53. MFF KV | Tísňové volání – tak originální, že nemá srovnání (recenze)

Nejočekávanější severský thriller roku je z Dánska. O to víc ale překvapí fakt, že Tísňové volání režiséra Gustava Möllera je celovečerní debut. Snímek teprve třicetiletého režiséra se promítá ve Varech v nesoutěžní sekci Jiný pohled a poté se jako další z vybraných snímků objeví v českých kinech v rámci KVIFF Distribution. Cenu diváků za nejlepší světový hraný film získalo Tísňové volání na letošním festivalu v Sundance zcela oprávněně.

Tísňové volání (foto: Aerofilms)

Formálně i obsahově skvostně zpracovaný snímek pracuje s divákovou představivostí a díky tomu se následně každý stává privátně ve své hlavě spolutvůrcem příběhu. Möller si na plátně vystačí s jedinou postavou, která se stává zprostředkovatelem příběhu a který „roste“ s každou minutou stopáže. Nejodstatnějším smyslem pro vnímání diváka není tradičně hlavně zrak, ale především sluch.
Tenhle severský thriller je tak jiný svým zpracováním, že k němu těžko budete hledat jakýkoliv ekvivalent. Přesto v něm nebudete ani na moment postrádat charakteristické prvky pro tenhle druh snímku. Hlavní hrdina se občas chová neurvale a je vnitřně „pochroumaný“, ale zároveň je to srdcař, co miluje svou práci. Je tu ponurá atmosféra a napětí, které vás tlačí víc a víc do sedačky. A pravděpodobnost, že vás děj překvapí, je zatraceně vysoká.

Do hlavní role policisty Asgera, na něhož se po celou dobu soustředí pozornost kamery, režisér obsadil uznávaného skandinávského herce Jakoba Cedergrena. Ten má za sebou už kromě mnoha úspěšných filmových a televizních projektů na domácí půdě i nejrůznější zahraniční zkušenosti. Za všechny jmenujme jeho herecké úspěchy ve snímcích Ukrutně šťastni Henrika Rubena Genze nebo Submarino Thomase Vinterberga.

Situace v Tísňovém volání je rozehraná následovně: Asger teď nějaký čas pracuje na tísňové lince a jeho směna se už pomalu blíží ke konci. Mezi vcelku běžnými telefonáty se ale objeví i ten od ženy, kterou právě někdo unesl. Proč a kam jsou otázky, na které se pak Asgar snaží najít odpovědi. Pouští se do toho sám a konec pracovní doby není zrovna to, co by ho trápilo. V jeho životě se i tak už udály lecjaké závažné události. Následné jednání jeho postavy a hlasy z telefonu pak sleduje divák na plátně v reálném čase, a to má z koncepčně velkou sílu a účinek i díky výtečnému hereckému výkonu Cedergrena.

• 85%
    Režie - 85%
  • 90%
    Scénář - 90%
  • 85%
    Herci - 85%
  • 80%
    Kamera - 80%
  • 85%
    Zvuk - 85%
85%

Tísňové volání (2018)

Existuje nespočetné množství snímků, které jsou mnohem vizuálně akčnější než je Tísňové volání. Jenže díky originalitě a provedení v tomhle případě nemá adekvátní srovnání. Kouzlo tkví ve skvělém zpracování, které těží z originálního konceptu, technicky zajímavě zpracovaného nápadu a herectví, které vás vtáhne okamžitě do děje. S minimem prostředků dovedl režisér Möller a jeho tým vytvořit atmosféru, na kterou hned tak nezapomenete.

foto/video: Aerofilms, KVIFF Distribution © 2018

Tísňové volání
Den skyldige
Thriller
Dánsko, 2018, 85 min
Premiéra: 12. 7. 2018 KVIFF Distribution, Aerofilms
Režie: Gustav Möller
Scénář: Emil Nygaard Albertsen, Gustav Möller
Kamera: Jasper Spanning
Hudba: Carl Coleman, Caspar Hesselager
Hrají: Jakob Cedergren, Omar Shargawi, Jacob Ulrik Lohmann, Jeanette Lindbæk Birk, Simon Bennebjerg, Laura Bro, Morten Suurballe, Peter Christoffersen, Morten Thunbo, Anders Brink Madsen, Katinka Evers-Jahnsen, Jessica Dinnage