Recenze | Jurský svět: Zánik říše se drží trochu při zemi

Dvojka skvěle nastartované nové dinosauří trilogie patří určitě k nejočekávanějším titulům letošní letní sezóny. Od Colina Trevorrowa převzal otěže Juan Antonio Bayona. Ten si pohlídal výborně vizuální stránku. Ale jaký je vlastně scénář? V prvním odstavci se dá zhodnotit jako ničím nepřekvapující. Jednička byla pro mne osobně plná skvělé akce a humoru. Ten se v pokračování Jurského světa nazvaném Zánik říše trochu vytratil, ale zase přibyla akce.

Jurský svět: Zánik říše (foto: CinemArt)

Před čtyřmi lety došlo ke zkáze zábavního parku na ostrově Nublar. Zvířatům se na exotickém ostrově podařilo utéct ze zajetí. Lidi byli evakuováni a ostrov byl nechán zvířatům napospas. Claire (Bryce Dallas Howard) s Owenem (Chris Pratt) se ale na ostrov musí vrátit. Probudila se sopka a zvířatům hrozí vyhynutí. Vláda se k problému staví vlažně a oba záchranci vyráží na ostrov pod patronací známého mecenáše. Netuší ale, že se stávají oběťmi nečistého plánu, ve kterém hraje hlavní roli výjimečná Blue, se kterou má Owen blízký vztah.

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Vizuál bez sebemenší chyby[/pullquote]Vizuální stránka filmu je vymazlená a bylo by s podivem, kdyby u tohoto filmu nebyla dokonalá. To nikoho tedy nepřekvapí. Příběh, to už je jiná písnička. Vzhledem k tomu, že na scénáři s Derekem Connolym pracoval i Colin Trevorrow, docela mne překvapuje, že pánové nevymysleli v tomto tandemu funkčnější zápletky a originálnější scény. Faktem je, že základní linka o velkém podrazu samozřejmě funguje a aktéři se s tím prostě musí nějak poprat. Co se ale podle mne zásadně utlumilo je vtip. V prvním filmu ho díky Prattově postavě i jeho schopnostech interpretace bylo opravdu hodně. V zániku říše se bere vše z mého pohledu příliš vážně. Samozřejmě dvojka uvozuje ještě šílenější události z finálního dílu. Ale zdá se, že tady došlo na úlitbu všeobjímajícímu filmovému ratingu. A to je trochu škoda. Bayona je rozhodně tvůrce, který v ostatních projektech působí originálně a uvolněně.

Na druhou stranu působí to vlastně celé akčněji. Šílených, téměř hororových a dech beroucích akčních scén je tu o poznání víc. Bayona servíruje několik „dinosauřích scén“, které vyloženě těší. Ať už je to léčba zraněné Blue nebo finálová řežba na aukci, kterou nemůžu spoilerovat. Je tu také novinka: Indoraptor, který byl stvořen v laboratoři jako dokonalá válečná zbraň. A jak už to tak bývá, to co lidé zneužijí se většinou nakonec obrátí proti nim.

Pratt s Howard jsou sázkou na jistotu. Ne zcela jsem asi porozuměl zbytečnému angažmá Jeffa Goldbluma. Osobně bych měl asi problém s tím, kdyby mne posadili za dubový stůl a nechali mne pronášet nic neříkající mentorské pravdy o budoucnosti lidstva. Záporáka v tomto díle představuje Raff Spall, jehož Eli Mills působí po většinu filmu spíš jako blbeček, jehož postavě moc nevěřím, že by měla na to promyslet a zrealizovat něco takhle zásadního. Příjemným oživením je malá Isabella Sermon, která se stává nečekaně zásadní postavou. Udělá nakonec něco, co ovlivní následující díl. Potěší i přítomnost Geraldine Chaplin, která hraje chůvu malé holčičky.

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Ticho před bouří[/pullquote]Mám ale takovou osobní teorii, proč vlastně Zánik říše působí mírně uťápnutým dojmem. Uvozuje zřejmě třetí díl, kde se lidé s prehistorickými tvory budou muset vypořádat ve svém životním prostoru a nikoliv na odlehlém ostrově. To skýtá netušené scenáristické možnosti a mnohem větší bombastičnost, než když se to zásadní odehrává v uzavřeném objektu či palubě nákladní lodi.

[pullquote align=“right“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Skvělý soundtrack[/pullquote]Co musím jednoznačně pochválit je práce s hudbou. Odkazy na legendární Jurský park jsou zjevné a radost vám udělají i Williamsovy motivy v záverečných titulích. Hudba ale skvěle padne ke všem stěžejním scénám a podporuje všechny skvěle zvládnuté technické složky.

[pullquote align=“full“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]V sobotu: Soutěž o dárky k filmu[/pullquote]

• 70%
    Režie - 70%
  • 55%
    Scénář - 55%
  • 75%
  • 80%
    Kamera, vizuál - 80%
  • 80%
70%

Jurský svět: Zánik říše (2018)

Fanoušci dostanou nálož skvěle zvládnutých i hrůzu nahánějících scén. Čekal jsem trochu víc špičkování mezi ústřední dvojicí a Pratta utrženého ze řetězu. I tak je Zánik říše skvělou popcornovou zábavou, která zřejmě zlikviduje o víkendu ostatní kinokonkurenty.

foto/video: CinemArt © 2018

Jurský svět: Zánik říše
Jurassic World: Fallen Kingdom
Akční / Dobrodružný / Sci-Fi
USA / Španělsko, 2018, 130 min
Premiéra: 21. 6. 2018 CinemArt
Režie: J.A. Bayona
Scénář: Colin Trevorrow, Derek Connolly
Kamera: Óscar Faura
Hudba: Michael Giacchino
Hrají: Chris Pratt, Bryce Dallas Howard, Jeff Goldblum, Ted Levine, Toby Jones, James Cromwell, B.D. Wong, Rafe Spall, Daniella Pineda, Geraldine Chaplin, Peter Jason, Justice Smith, Isabella Sermon, Kevin Layne, Michael Papajohn, Robert Emms, Kamil Lemieszewski