TV Recenze | Strážmistr Topinka řeší malé velké případy z Protějova

Volné pokračování příběhů z Protějova, působiště Doktora Martina právě vstupuje na televizní obrazovku. Po dvou velmi úspěšných řadách seriálu Doktor Martin s Miroslavem Donutilem vystupuje do popředí další oblíbená postava seriálu Strážmistr Topinka. Režii má stále Petr Zahrádka a všechny příběhy spin-offu jsou původní, což byl i případ druhé řady seriálu Doktor Martin.

Strážmistr Topinka (foto: Česká televize)

Strážmistr Tomáš Topinka (Robert Mikluš) obstarával v původním seriálu komediální linku. Zejména jeho policejní postupy a osobní komentáře k doktorově práci a jejich domnělému souputnictví bavily nejednoho diváka. Proto tvůrce zřejmě napadlo vytěžit z této zajímavé postavy to nejlepší.  V prosinci se v kinech a před pár dny i v televizi objevil celovečerní film Doktor Martin: Záhada v Beskydech. Šlo o docela dobrý nápad: uzavřít jeden seriál a propojit ho s připravovaným. Tvůrci si ale vybrali případ na úrovni  prapodivné fantasmagorie a scenáristicky to rozhodně nestačilo na celovečerní film. Proto jsem byl k chystanému Strážmistru Topinkovi dost skeptický. Naštěstí zbytečně.

Po zhlédnutí třech úvodních dílů musím uznat, že jsem se bavil docela dobře. Na obrazovku se dokonce vrací některé postavy z Doktora Martina, včetně samotného doktora a jeho prostořeké sestřičky. Samozřejmě prim tu ale hraje sám Topinka, který vždy řeší jeden uzavřený kriminální případ. První dva díly jsou docela seriózní (ukradený bankomat, žhářský útok), ten třetí řeší zabité ovce a rivalitu mezi Topinkou a jeho slovenským kolegou Ostrým, se kterým jsme se potkali v už zmíněném celovečerním filmu.
Novou postavou a skvělým oživením je Topinkova matka v podání Veroniky Freimannové. Ta se pod tíhou nepříjemných okolností ocitne nečekaně u svého syna a přechodně u něj zůstane bydlet. To samozřejmě skýtá možnosti pořádně se na jejich matko-synovském střetu vyřádit. A první díly naznačují, že scenáristé tomuto úkolu nezůstali nic dlužni.

Každý díl navíc uvozuje Topinkovo sledování fiktivního krimi seriálu, v němž hlavní postavy detektivů ala Holmes a Watson ztvárňují Tomáš Hanák s Robertem Nebřenským.
Seriálem prolínají i postavy majora a vyšetřovatele z ostravské kriminálky (Jiří Bartoška, Marek Taclík), kam se Topinka snaží z Protějova dostat a stát se tak platným členem jejich prestižního vyšetřovacího týmu. To se mu ale s největší pravděpodobností do konce I. řady seriálu nepodaří. Zajímavě se tváří i naznačená budoucí milostná linka s místní pošťačkou v podání Jenovéfy Bokové. Sbližování Topinky s ní, ale rozhodně nebude přímočaré a jednoduché.

Každý pátek ČT1

Technicky a vizuálně splňuje Strážmistr Topinka standardy nastolené Doktorem Martinem. Uvidíme tedy starý známý Protějov, který ztvárňují Velké Karlovice.
Strážmistr Topinka uvolnil svým tvůrcům ruce ke větší rozmáchlosti v komediální rovině. Nedokážu posoudit, jak moc se režisér utrhl ze řetězu, třetí díl by naznačoval, že někdy možná víc, než by bylo zdrávo.
Každopádně postava Topinky jako dobrosrdečného a někdy až šíleného odpadlíka s poctivou povahou musí být sympatická každému divákovi. Topinka totiž není hloupý, jak se ukáže hned v prvním díle. Spíš možná až moc horlivý.

• Režie - 60%
    60
  • Scénář - 55%
    55
  • Kamera. vizuál - 70%
    70
    70
  • Hudba - 50%
    50

Strážmistr Topinka (2019)

Pichlavé hlášky Doktora Martina vám možná budou chybět, ale i na ty se sporadicky dostane. Postava Tomáše Topinky je jednou z nejzajímavějších a nejsympatičtějších postav v české seriálové tvorbě. Podpořena šikovným hereckým představitelem samozřejmě. Dívat se na někdy prazvláštní metody mladého horlivého policisty prostě nemůže být nuda.

60 %
foto/video: Česká televize © 2018

Strážmistr Topinka (TV seriál)
Česko / Slovensko, 2019, 13×52 min
Premiéra: 11. 1. 2019 ČT1, 13. 1. 2019 Jednotka (RTVS)
Režie: Petr Zahrádka
Scénář: Tomáš Končinský, Štefan Titka, Tomáš Hodan, Hynek Trojánek, Tomislav Čečka
Kamera: Miloslav Holman
Hudba: Andy Čermak
Hrají: Robert Mikluš, Jiří Bartoška, Veronika Freimanová, Jenovéfa Boková, Marek Geišberg, Miroslav Donutil, Gabriela Marcinková, Václav Kopta, Tomáš Jeřábek, Tomáš Hanák, Norbert Lichý, Tomáš Měcháček, Elizaveta Maximová, Milena Steinmasslová, Robert Nebřenský, Pavel Nový, Josefína Krycnerová, Marek Taclík, Jiří Ployhar ml., Lucie Žáčková, Magdaléna Borová, Přemysl Bureš, David Máj, Miloš Vávra, Jaroslav Plesl, Ondřej Bauer, Erika Stárková, Johana Švarcová, Petr Vršek, Michal Stalmach, Daniel Volný, Vilma Frantová, Adéla Olivová, Radoslav Šopík