Írán:ci – startuje festival plný progresivní íránské kinematografie

Čeští a slovenští diváci se budou moci opět seznámit s novými snímky pocházejícími z jedné z nejoceňovanějších filmových kultur současnosti. Drtivá většina z uvedených filmů – které premiérovaly v Cannes, Berlíně, Benátkách, Locarnu, Amsterdamu a na dalších prestižních světových festivalech – bude navíc v České republice a na Slovensku k vidění poprvé. Festival přináší pestrý program jak v hlavní soutěžní sekci, tak v soutěžních sekcích dokumentárních a krátkých filmů i v rámci doprovodného programu. Pražská část festivalu proběhne ve dnech 15. – 20. ledna 2019. Poté se festival přesune do Brna (22. – 23. ledna) a Bratislavy (24. – 26. ledna).

Tři tváře

Soutěž celovečerních filmů představuje výběr z nejúspěšnějších filmů íránských režisérů. V mnoha případech se jedná o jejich první nebo druhé filmy, které byly zároveň úspěšně uvedeny na nejprestižnějších světových festivalech. Režisér nebo režisérka vítězného filmu získá pro svůj příští film 10 dní postprodukce v předním pražském studiu Magic Lab.
V hlavní programové sekci budou uvedeny filmy Tři tváře (3 Faces) v Íránu zakázaného režiséra Jafara Panahiho. Film byl uveden v hlavní soutěži filmového festivalu v Cannes a získal cenu za nejlepší scénář. Diváky bere na zábavný výlet po tradičním íránském venkově – ve stopách dívky, která se rozhodla spáchat sebevraždu…

Film Prase režiséra Maniho Haghighiho, nejkontroverznější postavy íránského filmového světa byl uveden v hlavní soutěžní sekci Berlinale. Když se nechvalně známý sériový vrah rozhodne pozabíjet nejlepší íránské filmaře, režiséra zařazeného na černou listinu zdrtí zjištění, že o něj vrah zájem nemá. Film režiséra Maniho Haghighiho, nejkontroverznější postavy íránského filmového světa.

Bez data, podpisu

Bez data, bez podpisu Spořádaného forenzního lékaře se zmocní posedlost, když si začne myslet, že možná způsobil smrt dítěte… Režisér Vahid Jalilvand se tímto celosvětově úspěšným filmem spolehlivě zařadil mezi nejzajímavější osobnosti íránského filmu.

Rudá země

Rudá země (Hendi and Hormoz): Třináctiletou Hendi provdali za šestnáctiletého Hormoze. Mladí manželé se sotva znají a zdá se, že život se k nim otočil zády. Pak ale vstoupí ve zlověstný spolek s pašerákem, který jim má zajistit živobytí. Režisérem filmu, který vznikl v česko-íránské koprodukci, je Abbas Amini, vítěz 6. ročníku festivalu ÍRÁNCI.

Na tomto místě

Na tomto místě (Here): Portrét muže, kterého trýzní blížící se synova smrt. Tento jedinečný a velkolepý poetický snímek využívá radikální a současně strhující styl vyprávění, který připomíná takové mistry íránského filmu, jako byl Sohrab Shahid Saless.

Dále budou soutěžit filmy Když jsme umírali (The Graveless; režie: Mostafa Sayari, premiéra: MFF v Benátkách), Drezúra (Dressage; režie: Pooya Badkoobeh, premiéra: Berlinale), Bomba, milostný příběh(Bomb, a Love Story; režie: Payman Maadi, premiéra: MFF Fajr), Svůdce (The Charmer; režie: Milad Alami, premiéra: MFF San Sebastian) a Invaze (Invasion; režie: Shahram Mokri, premiéra: Berlinale).

Festival nabízí i Soutěž dokumentárních a krátkých filmů, sekci Průkopníci věnovanou Mohammadu-Ali Talebimu, který zároveň předsedá letošní porotě.

Festival uvádí také bohatý doprovodný program. Návštěvníci kina Světozor si budou moci až do konce ledna prohlédnout unikátní výstavu 58 filmových plakátů ze zlaté éry íránského filmu, uspořádanou ve spolupráci s ABCollection a Terryho ponožkami. V rámci festivalu se také uskuteční série filmových seminářů s významnými hosty. Zde se filmoví studenti i širší veřejnost blíže seznámí s díly vybraných íránských tvůrců.

Celý program je dostupný na webových stránkách festivalu: www.iranci.cz. Na webu je možné koupit vstupenky do kin v Praze, Brně i v Bratislavě.

-red-

%d blogerům se to líbí: