Recenze | Shazam! uzdravil svět DC – baví výtečně

Po Wonder Woman a Aquamanovi je tady už třetí velmi dobře koukatelný produkt z komiksového DC světa. Zack Snyder novinku Shazam! samozřejmě nerežíroval, protože zpomalovačky a světelné efekty ala J. J. Abrams jsme si u Shazama ani Aquamana opravdu nepřáli. Warneři spolu s DC konečně po letech pochopili, že správná cesta vede údolím humoru, prošpikovaným efektně natočenými akčními scénami. Shazam! je příjemným dárkem především pro diváka, který se chce bavit a jako předvoj konkurenčního komiksového spektáklu bude fungovat velmi dobře.

Shazam! (foto: Vertical Entert.)

Billy Batson (Asher Angel) je problémový čtrnáctiletý kluk, který se jednoho dne ocitne v jiné dimenzi a aniž by o to stál, je obdařen superschopnostmi. A navíc krom nich taky vyrýsovanou svalnatou postavou dospěláka (Zachary Levi). Kdykoliv se ale může změnit zpátky v dospívajícího kluka. Jeho nejlepší kamarád Freddy (Jack Dylan Grazer) superhrdiny miluje a Billymu je tedy nejlepším průvodcem na cestě za superhrdinskými skutky. Kluci se ale nově nabitými možnostmi nebudou jen bavit. Shazam! totiž velmi brzy potká nelítostného záporáka (Mark Strong), kterému se musí postavit. Billy alias Shazam! je několikrát postaven před zásadní rozhodnutí a přestože je stále kluk, musí se poprat se zodpovědností dospěláka a hlavně superhrdiny…

Shazam! vyniká především výtečným a opravdu přesným obsazením. Celý film pochopitelně táhne především Zachary Levi, dostatečně šílený a nadšený, aby mohl takového hrdinu ztvárnit. Trochu mi připomíná osobní zaujetí Ryana Reynoldse coby kultovního Deadpoola. I Levi krom toho, že své roli dal první poslední (na výkonu je to opravdu hodně znát), film také hutně propaguje na sociálních sítích a objíždí s ním celou Ameriku. Teenagerovský casting také nemohl být lepší. Oba dětští herci jsou pro své role jako stvoření, obzvlášť vyniká představitel Freddyho, ale správně rozervaně působí i Billy, který krom nově nastalé situace se svým nabitým superhrdinstvím řeší i hledání své ztracené matky. Když pak na setkání nakonec dojde, herec za pomoci dobře napsaného scénáře vývoj postavy zvládá na jedničku s hvězdičkou. Odráží se to samozřejmě následně i v jeho dospělém alter egu.

Opravdu dobře napsaná je postava záporáka Dr. Thaddeuse Sivana. Mark Strong působí dostatečně hrozivě, ale vůbec nekazí scény, které jsou záměrně napsané vtipně a celý jeho záporácký étos efektně shazují. Vzájemná interakce mezi ním a Shazamem je dokonalá.

Shazam! (foto: Vertical Entert.)

Je až udivující, jak si režisér David F. Sandberg po sérii hororů, které nedávno natočil, výborně poradil s komiksovou komedií. Na Shazamovi byste marně hledali nějaké zásadní kompromisy. Krom dobrého scénáře plného dobrých výchozích situací pro vtip, je tu také poměrně hutné množství dobře natočených akčních scén. Doplněno dobrým soundtrackem a ideální stopáží, je to pro mne zatím nejzábavnější komiksovka ze světa DC.

Krátce o českém dabingu: Málokdy se podaří, že české hlasy svým americkým kolegům tak skvěle sednou. Jak Michal Holán v titulní roli, tak Jiří Dvořák se zvou zastřenou interpretací záporáka jistě aspirují na nejlepší dabingové výkony roku. Moje poznámka tedy napovídá, že dabingu se tentokrát netřeba bát. Naopak.

75
    80
  • Herci - 90%
    90
  • Vizuál, triky - 85%
    85
    70
  • Český dabing - 75%
    75

Shazam! (2019)

Kdo umí, ten umí. Shazam! se povedl a je to skvělá popcornová záležitost. Není to jednohubka. K tomuhle filmu se mnozí z nás rádi vrátí opakovaně.

80 %
foto/video: Vertical Entertainment © 2019

Shazam!
Akční / Dobrodružný / Komedie / Fantasy
USA, 2019, 132 min
Premiéra: 4. 4. 2019 Vertical Entertainment
Režie: David F. Sandberg
Scénář: Henry Gayden
Kamera: Maxime Alexandre
Hudba: Benjamin Wallfisch
Hrají: Zachary Levi, Mark Strong, Ron Cephas Jones, Jack Dylan Grazer, Grace Fulton, Cooper Andrews, Marta Milans, Andi Osho, Lotta Losten, Ava Preston, Jovan Armand, Djimon Hounsou, Asher Angel, Ian Chen, Carson MacCormac, Faithe Herman, Evan Marsh