Recenze | Na střeše má nosné téma a Mádl ho umí natočit

Do kin jde už druhý celovečerní snímek herce a režiséra Jiřího Mádla. Dvaatřicetiletý populární herec svou režisérskou kariéru započal snímkem Pojedeme k moři (2014), který měl hezkou odezvu u diváků i kritiků. Teď nabízí film Na střeše o dvou hodně nesourodých postavách. Starém, osamělém a nevrlém profesoru Ryparovi a mladém vietnamci Songovi, který je v zoufalé situaci a chce si sáhnout na život.

Na střeše (foto: Falcon)

Do hlavní role Mádl obsadil nakonec Aloise Švehlíka. Píšu nakonec, protože původně ho měl hrát Jan Tříska, který krátce před první klapkou tragicky zemřel. Předtím byl v úvaze dokonce i německý herec Bruno Ganz a režisér uvažoval i o německé produkci. Songa si zahrál neherec Duy Anh Tran, který jako jeden z mnoha přišel na casting po režisérově veřejné výzvě. Přestože ve snímku hraje Vietnamce, který do Česka teprve přicestoval a neumí česky, skutečný Duy Anh Tran se tady narodil a česky mluví naprosto plynně. V dalších výraznějších rolích uvidí diváci Vojtěcha Dyka, Adriana Jastrabana či Davida Švehlíka.

Příběh se skládá z drobných úsměvných momentů i nejrůznějších peripetií jejich soužívání a diváka úspěšně baví a drží jeho pozornost. Rypar se dokonce snaží usilovně oženit Songa se slečnou od naproti a Song zase hledá cestu, jak starém pánovi pomoci rozpustit hořkou minulost. Z Rypara se stává důchodový rebel, který ožije právě díky mladíkovi. S ním se mu vrací chuť do života a jeho mysl se dokáže konečně trochu uvolnit. Song v něm na oplátku najde ochránce, který si ale pořád drží trochu odstup. Zřejmě podle vietnamských zvyklostí a respektu mu Vietnamec pořád říká „pane“, což mě malinko překvapovalo v kontextu toho, kam až se ti dva spolu nakonec spolu dostanou.

Na střeše (foto: Falcon)

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Dobré téma[/pullquote]Mádl svým příběhem velmi mile a hravě pátrá po lidskosti a pocitu sounáležitosti, které vlastně nejsou podmíněny ničím jiným než vůlí a empatií. Ono takových případů Ryparů a Songů bude kolem nás spousta v nejrůznějších variacích. Ale právě tematické zacílení na početnou vietnamskou komunitu v kombinaci se starými a osamocenými lidi, je nápad, který u nás není na poli celovečerního filmu obvyklý. Mádl vlastně celkem jasně říká, že je fajn rozlišovat a neházet všechny tzv. do jednoho pytle, což vlastně ve snímku platí pro obě strany.

Jen mám lehkou potíž s tou celkem rychlou proměnou z nerudného (asi i komunistického) „dědka“ v rebelského šprýmaře, kterého napadají někdy až skoro pubertální kousky. Přála bych si vidět trochu postupnější proces proměny, abych tomu všemu dokázala věřit ještě krapet víc. Za kameru se postavil Martin Žiaran, který má za sebou snímky jako je Učitelka, Čára nebo nedávnou pohádku Čertí brko a v Na střeše sám sobě nezůstává nic dlužen. Na jeho kameru se dívá velmi příjemně.
Zajímavost: Autor hudby k filmu René Rypar propůjčil svoje příjmení hlavní postavě. S režisérem už autor spolupracoval na předchozím filmu Pojedeme k moři.

• 75%
  • 70%
    Scénář - 70%
  • 85%
  • 80%
78%

Na střeše (2019)

Mádlův film má vůli i potenciál (díky herectví Aloise Švehlíka i jeho vietnamského kolegy) přitáhnout do kina dva okruhy v kině ne tak často vídaných lidí.Zaprvé starší diváky v důchodovém věku a zadruhé přímo Vietnamce. A to bych Mádlovu filmu přála, aby se vedle sebe v kině potkali další podobní Ryparové a Songové. Pak by myslím jeho osobní mise byla splněna.

foto/video: Falcon © 2019

Na střeše
Drama / Komedie