Další hvězdou letošního karlovarského festivalu je americký scénárista, producent a režisér Barry Levinson, který je autorem takových snímků jako je Dobré ráno, Vietname, oscarový Rain Man nebo dnes tématem stále aktuální film Vrtěti psem. Dnes večer na závěrečném večeru 53. ročníku Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech převezme z rukou Jiřího Bartošky Křišťálový glóbus.
Na karlovarském festivalu byl uveden jeho nový snímek Paterno, který vznikl podle skutečné události s Al Pacinem v hlavní roli. Vypráví o skutečném americké kauze, ve které byl univerzitní fotbalový trenér v podání Al Pacina obviněn ze sexuálního zneužívání 45 chlapců. Barry Levinson tento příběh zpracoval pro HBO. Na HBO GO se film objeví 4. srpna.
Kromě zmíněného Paterna se promítaly už notoricky známé snímky Rain Man v hlavní roli s Dustinem Hoffmanem a Tomem Cruisem. Snímek letos slaví třicet let od svého vzniku. Dalším filmem je pak nadčasová dramedie Vrtěti psem v hlavních rolích opět s Dustinem Hoffmanem a Robertem de Niro. Na otázku, zda by se v současném americkém filmovém prostředí dal slavný Rain Man natočit i dnes Barry Levinson odpověděl: „Myslím si, že dnes už by to nebylo možné. Filmový průmysl rád pracuje s komiksovými příběhy a akcí nebo točí horory. Na to je ten příběh z dnešního hlediska příliš humanistický.“
Pro Paterno si Levinson vybral trochu překvapivě maďarského režiséra Marcella Réva:„Dostal jsem na něj doporučení od svého syna, pro kterého točil film. Tak jsem se za ním rozjel a jeho způsob práce mi připadal skvělý. Věděl, co chce a pracoval velmi rychle.“
„Na svoje filmy se nedívám. Rain Mana jsem nedávno viděl poprvé od doby vzniku. A co se Vrtěti psem týká, tak z něj jsem teď tady ve Varech viděl začátek, když jsem zůstal sedět v sále, abych zkontroloval kopii.“
Na otázku, zda by zrovna tento film mohl mít pokračování odvětil: „Mně sequely moc nezajímají, takže točit dvojku k Vrtěti psem rozhodně nemám v úmyslu, i když má tak aktuální téma.“
Sociální témata, která se prolínají Levinsonovými pracemi od samého začátku jeho režisérské kariéry nejsou náhoda. „Víte, podle mě existují tři skupiny režisérů. Ta první bude vždycky filmy točit v podstatě jenom pro sebe a diváci je nebudou zajímat. Ta další to dělá hlavně kvůli penězům a třetí chce opravdu něco ostatním sdělit.“
Předtím, než se Levinson začal věnovat režírování, pracoval jako novinář v televizi. „Dobře vím, jak média dokáží manipulovat se zprávami. Základem je neustále měnit téma a zrychlovat tempo hovoru. Dnes už díky sociálním sítím nevíme, kde je pravda. Je to velký chaos. Těžko říct, kam ten neustálý přísun informací dospěje. Ztrácíme pak schopnost čemukoliv rozumět a to je cesta k tomu, že snadno přehlížíme to podstatné.“
Barry Levinson má rusko-židovské předky. Jeho maminka přišla do Ameriky v roce 1914 z Polska. Když mluví o tom, zda na jeho kariéru filmového režiséra mělo vliv prostředí, ve kterém vyrůstal, komentuje to slovy: „Vzpomínám si, jak za mnou jednou na natáčení přijel táta. Vydržel se mnou na place dvacet minut a pak už ho to nudilo. Možná, že daleko větší vliv na mě, když jsem byl ještě dítě, měl třítýdenní pobyt v nemocnici. Tehdy mi táta na pokoj přinesl televizi, abych se nějak zabavil, a tak jsem mohl koukat na staré černobílé filmy.“
Na otázku, zda upřednostňuje točit na klasický film nebo digitál odpověděl, že s tím digitálním nemá žádný problém. „Celuloid už se dnes používá málo. Myslím, že už se k němu nikdo ve velkém nevrátí. Navíc i digitální film prodělal od svého vzniku značný posun, o kterém se nám ještě několik let zpátky ani nesnilo.“
-red-
foto/video: Film Servis Festival Karlovy Vary © 2018