Recenze | Jak vycvičit draka 3 – zakončení jak se patří!

Skoro pět let jsme čekali na bombastické završení filmové trilogie Jak vycvičit draka 3. Hned na začátku musím konstatovat, že finále je opravdu povedené, i když se zdá se, pracovalo víc na nádherné animaci než trochu víc propracovaném scénáři. Přesto je vyvrcholení úžasných příběhů Škyťáka a Bezzubky určitě jednou z největších animovaných událostí tohoto roku.

Jak vycvičit draka 3 (foto: CinemArt)

Na ostrově Blp žijí Vikingové dál pospolu s draky a vypadá to, že jim momentálně žádné nebezpečí nehrozí. Všichni tady žijí v míru a harmonii. Škyťák miluje Astrid, ale ještě se naplno neprojevil. To poněkud neočekávaně stihne jeho drak Bezzubka, který potká Bílou Běsku a okamžitě se do ní zamiluje. Škyťák je vzápětí u Bezzubky na druhé koleji a musí se s nastalou situací vyrovnat. To ale není ten největší problém. Na ostrově se objeví obávaný lovec draků Kruťas a hrozí, že celý ostrov vypálí, pokud mu náčelník Škyťák nevydá Bezzubku. Celý kmen tedy odletí z ostrova pryč a hledá bájný dračí ráj, kde Vikingové společně s draky budou žít v klidu a schovaní před světem…

Jak už jsem předeslal, příběh je tentokrát trochu přímočařejší a jednodušší než ve dvojce, ale otázkou je, zda je to vůbec problém. Diváci, kteří se sérií vyrostli se na film stejně vypraví, nic infantilního je nečeká, takže v tomto smyslu je všechno v pořádku. Musím ale říct, že ve finále jsem čekal trochu drsnějšího záporáka s komplikovanější motivací. To je vlastně  jediná zásadní výtka, kterou ke scénáři a postavám mám.
Krom Škyťáka a dvou hlavních draků Bezzubky a Bílé Běsky dostává v pokračování hodně prostoru především šílená Rafana, která pobaví zaručeně vyšperkovanými dialogy, podpořenými v českém znění skvělým výkonem Jany Páleníčkové. Český dabing se moc povedl a všechny role jsou bezchybně obsazené. O to lepší je tato zpráva s vědomím, že do kin posílá distributor pouze dabovanou verzi.

Jak vycvičit draka 3 (foto: CinemArt)

Nádherný vizuál

Na filmu ale především zaujme opravdu úžasná animace studia DreamWorks. Za těch pár let od posledního dílu se vizuál opět posunul k dokonalosti, ačkoliv by člověk nečekal, že je to ještě vůbec možné. Kromě úžasné fantazie, kterou měli výtvarníci při ztvárnění jednotlivých druhů draků mi v paměti zůstane především scéna z průletu dračím rájem. Kombinuje pocit z nedávného Aquamana z prvky Pandory z Avataru. Vypadá to opravdu nádherně a pokud uvidíte film ve 3D na dostatečně velkém plátně, prožijete velmi sugestivní zážitek.

Jak vycvičit draka 3 (foto: CinemArt)

Celá dračí série je cenná nejen dokonalou animací a funkčností kostry příběhů, ale i důrazem na přátelství, tradiční hodnoty a také silné ženské hrdinky. Škyťák se od prvního dílu posunul od vycukaného kluka k rozhodnému vládci kmene. Jeho vztah s Bezzubkou je velmi silný a celá trilogie končí právě včas. Není na ní znát ani zrnko vyčerpání. Samozřejmě závisí na tržbách, jestli si náhodou Spielbergova parta definitivní rozhodnutí ještě nerozmyslí, ale umět skončit včas se počítá. Já se za to přimlouvám.

Jak vycvičit draka 3 (foto: CinemArt)

Zajímavost: V některých částech Jak vycvičit draka 3 je více než 100.000 digitálních souborů na jeden jediný záběr. Obrovský projekt je řízený procesorem se 48.000 jádry ze základny DreamWorks v kalifornském Glendale. Nejdůležitějším přístrojem je tkzv. MoonRay, což je revoluční projektor, jehož funkcí je osvětlování animací tak, aby vše vypadalo naprosto reálně, kopíruje dokonale světelné odlesky na provrchu věcí i stíny přesně tak, jak je tomu ve skutečném světě. Proto film vypadá tak skvěle a realisticky.

80
  • Scénář - 65%
    65
  • Vizuál - 95%
    95
  • Český dabing, překlad - 80%
    80

Jak vycvičit draka 3 (2019)

Přestat v nejlepším. Tvůrcům z DreamWorks se to podařilo. Třetí díl je dojemným a akcí nabitým dobrodružstvím pro zaryté fandy i nové diváky. Trojka dokáže obstát i samostatně bez znalosti předchozích dílů.

80 %
foto/video: CinemArt © 2019

Jak vycvičit draka 3
How to Train Your Dragon: The Hidden World
Animovaný / Dobrodružný / Fantasy / Komedie / Rodinný
USA, 2019, 104 min
Premiéra: 21. 2. 2019 CinemArt
Režie: Dean DeBlois
Režie českého znění: Petr Sitár
Předloha: Cressida Cowell (kniha)
Scénář: Dean DeBlois
Hudba: John Powell
Hrají v českém znění: Matouš Ruml, Terezie Taberyová, Aleš Procházka, Libor Terš, Radek Hoppe, Jana Páleníčková, Oldřich Hajlich, Robin Pařík, Jiří Krejčí, Jiří Schwarz, Simona Postlerová, Adam Málek, Petra Tišnovská, Luděk Čtvrtlík, Jiří Valšuba, Jan Szymik a další