Recenze | Bohemian Rhapsody je nejlepší film roku

Nikdy jsem nepatřil k velkým fanouškům kapely Queen, přestože jsem si uvědomoval, že její přínos populární hudbě dvacátého století je enormní. Teď když jsem si jako divák filmu prožil celý příběh Freddieho Mercuryho, nastala změna. Jsem nadšený. Jak z kapely, jejího frontmana, ale především z filmu Bohemian Rhapsody. Freddie Mercury se vymykal ostatním zpěvákům své doby a kapela Queen přinášela na scénu velmi invenční hudbu jdoucí proti proudu a zaběhnutým očekáváním hudebních producentů. I o těchto zákulisních peripetiích film vypráví. Je ale samozřejmě plný skvělé hudby a především Mercuryho osobních eskapád a životních milníků.

Bohemian Rhapsody (foto: CinemArt)

Příběh Freddieho Mercuryho (vl. jménem Farrokh Bulsara) scenáristé převedli na filmová plátno mistrně. Pravověrní fanoušci ve filmu samozřejmě najdou nesrovnalosti. Ale ty jsou zde především kvůli větší epičnosti a funkčnosti celého filmu. Jde v podstatě o přibližně tři zásadní události, které autoři filmu časově přeskupili tak, aby to lépe fungovalo. Nebylo tedy nutné nic zásadního vymýšlet. Film Bohemian Rhapsody přesto vznikal dlouhých 15 let. Nejdřív se ho vzdal původní producent, pak projekt střídal režiséry i hlavního představitele. Nakonec se podařilo něco neuvěřitelného – natočit dokonalý film. Alespoň z mého pohledu.

[pullquote align=“right“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Velká péče tvůrců[/pullquote]Tvůrci v čele s režisérem Bryanem Singerem (série X-Men) se soustředili nejen na hlavní postavy, které jsou opravdu přesně a ideálně obsazené (zejména představitelé Freddieho Mercuryho a Briana Maye /Gwilym Lee/). Dali si ale záležet i na vizuálu, prostředí, výpravě. Vše se snažili věrně přiblížit skutečnosti. Reakce jednotlivých postav a zejména Freddieho byly pod supervizí skutečného osobního asistenta frontmana Queen Petera Freestona. Ten byl v Londýně plných 5 měsíců k dispozici režisérovi a producentům. Na místě natáčení společně s tvůrci dolaďoval detaily podle svých vzpomínek.
Zásadní nejsou ve filmu Freddieho homosexuální či vztahové eskapády. Ale jeho vztah s Mary Austinovou, která byla jeho životní láskou a přítelkyní. Stála za ním až do zpěvákovy smrti.

Bohemian Rhapsody (foto: CinemArt)

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Dokonalý Rami Malek[/pullquote]Ale teď k představiteli legendárního zpěváka. Rami Malek v titulní roli sahá po oscarové sošce. Jeho výkon je strhující, plnokrevný a dojemný. Stejně jako celý film, který je prost jakýchkoliv zbytečných klišé, odboček či slepých kolejí. Malek není jen pouhá kopie skutečného Mercuryho. Jeho výkon nikdy nesklouzává ani k sebemenšímu náznaku karikatury. Herecký projev naplno projevuje především v citově vypjatých scénách. Když pozorujete jeho obličej, drobné nuance, které odhalují sebemenší Freddieho hnutí mysli, říkáte si, že to snad ani není možné. Pokud se nějakým nedopatřením příští rok stane, že neposbírá minimálně dvě nejuznávanější filmové ceny, tak už ničemu nerozumím. Malek dokazuje, že ač má za sebou prozatím nepříliš strhující role, byl evidentně velmi podceňovaný. Příležitost na sebe nechala dlouho čekat a čekání se vyplatilo. Je jen málo herců, kteří dokáží hrát tělem a pohybem očí, říci to nejzásadnější bez dialogů. Rami Malek se touto schopností může pyšnit. Role Mercuryho je mu šitá na tělo a mám velkou radost, že vystřídal Sashu Barona Cohena, který měl roli hrát původně.

Bohemian Rhapsody (foto: CinemArt)

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Mix emocí[/pullquote]Bohemian Rhapsody nabízí osobní příběh Mercuryho, ale i nejzásadnější momenty celé kapely. Střídá dojemné, děsivé, láskyplné momenty. Scénář je tak trochu eklektický. Ve filmu je tedy od všeho trochu, jako v životě. Těsně po šokujícím fatálním oznámení kapele míří Freddie spolu se svými spoluhráči na jeden z nejslavnějších koncertů Live Aid.
Film tedy vrcholí neskutečně skvěle natočenou rekonstrukcí zásadního momentu kapely a lásky jejích fanoušků. Zážitek umocněný projekcí v IMAX mohu jen doporučit. Dovedu si představit, že zvuk v sálech Dolby Atmos bude možná ještě razantnější. Bohemian Rhapsody je pro mne jednoznačně nejsilnějším filmovým zážitkem roku 2018.

[pullquote align=“full“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]O víkendu: Exkluzivní rozhovor s Peterem Freestonem[/pullquote]

• 100%
    Režie - 100%
  • 95%
    Scénář - 95%
  • 100%
    Herci - 100%
  • 100%
    Kamera - 100%
  • 100%
    Hudba - 100%
  • 100%
    Kostýmy, vizuál - 100%
100%

Bohemian Rhapsody

V mém osobním žebříčku se jedná o jeden z nejlepších filmů a nejsilnějších diváckých zážitků za posledních 5 let. Film, který je natočen s velkou péčí, respektem a který jeho tvůrci do kin posílají v mimořádně vypilovaném stavu. Emoce. Na ty si vzpomenu, když po pár měsících někdo zmíní titul Bohemian Rhapsody…

foto/video: CinemArt © 2018

Bohemian Rhapsody
Životopisný / Drama / Hudební