si pamatují z dětství. Poslední roky byl podnik s několika desítkami tisíc zaměstnanců před krachema a prodělával miliony. Firma se dostala do rukou úspěšného švédského manažera Bo Inge Anderssona. Ten má za úkol dostat ji z nejhoršího a vrátit továrně slávu, které se jí dostalo v 70. a 80. letech. Dodávala totiž auta do celého východního bloku.

Švéd v žigulíku (foto: Pilot Film)

Především je nutné podotknout, že se režisér na automobilku a její zaměstnance dívá optikou západního člověka. Není v tom úmysl či nějaký akcent. Prostě se jen stalo, že se Česko reálnému Rusku a jeho problémům až příliš vzdálilo. Pokud dnešním dvacátníkům socialistickou realitu vykreslují jen dramatické seriály typu Vyprávěj nebo reprízy Majora Zemana, může být střet s ruskou mentalitou, která ještě byla nedávno provázána i s tou českou poměrně velkým kulturním šokem.

Na plátně dochází k líčení šokujících zjištění, že automobilka zaměstnává tisíce lidí, kteří nedělají vůbec nic nebo že podnik je tak obří, že ani vedení netuší, jaký movitý i nemovitý majetek mu patří a kde se nachází. Epizodka s klubem otužilců a sněžnou frézou dokresluje povahu některých místních.

Filmařsky kvalitní

Obsah je pro evropského diváka nadmíru zajímavý. Film u diváka způsobuje permanentní střídání pocitu údivu, pobavení i šoku. Švéd v žigulíku je ale zajímavý i z filmařského hlediska. Petr Horký si umí se svými spolupracovníky velmi dobře poradit i s vizuální stránkou. Velmi efektní jsou celkové záběry a jejich kompozice stejně jako samotná práce kameramana.

Švéd v žigulíku (foto: Pilot Film)

Velmi kvalitní, zajímavý a filmařsky kvalitní dokument natočil debutant. To je samozřejmě skvělá zpráva. Ale ještě důležitější je, že se mu podařilo zachytit reálnou atmosféru místa. Ta místy hraničí až se surrealistickým zážitkem. Dokument má obrovský potenciál. Užít si ho zcela jistě mohou diváci na celém světě.

• Režie - 90%
    90
  • Kamera - 75%