Recenze | Narušitel je srdcový film, ale to nemusí stačit

Devatenáct mu bude teprve za měsíc a maturita ho teprve čeká. Řeč je o mladém režisérovi Davidu Baldovi, který natočil svůj debutový celovečerní snímek Narušitel.

Narušitel (foto: Bontonfilm)

Mladičkému režisérovi (a nadšenému milovníku létání) sice nechybí odhodlání, nadšení ani vůle, ale výsledek je spíš zdlouhavý naivní pokus vyprávět příběh svého dědy – armádního pilota, ke kterému očividně režisér velmi vzhlíží. To je samozřejmě velmi sympatické, zvlášť s ohledem na Davidovo mládí. (O svém dědovi Vladislavu Baldovi už předtím natočil amatérský krátký film nazvaný Historie jednoho letadla).

Děj je celkem prostý. Děda (Petr Kostka), původně vojenský pilot, začíná vzpomínat na svého kamaráda Zdeňka (Jiří Dvořák), a divák se rázem ocitá v roce 1960 a postupně vstřebávácelý příběh zatížený režimem a prošpikovaný touhou po volnosti. Film vrcholí v době sametové revoluce.
Ve snímku si zahrály české herecké osobnosti, krom Dvořáka a Kostky také Stanislav Zindulka a několik mladých celkem slibných herců. Výraznější roli tu zaznamenala také dosud spíš seriálová herečka Veronika Arichteva.

Narušitel (foto: Bontonfilm)

Není to na celovečerák

Narušitelovi by asi mnohem víc prospěla středometrážní stopáž, aby diváka nemučil zbytečně zdlouhavými scénami ve vzduchu (nad jejich stopáží se potěší spíš jenom zapálený aviatik). Tyto scény doprovází romantické melodie z dílny Michala Hrůzy. A stejně tak by se film obešel i bez nostalgických opakovacích scén na konci stopáže a polopaticky převyprávěné zápletky, kdyby náhodou divák nepochopil.

Kamera snímku s vizuálem jsou uspokojivé.  Film má ale v několika momentech velmi špatný zvuk a postavám není dobře rozumět, a tak jsem si jako divák musela některé věty domýšlet.

• Režie - 45%
    45
  • Scénář - 40%
    40
  • Kamera - 60%
    60
  • Herci - 65%
    65
  • Hudba - 40%
    40

Narušitel (2019)

Davidu Baldovi vlastně nakonec fandím. Začít točit celovečerní film, když máte teprve dva roky občanský průkaz, to je výkon sám o sobě. Ale stejně bych mu doporučila, aby si teď dal na čas a raději sbíral životní zkušenosti než se pustí do dalšího filmu. Všichni musí nějak začínat. Ale paradoxem zůstává, že mnozí ze současných filmových tvůrců se tam, kde je teď David Balda, nedostanou za celou svoji kariéru...

50 %
foto/video: Bontonfilm © 2019

Narušitel
Česko, 2019, 90 min
Premiéra: 24. 1. 2019 Bontonfilm
Režie: David Balda
Scénář: David Balda, Petr Kult
Kamera: David Balda
Hudba: Michal Hrůza, Jiří Janouch
Hrají: Pavel Neškudla, Jiří Dvořák, Petr Kostka, Stanislav Zindulka, Veronika Arichteva, Matěj Anděl, Jan Sklenář, Filip Richtermoc, Ludmila Zábršová-Molínová, Jaroslav Lorenc

1. Dobrý den. Omlouvám se, ale ten scénář a film musel realizovat úplný pitomec. Vojenský stíhací prvosledový pilot měl v SRN příbuzné, svazarmovské letouny mají vojenské imatrikulační znaky, v roce 1974 za tuhé normalizace se bývalý pilot RAF prochází v dobovém stejnokroji z Bitvy o Británii, pohotovost v Líních drží v roce 1989 s MiG 15 UTI, tedy dvoumístnou verzí (spárkou) určenou pouze pro výcvik, které byly z provozu staženy v sedmdesátých letech a nahrazeny byly MiG 19 a později MiG 21F. Mimo to, se jednalo o letoun, který byl před několika lety zakoupen v Polsku jako vrak a rekonstruován. Tvůrci filmu se nenamáhali ani zakrýt znak současného majitele na boku. Mimo to pohotovostní piloti byli oblečeni v civilním oděvu, ve kterém odstartovali k bojovému letu. Všichni bojoví piloti nenáviděli komunisty a při tom vím, jak se předháněli s nabídkami veliteli letectva Remkovi, kdo z nich v listopadu 1989 překoná nad Letenskou plání rychlost zvuku a rozežene tak demonstraci.

• Volenčák 14.12.2019, 22:48

Já jsem ten film viděl dneska a pan Šrámek má pravdu. Ten film má úroveň amerických béčkových filmů, kde sice hovoří o Česku, ale myslí si, že jsme někde za Kavkazem. Přispívatel se zřejmně v letadlech vyzná a asi je i obeznámen i s činností vojenského letectva.Já bych ho tipoval za bývalého pilota, než nějakého fanouška.