Recenze | Beautiful Boy měl být trochu odvážnější

Beautiful Boy je jeden z prvních snímků, který mohou v novém roce diváci vidět v českých kinech. Režisérem životopisného dramatu je Belgičan Felix Van Groeningen a svým hereckým výkonem ve filmu zaujme mladý a velmi nadějný americký herec Timothée Chalamet (Dej mi své jméno). Společně s ním se na plátně představí i herec převážně komediálních rolí Steve Carell (Kancl), který se poslední dobou začíná objevovat i v serióznějších rolích.

Beautiful Boy (foto: Aerofilms)

Pro Felixe Van Groeningena je Beautiful Boy první režisérskou příležitostí za mořem poté, co natočil nejprve snímek Smolaři (2009), následoval Přerušený kruh (2012) a pak Belgica (2016). První dva jmenované snímky byly nominovány na Oscara jako nejlepší neanglicky mluvené snímky. Euforická Belgica si zase na Sundance vysloužila ocenění za nejlepší režii hraného filmu ze světa. Já si ji pamatuji hlavně pro vydařený soundtrack od Soulwax.

Příběh Beautiful Boy je ale z naprosto jiného soudku. Vychází z propojení příběhů dvou biografických knih. V jedné (Tweak) své zkušenosti drogově závislého popisuje Nic Sheff (Timothée Chalamet) a v té druhé (Beautiful Boy) svůj pohled zase poskytuje jeho otec a novinář David Sheff (Steve Carell).

Naředěno Hollywoodem

Kdo ale stejně jako já doufal, že výsledný snímek bude díky belgické režii méně „naředěný“ Hollywoodem, může být po filmu trochu zklamán. Emotivní příběh o jinak normální spořádané americké rodině, která se najednou musí vypořádat se synovou situací a s tím, jak se jich to celé dotýká, by potřeboval nebát se trošku víc „ušpinit“, aby se divákovi hlouběji zaryl pod kůži. Musel by mít taky trochu méně předvídatelnou strukturu, kterou se Van Groeningen pokouší nepříliš efektivně a občas pro diváka spíš trochu zmatečně narušit nejrůznějšími flashbacky (na nich ukazuje silné pouto mezi otcem a synem) a skoky v čase (ty zase diváka utvrzují v zoufalosti celé rodinné situace). Navíc mi je dodnes záhadou, jak to vlastně bylo s Nicovou biologickou matkou a proč Nicovi mladší nevlastní sourozenci nikdy za tak dlouhý časový úsek nevyrostli a vůbec nezměnili vizáž.

Beautiful Boy (foto: Aerofilms)

Prakticky neustále sledujeme Nicovo kolečko v duchu léčení/útěk stále dokola. Po chvíli už pak trochu monotónně vyznívá postava otce, který stále bezpodmínečně miluje a zoufale nabízí svou náruč a pochopení. Ale i tak je tahle Carellova herecká poloha pro diváka docela milé překvapení. Vede ale jednoznačně Chalamet, který mě tak už jenom upevnil v přesvědčení, že z třiadvacetiletého chlapce roste herec s velkým H.

Beautiful Boy vás ale určitě potěší krásnou a často hřejivou kamerou, která nikam nechvátá a rodinné momenty štěstí opečovává s něžným sentimentem. Nejspíš vám udělá radost i soundtrack (Sigur Rós, Sampha, Mogwai, Massive Attack), který někdy musí trochu zaskakovat za plošší momenty na plátně.

70
    60
    80
  • Kamera - 75%
    75
    70
  • Střih - 55%
    55

Beautiful Boy (2018)

I když to měl být především upřímný příběh, zabíjí ho nakonec jeho edukativní vyznění podpořené bilancí o drogově závislých ve Spojených státech na konci snímku. Každé živé bytosti musí po dvou hodinách sledování Beautiful Boy dojít, že drogová závislost a léčba je běh na dlouhou trať s velmi nejistým výsledkem, které provází nepředstavitelná trápení pro kohokoliv, kdo ještě nebyl součástí takové situace. A právě to je asi slabina filmu. Momentů, které by divákovi kroutily i vnitřními orgány, se počítají na minimum, a to jsem prosím matka teenagera! A přesto, že jsem knižní předlohy obou autorů neměla možnost číst, dolehly ke mně hlasy o tom, že knihy příběhy vyprávějí podstatně syrovějším a autentičtějším způsobem.

68 %
foto/video: Aerofilms © 2018

Beautiful Boy
Drama / Životopisný
USA, 2018, 120 min
Premiéra: 3. 1. 2019 Aerofilms
Režie: Felix Van Groeningen
Předloha: David Sheff (kniha), Nic Sheff (kniha)
Scénář: Luke Davies, Felix Van Groeningen
Kamera: Ruben Impens
Hrají: Steve Carell, Timothée Chalamet, Maura Tierney, Kaitlyn Dever, Amy Ryan, Christian Convery, Oakley Bull, Stefanie Scott, Jack Dylan Grazer, Amy Forsyth, Andre Royo, Timothy Hutton, Carlton Wilborn, Tom Choi, Sam Dillon, Rodney J. Hobbs, Seann Gallagher, Tom Beyer, David Mendenhall, Julian Works, Kue Lawrence