S režisérkou filmu Kafarnaum o tom, jak se realita herců protínala s fikcí

Nejnovější snímek libanonské režisérky Nadine Labaki přináší dojemný portrét malého chlapce, který vyrůstá v chudobě v Bejrútu. Jeho autorka doufá, že jím pozmění vnímání diváků na tolik upozaďovanou a ignorovanou část společnosti. Příprava a natáčení filmu Kafarnaum byla podle režisérky obrovská zkušenost. Autorka snímků Sukkar banat a A co teď? strávila šest měsíců prací na filmu se svým mužem a hudebním skladatelem Khaledem Mouzanarem a skupinou neprofesionálních herců, kteří byli doslova vytaženi z ulice.

„Pro nás bylo nejdůležitější zachytit skutečnost, a to není jednoduchý úkol,“ říká při vzpomínce na rozsáhlý plán natáčení. „Bylo potřeba být neustále nablízku hercům, což normálně bývá naopak.“ Film svůj název získal podle města, které proklel Ježíš a které se stalo synonymem pro chaos.
Kafarnaum vypráví o dvanáctiletém chlapci jménem Zain, kterého hraje syrský uprchlík Zain Al Rafeeva. Ten se svými rodiči stane před soudem. Až doposud by se to celé mohlo jevit jako celkem bizarní koncept, jenže pak zjistíte, že tenhle moment reflektuje pocity mnoha dětí, se kterými Labaki hovořila, když snímek připravovala.

„Ptala jsem se jich, zda jsou šťastné, že žijí a ony odpovídaly, že ne,“ vzpomíná režisérka. Říkaly: „Proč jsem se narodil, narodila, když mě nikdo nemá rád? Proč jsem na světě, když mě týrají a zachází se mnou jako s odpadem? To, že Zain v příběhu zažaluje své rodiče, je symbolické gesto ve jménu všech těch dětí.“

Kafarnaum (foto: Film Europe)

Filmový život Zaina rozhodně není žádná procházka růžovou zahradou. Uteče poté, co jeho velice mladičkou sestru rodiče donutí ke svatbě. Skamarádí se s etiopskou uklízečkou (Yordanos Shiferaw) a jejím malým synem Yonasem (Boluwatie Treasure Bankole), o kterého se pak Zain, když jeho matku zatknou, stará.

Osudy jednotlivých filmových postav se až příliš podobají jejich skutečným životům. Shiferaw byla během natáčení zatčena, podobný osud postihl také skutečné rodiče batolete, které představovalo Yonase. „Když jsme natáčeli scény, kde je Yonas bez matky, byla Treasure bez matky i ve skutečnosti,“ vypráví Labaki. „To nás udržovalo ve vědomí, že pracujeme s živými a zranitelnými bytostmi, kteří se doopravdy potýkají s reálnými problémy.“

Režisérka s manželem a představitelem hlavní role na festivalu v Cannes

Nakonec vzniklo více než pět set natáčecích hodin, což by byl materiál na delší verzi filmu či na televizní minisérii. Pro libanonskou režisérku je ale nejdůležitější, aby její herci byli v bezpečí a měli platné doklady. „Jsou součástí mého života, takže pro ně prostě musíme najít řešení,“ vysvětluje. „Tentokrát si nepřeju, aby se happy end odehrál jen na filmovém plátně…“

Film Kafarnaum vejde do českých kin už tento čtvrtek 21. února a je zároveň zahajovacím snímkem festivalu Arabské noci. Chystáme recenzi.

-redakce a Total Film UK-
foto/video: archiv, Film Europe © 2018

%d blogerům se to líbí: