TRANSFORMERS JEDNA - DABOVANÝ TRAILER NA NAŠEM KANÁLE DNES V 16:30.

Recenze | Marie, královna skotská – výrazné herečky v krásných kostýmech

Snímek Marie, královna skotská si budu pamatovat jako snímek s nádhernými kostýmy a výraznými herečkami v rolích královen. Na režisérskou židli usedla Josie Rourke, která má mnoho zkušeností s divadelní produkcí, ale natáčení filmu pro ni byla nová zkušenost. Do dvou nejdůležitějších rolí obsadila americkou Irku Saoirse Ronan jako skotskou Marii Stuartovnu a Australanku Margot Robbie jako anglickou Alžbětu I. Obě skvělé mladé herečky už mají na kontech prestižní ocenění. Robbie má Oscara za Já, Tonya a Ronan zase Zlatý globus za svou roli v Lady Bird.

Snímek zpracovává přibližně dvacet pět let života Marie Stuartovny (16.století), kdy se katolická královna po smrti svého prvního manžela vrátí z Francie do rodného Skotska. V Anglii vládne její sestřenka královna Alžběta a Britské ostrovy se zdají být trochu těsné pro obě persony. Navíc se především u vášnivé a trochu rebelující Marie zdá být problémem i její katolická víra a zároveň živelnější a prudší povaha. Protestantská a trochu osamělá Alžběta se cítí v ohrožení i kvůli tomu, že nikdy zemi nedá nástupce na trůn. Obě ženy v sobě mají schopnost vést svou zemi a zdá se, že by tak rády činily i v míru. Ale atmosféra kolem nich se proměňuje tak rychle jako počasí na skotské vysočině a vypadá to, že našeptávačů a záškodníků je kolem víc než dost.

Marie, královna skotská (foto: CinemArt)

Marie, královna skotská vyznívá jako film, který nutně musel na světlo světa, aby mohl rezonovat s  „in“ názorem na nezpochybnitelnou sílu žen a přitom nezapomněl říct, že svět mužů je ošklivý, chladný a krutý. Přesto všechno mi bohužel po osmačtyřiceti hodinách v hlavě zůstaly jen překrásné kostýmy, make-up a účesy obou hlavních představitelek, které speciálně v případě Marie mají nádech punku.

Marie. královna skotská (foto: CinemArt)

[pullquote align=“right“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Nádherné kostýmy[/pullquote]O výrazné kostýmy nejen hlavních představitelek se postarala Alexandra Byrne a vlasový a make-up design vytvořila Jenny Shircore. Speciálně v případě Robbie se skutečně mohla vyřádit, když herečce vyrobila tvář posetou neštovicemi. V závěrečných scénách se představitelka Alžběty díky make-upu blíží vizuálně postavě Srdcové královny z Alenky v říši divů. Obě výtvarnice jsou nominovány za tento film na Oscara.

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Necitlivý střih[/pullquote]Časová linka příběhu sice postupuje lineárně, ale divák se díky necitlivému střihu v několika momentech nejspíš ztratí. Zejména pak, když snaží porozumět kolísavým vazbám mezi jednotlivými postavami a překotnému vyprávění. To neprospěje ani dramatickým scénám, které by v případě lepší režie mohly vypadat opravdu monumentálně. Pokus o to zobrazit Marii, ale i a Alžbětu především jako lidské bytosti by se pak dal považovat za celkem povedený, ale i tak celý snímek neposouvá nikam dál. Navíc v mnohých ohledech zpracovává téma nepřesně (např. akcent Marie a nebo osobní setkání obou panovnic, ke kterému ve skutečnosti nikdy nedošlo).

• 45%
    Režie - 45%
  • 45%
    Scénář - 45%
  • 35%
    Střih - 35%
  • 60%
    Kamera - 60%
  • 65%
    Herci - 65%
  • 80%
    Kostýmy, vlasy a make-up - 80%
55%

Marie, královna skotská (2018)

K divákovi se dostává vypravěčsky nepříliš vstřícný historický film, který může oslnit jen výkony hlavních představitelek. Řekla bych, že debutující Josie Rourke si ukousla příliš velké sousto na to, aby společně se scenáristou Beau Willimonem zvládla převyprávět takto důležitou a komplikovanou historickou látku.

foto/video: CinemArt © 2018

Marie, královna skotská
Mary Queen of Scots
Drama / Historický / Životopisný
Velká Británie / USA, 2018, 124 min
Premiéra: 7. 2. 2019 CinemArt
Režie: Josie Rourke
Předloha: John Guy (kniha)
Scénář: Beau Willimon
Kamera: John Mathieson
Hudba: Max Richter
Hrají: Saoirse Ronan, Margot Robbie, Guy Pearce, David Tennant, Jack Lowden, Joe Alwyn, Gemma Chan, Martin Compston, Ismael Cruz Cordova, Brendan Coyle, Ian Hart, Adrian Lester, James McArdle, Maria Dragus, Eileen O’Higgins, Liah O’Prey, Simon Russell Beale, Alex Beckett, Paul Eryk Atlas