Recenze | Pražské jaro bylo dramatické, v Dubčekovi to trochu chybí

Psal se rok 1992, kdy Alexandr Dubček nastoupil do auta, které směřovalo do Prahy, a které nedaleko Humpolce havarovalo. V průběhu této osudové cesty Dubček vzpomíná na důležité roky ve svém životě. Právě tak začíná vůbec první hraný film o této významné osobnosti Pražského jara. Původně televizní koprodukční film měl v Bratislavě tento týden distribuční kinopremiéru a byl uveden také na právě probíhajícím festivalu české a slovenské tvorby Finále Plzeň.

Dubček (foto: Forum Film)

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Dubček byl hlavně člověk[/pullquote]Děj se odehrává převážně v roce 1968, kdy byla situace v tehdejším Československu nesmírně napjatá. Zobrazuje významné události v životě obou národů. Celý film je vlastně retrospektivou, přičemž vypravěčem je sám Dubček.
„Ano, byl to politik, ale byl to hlavně člověk. A jeho příběh je to, co jsme natočili,“ řekl na slavnostní premiéře v Bratislavě režisér Laco Halama. Toto pojetí je z filmu skutečně cítit. Zachycuje politickou situaci, kterou si jen těžko umíme představit, pokud jsme ji nezažili. Alexandra Dubčeka zobrazuje jako člověka velmi charizmatického, morálně čistého a s těmi nejlepšími úmysly vůči svému národu.

Ztvárnil ho slovensko-český herec Adrian Jastraban. Ten se dokázal popasovat s postavou, která je ve velmi těžkém psychickém, ale i fyzickém rozpoložení.
Ve filmu jsou ale i scény, které nemají pro diváka žádnou přidanou hodnotu. Je v nich zobrazena státníkova rodina a její vztah k ní. Slovenská herečka Táňa Radeva se představila jako Anna Dubčeková. Jde o velmi vnímavou a tolerantní ženu, která je manželovi velkou oporou ve složitých životních situacích. Měli spolu tři syny, přičemž ve filmu je pouze jeden z nich, což může diváky mást. Pokud by byly tyto scény z filmu vystřižené, nic by se nestalo. Jejich jedinou funkcí je vytvořit komplexnější pohled na Dubček

Dubček (foto: Forum Film)

[pullquote align=“right“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Přesvědčivé výkony[/pullquote]V tomto historickém dramatu se ale neobjevují jen Slováci. Českou hereckou obec zastupuje například Jiří Zapletal, Zdeněk Bureš nebo Vladimír Hrabal jako Ludvík Svoboda. Důvěryhodný výkon podal také ukrajinský herec Vladimir Nečeperenko, který se představil jako Leonid Iljič Brežněv. Nejen, že se mu podobá, ale jeho přesvědčivý výkon vyráží dech. Celé herecké obsazení se dá hodnotit pozitivně.

Dubček (foto: Forum Film)

V neposlední řadě je nutné vyzdvihnout práci maskérů. Herec Stano Král, jehož nezaměnitelný hlas znají zejména Slováci z dabingu, se zhostil role Gustáva Husáka. Právě maskéři ho změnili k nepoznání a jeho výrazný hlas byl najednou v kontrastu s tváří starého muže. Přeměnou prošel i Jastraban zobrazený jako Dubček ve starším věku v den autohavárie.

Dubček (foto: Forum Film)

Tento film s podtitulem Krátké jaro, dlouhá zima má svoje vady na kráse. Děj mohl být více vygradovaný. Šlo tehdy o rok euforie, nadšení, následné okupace a zničení všech Dubčekových plánů. Jsou to všechno velké emoce a divákovi může chybět větší napětí, určitý zvrat v ději a víc dramatických momentů.
Velmi zajímavým prvkem jsou však archivní záběry, které dodávají alespoň trochu pocit autentičnosti.
Režisérovi se tímto způsobem daří blíže ilustrovat atmosféru doby.

• 60%
    Režie - 60%
  • 60%
    Scénář - 60%
  • 65%
    Herci - 65%
  • 65%
    Kamera - 65%
  • 70%
    Hudba - 70%
60%

Dubček (SR, ČR, 2018)

Dubček zachycuje silné události, ale co se týká jeho zpracování, musíme brát v úvahu i fakt, že byl původně plánovaný pouze jako televizní film. Natáčel se pouhých 19 dní. V Česku bude jako televizní film také uvedený, na Slovensku je uváděn i v kinech.
V každém případě tomu všemu ale předcházela několikaletá příprava. Je velmi pozitivní, že vznikl film o tomto významném komunistickém funkcionáři a postavě přelomových momentů československých dějin. Mladé generaci film alespoň trochu přiblíží historické události a starší ročníky si vzpomenou na bolestivé momenty. Jen ti, kteří v té době žili, si dokáží nejlépe představit, jaké to tehdy opravdu bylo.

Erika Černáková
foto/video: Totalfilm.cz, Rozhlas a televízia Slovenska, Česká televize, Forum Film SK © 2018

Dubček