Recenze | Ostrým nožom je silný film o nedůvěře ve stát

Vítězným snímkem letošního  Febiofestu se stal debut mladého slovenského režiséra Teodora Kuhna, který se v kinech objeví ve čtvrtek 25. dubna. Inspiroval se příběhem, jež vychází z tragické události. Ta se odehrála v Bratislavě v roce 2005. Tehdy byl na nábřeží Dunaje neonacisty ubodán student Daniel Tupý. Scénář režisér napsal společně s Jakubem Medveckým, se kterým pracoval už na svých studentských filmech a režisérův tým si pro snímek dělal rozsáhlé rešerše včetně setkání s rodiči zavražděného.

Ostrým nožem (foto: Bontonfilm)

Ve snímku jsou sice pachatelé činu dopadeni, ale děravý justiční systém a mafiánské způsoby dokážou obviněné opět osvobodit. Otec zavražděného (Roman Luknár) se s takovým výsledkem nehodlá smířit a začne jednat na vlastní pěst, aby dosáhl spravedlnosti. Příběh křivdy se udál v sousední zemi, se kterou jsme dlouhou dobu tvořili jednu jedinou. Pravdou ale je, že události na Slovensku jsou mnohem divočejší, co se podsvětí týká. Na druhou stranu Ostrým nožem přináší určitou univerzalitu spočívající ve varování o nebezpečí jakéhokoliv extrémismu, který stát neumí uhlídat, a tím se rozrůstá podhoubí plíživých katastrof jako byla tato.

Kuhn svým příběhem zkoumá dvě roviny-emoční, skrze rodinu zavražděného, která bojuje s bolestí, strachem a vlastními výčitkami. Zoufalství otce, který se nevzdává a pokouší se dovolat spravedlnosti, ještě tvůrci rozšířili o linku nedostatečné komunikace v rodině postiženého a otcovu autoritativnost. Druhou rovinou je ta právní, kdy se rodina snaží dovolat spravedlnosti z hluboké křivdy a nemůže se ani díky systému se ani nemůže cítit bezpečně.

Ostrým nožem (foto: Bontonfilm)

Síla snímku spočívá v osobní angažovanosti, se kterou režisér k natáčení přistoupil. Sám Kuhn měl jako dospívající a zapálený skejťák několik osobních zkušeností s neonacisty, a tak se obětí mohl stát stejně on nebo kdokoliv další. Navíc téma bohužel rezonuje i s událostmi poslední doby na Slovensku. I když rozumím filozofii střídmosti, která je ve snímku uplatňována, dialogy snímku by bylo na místě ještě dopilovat, aby v některých místech nepůsobily tak prkenně. Naopak oceňuji kameru snímku, která se snažila přiblížit kvalitě, kterou známe ze severských thrillerů. Za ní stála Denisa Buranová, která pracovala třeba na slovenském snímku Pátá loď. Hudbu ke snímku složil Michal Novinski a titulní píseň nazpívala Jana Kirschner.

Soukromá tragédie, která přeroste v gigantickou kauzu, se slovenská justice snaží smést ze stolu. Odkrývá se tu nedostatečně fungující soudnictví i nevole kohokoliv z pověřených věnovat případu čas a zájem. Kuhn v Ostrým nožem hledal přesah a je si dobře vědom toho, jak moc je téma jeho snímku aktuální právě dnes.

Případ Daniela Tupého na Slovensku ani po třinácti letech není vyřešen a nedávná smrt novináře Kuciaka je další paralelou, byť založenou na jiném principu. Rozhodně ani jeden z případů nezlepšil důvěru ve stát, který ať už z liknavosti, strachu či lenosti nedokáže viníky najít a adekvátně potrestat.

  • Režie - 70%
    70
  • Scénář - 75%
    75
  • Kamera - 75%
    75
  • Herci - 65%
    65
  • Hudba - 65%
    65

Ostrým nožem (2019)

Síla snímku je v jeho výpovědní hodnotě. Bezmoc, křehkost, smutek, zoufalství nadaný Kuhn dobře akcentuje skvělým výkonem slovenského herce Romana Luknára, který je tak nejsilnějším hereckým článkem celého obsazení.

70 %
Dagmar Šimková, Totalfilm.cz
foto/video: Bontonfilm © 2019

Ostrým nožem
Ostrým nožom
Drama
Slovensko, 2019, 89 min
Premiéra: 25. dubna 2019 Bontonfilm
Režie: Teodor Kuhn
Scénář: Jakub Medvecký, Teodor Kuhn
Kamera: Denisa Buranová
Hudba: Michal Novinski
Hrají: Roman Luknár, Ela Lehotská, Dávid Hartl, Miroslav Krobot, Marián Mitaš, Táňa Radeva, Jana Oľhová, Moloch Vlavo, Momo, Michal Režný

 

%d blogerům se to líbí: